Pátek 29. března 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Pro báňské záchranáře státního podniku Diamo dodala společnost Kobit cisternu na podvozku Scania

Státní podnik Diamo zakoupil pro svůj odštěpný závod Těžba a úprava uranu novou cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku Scania. Dodavatelem vozu za 6 527 950 korun včetně DPH je firma Kobit THZ.

Nezvyklá je především barevným provedením – modrá RAL 5005 je tradiční barvou vozidel báňských záchranářů. Právě státní podnik Diamo a jejich závod Těžba a úprava uranu patří mezi jednu z organizací s oprávněním Báňské záchranné služby.

Útlum těžby a úpravy uranu v oblasti Stráž pod Ralskem byl zahájen již koncem osmdesátých let zastavením výstavby Dolu Hamr II – Lužice a jeho následnou likvidací a likvidací Dolu Křižany I.

Na základě usnesení vlády ze dne 11. 8. 1993 byla zastavena těžba na Dole Hamr I a důl byl převeden do konzervačního režimu. Dne 26. 4. 1995 bylo rozhodnuto o zahájení jeho likvidace.

V organizaci DIAMO, s. p., o. z. TÚU Stráž pod Ralskem je v posledních letech prováděna výhradně hornická činnost – likvidace těžební jednotky. Probíhá sanace cenomanské a turonské zvodně. Sanační zásah spočívá ve vyvádění kontaminantů z podzemí a v jejich následném přepracování nebo ekologickému uložení na povrchu.

Podvozek automobilu

CAS 30 pro Diamo je postavena na podvozku Scania P410 CB6×6HHZ. Motor DC13 115 o výkonu 301 kW a maximálním krouticím momentu 2 150 Nm splňuje emisní normu Euro 6. Skrze manuálně řazenou dvanáctistupňovou převodovku pohání standardně kola zadní nápravy, pohon přední je připojitelný. Samozřejmostí jsou uzávěrky nápravových a mezinápravových diferenciálů. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 85 km/h.

Prodloužená kabina pro mužstvo CrewCab CP31 je šestimístná, v zadní řadě sedadel jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů Dräger PSS 7000, pod sedadly je úložný prostor pro příslušenství.

Pro komfort osádky nechybí nezávislé naftové topení a klimatizace.

Na střeše vozu najdeme dva zábleskové LED majáky modré barvy, další dvě LED světla jsou uchycena na kapotě.

V přední části cisterny je uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 51 kN a lanem o délce 25 metrů.

Nástavba vozu

Nástavba je vyrobena z hliníkových profilů a olepena plechem. Nerezová nádrž na vodu má objem 9 000 litrů.

Požární čerpadlo THZ 3000 dosahuje jmenovitého výkonu 3 000 litrů za minutu při tlaku 1 MPa a sací výšce 3 metry, ve vysokotlakém režimu dosahuje výkonu 200 litrů za minutu při tlaku 4 MPa.

Průtokový naviják s elektrickým pohonem a 60metrovou hadicí je umístěn v zadní části skříně nad ovládacím panelem čerpadla.

Osvětlovací vysouvací stožár je osazen čtyřmi LED reflektory. Jeho dosvit je 40 metrů.

V zadní části vozidla je umístěna oranžová záblesková sváděcí rampa.

Odnímatelná lafetová proudnice je v přepravní poloze umístěna v hliníkově bedně na pochozí plošině nástavby.

Rozměry a hmotnosti

Scania pro Diamo je dlouhá 10 000 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 100 mm. Rozvor mezi první a druhou nápravou je 4 250 mm, mezi druhou a třetí pak 1 450 mm. Nejvyšší technicky přípustná hmotnost vozu je 26 000 kg.

Báňská záchranná služba (BZS) je záchranářská organizace specializovaná na zásahy v obtížných podmínkách, zejména v podzemí. Záchranná služba je zřizován na základě vyhlášky Českého báňského úřadu o báňské záchranné službě.

Báňská záchranná služba je členěna na 4 hlavní a 12 závodních stanic. Celkově slouží u BZS přibližně 2 000 záchranářů, z toho nejvíce, přibližně 1 400 na Ostravsku.

Sdílet