Úterý 19. března 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nové dopravní automobily Renault Master s přívěsy pro hašení převzaly jednotky hasičů z Bordovic a Veřovic

Dopravní automobily DA-L1Z na podvozku Renault Master 2,3 dCi s přívěsy pro hašení byly předány hasičům v obcích Bordovice a Veřovice v Moravskoslezském kraji. Dodávku vozidel a kompletní přestavbu realizovala společnost MOTO-TRUCK CZ s.r.o.

V prosinci roku 2016 byly dopravní automobily předány zástupcům obcí a hasičům. Každá z obcí měla své specifické požadavky, v mnohém se ale naopak i shodovaly.

Automobily vizuálně odlišuje výška

Především výška vozidla byla pro hasiče z Veřovic jedním z hlavních požadavků – přijatelné maximum pro ně bylo 2 680 mm. Po prvním zaparkování v tamní zbrojnici si všichni radostně oddechli – Renault Master splnil tento požadavek i s malou rezervou.

Měli jsme obavy z celkové výšky vozidla, neboť jsme hodně limitováni rozměry garážových vrat, ale vše dopadlo na výbornou,

zhodnotil velitel jednotky SDH Veřovice pan Petr Šťastný.

To v Bordovicích s výškou neměli žádné potíže a tak vozidlo dovybavili i nastavovacím žebříkem.

Maximální důraz byl kladen na funkčnost a především na kvalitu technického zpracování s ohledem na celkovou životnost. Dopravní automobily budou oběma obcím sloužit minimálně 16 let.

Při kontrolním dnu u výrobce si mohli ještě před předáním zástupci obcí a hasičů svá vozidla a přívěsy pro hašení jak se říká „doladit k obrazu svému”. Současně se také seznámili s celou produkcí a technologiemi používanými při výrobě hasičské techniky MOTO-TRUCK.

Určení automobilu

Dopravní automobily na podvozku Renault Master jsou požární vozidla určená pro přepravu jednotky požární ochrany do místa zásahu a evakuaci osob. Automobily jsou zařazeny do lehké hmotnostní třídy a jsou určeny pouze pro provoz na zpevněných komunikacích.

Renault Master je dlouhý 5 640 mm, široký 2 070 mm a vysoký 2 680 mm. Maximální přípustná hmotnost je 3 500 kg.

Kabina vozu

Kabina umožňuje převoz celkem devíti osob včetně řidiče. Sedadla ve vozidle jsou rozdělena do tří řad. Na pravé straně je Renault vybaven posuvnými dveřmi s otevíratelným ok­nem.

Druhá řada sedadel v prostoru kabiny je otočena proti směru jízdy. Toto řešení si hasiči velmi pochvalují, neboť jim poskytuje komfortní dostatek místa pří nástupu a výstupu jednotky, snadnou přepravu evakuovaných osob ale i při převlékání při hasičských soutěžích, jak sám uvedl velitel jednotky z Bordovic pan Libor Mrozowski.

Pod sedadly druhé a třetí řady se nacházejí čtyři úložné boxy pro uložení požárního materiálu vyrobené z hliníkového plechu. Podlaha vozidla je celistvá, v prostoru mezi sedadly s protiskluzovou úpravou. Takto lze podlahu jednoduše vyčistit například proudem vody.

V zadní části účelové nástavby se nachází výsuvný prvek s oky pro uchycení zavazadel evakuovaných osob. Dělící přepážka mezi nákladovým prostorem a místem pro posádku je pevná. Osvětlení v nástavbě i v prostoru okolo vozidla je řešeno LED světly.

Na střeše je umístěno výstražné zařízení modré barvy s LED záblesky, stejnou technologií disponuje pár světel v masce. Oba vozy jsou vybaveny digitálním terminálem TPM 700 včetně příslušné antény a AVL (systému pro lokalizaci vozidla).

V bordovickém jsou dvě ruční analogové radiostanice Motorola DP1400 včetně dvou držáků s nabíječkou, Veřovice si zvolily trojici ručních digitálních radiostanic TPH 700, rovněž uložených v dobíjecích úchytech.

Základní výbava vozidel

Do základní výbavy automobilů patří lékárnička velikosti III v plastovém kufru, přenosné hasicí přístroje s CO2 a práškem a červenobílá vytyčovací páska.

Nechybí dvojice řezačů bezpečnostních pásů ani sada chirurgických rukavic nebo vyprošťovací nástroj Hooligan.

Pro osvětlení místa zásahu nebo pracovního prostoru jsou ve voze dva světlomety s magnetickým uchycením a světelným tokem 1 300 lumenů, které jsou napájeny z elektrické soustavy Renaultu kabelem o délce 3 metry. Využít lze i dvojici ručních svítilen Streamlight Survivor LED Atex v dobíjecích úchytech.

Přívěs pro hašení

Součásti dodávky byly také pro obě obce přívěsy pro hašení, které umožňují převoz požárního čerpadla včetně příslušenství.

Ložná plocha přívěsu je dlouhá 2 060 mm a široká 1 115 mm. Vyrobena je z voděodolné protiskluzové překližky o tloušťce 15 mm. Bočnice jsou vysoké 300 mm.

Přívěs je nebrzděný, jednonápravový, o celkové hmotnosti 750 kg, oj je trubková s opěrným kolečkem. Nechybí ani zadní opěrná noha a plastové zakládací klíny.

Konstrukce plachty s dřevěným laťováním je vysoká 1 300 mm, plachta je červená s bílým pruhem.

Financování vozidel

Obě vozidla byla pořízena z dotačního titulu Ministerstva vnitra – GŘ HZS ČR za přispění Moravskoslezského kraje a obcí Bordovice a Veřovice.

Zvláštní poděkování patří také zástupcům obcí a SDH, kteří se velkou měrou podíleli na realizaci obou vozidel.

Za Bordovice panu starostovi Ladislavu Matúšovi a veliteli jednotky panu Liboru Mrozowskému, za Veřovice panu místostarostovi Martinu Fojtíkovi a veliteli jednotky Petru Šťastnému.

Sdílet