Pátek 19. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Dennise si hasiči v Lázních Bohdaneč sehnali a opravili sami, sedmičková Tatra dorazila díky IROPu

Celkem tři hasičská vozidla byla slavnostně předána v sobotu 3. června 2017 v Lázních Bohdaneč na místním náměstí. Městská dobrovolná jednotka převzala novou Tatru 815–7 od firmy THT Polička a vozidlo Dennis Rapier, starou Tatru 148 naopak město darovalo do rukou hasičů z nedaleké obce Voleč.

Slavnostní akce se kromě starosty Lázní Bohdaneč a starostky Volče zúčastnili hasiči z okolních sborů a dorazila také místopředsedkyně senátu ČR Miluše Horská či zástupce firmy THT.

Za doprovodu mažoretek a kapely Živaňanka následně prošel průvod městem až k hasičárně, kde odpoledne pokračoval program nejen pro děti. Celý den totiž probíhaly také oslavy 140. výročí místního sboru.

Kromě ukázky mladých hasičů na návštěvníky čekala ukázka vyprošťování zraněných osob (místní jednotka je předurčena i na dopravní nehody) či zásah u hořícího automobilu.


Pokud to vezmeme od nejstaršího automobilu, tak Tatra 148, která převáží 6000 litrů vody a 180 litrů pěnidla, sloužila bohdanečské jednotce dlouhé roky. Vzhledem k pořízení nových zásahových automobilů ji už hasiči nevyužijí a město schválilo bezúplatný převod městu Voleč.

Dovolte mi, abych jménem zastupitelů i hasičů i občanů naší obce poděkovala za váš velkorysý dar,

uvedla volečská starostka Soňa Machurová


Dalším na řadě je Dennis Rapier vyrobený v roce 1995. Prvotní informace o možnosti získat pro městské hasiče toto vozidlo se objevily v prosinci roku 2016, tedy přibližně půl roku zpátky. Shodou okolností se hasiči dozvěděli, že jakýsi Dennis stojí v Kostelci nad Labem, kde je úložiště nepotřebné vojenské techniky.

Po vcelku bezproblémové komunikaci s Ministerstvem obrany a městem jsme se do Kostelce zajeli podívat a zhodnotili jsme stav. Samozřejmě se projevil věk a šestileté stání na venkovní parkovací ploše, ale celkový stav nebyl až tak špatný.

Samotný bezúplatný převod techniky se uskutečnil na konci března, Dennis byl dovezen do hasičárny a započaly práce na jeho renovaci. Kromě čerpadla a laku jsme vše prováděli svépomocí, do této chvíle jsme na něm strávili 500 hodin práce,

uvedl velitel místní jednotky Patrik Trojan


A posledním automobilem pro hasiče, v dnešní době relativně standardním, je cisternová automobilová stříkačka CAS 30 na podvozku Tatra 815–7 6×6 za 7 572 180 korun včetně DPH. Na financování se podílela Evropská unie v rámci Integrovaného operačního programu, dodala ji firma THT Polička.

Podvozek

Velkokapacitní cisterna je postavena na kopřivnickém šasi Tatra 815–731R32/411 s pohonem všech šesti kol – pohon předních lze připojit či odpojit, dle aktuální potřeby. Všechny diferenciály jsou vybaveny uzávěrkou.

Rozvor podvozku s průběžným rámem a čtyřmístnou sklopnou kabinou je 4 090 mm mezi první a druhou nápravou a 1 450 mm mezi druhou a třetí nápravou.

V opěradle sedadla velitele je integrován držák dýchacího přístroje Pluto 300 Fireman, zbývající počet dýchacích přístrojů je uložen v nástavbě vozu, stejně jako náhradní tlakové láhve. Čtyři dobíjecí úchyty slouží pro uložení ručních radiostanic, dva pro svítilny Survivor LED. Nechybí držáky na čtyři PET lahve s vodou.

Radiostanice jsou ve voze dvě – analogová i digitální. Druhé obslužné místo radiostanice je u ovládacího panelu čerpadla.

Cisternu pohání vidlicový, přeplňovaný, vzduchem chlazený osmiválec Tatra T3D-928–30 s přímým vstřikem paliva a rozvodem OHV. Motor splňuje emisní normu Euro 5 pomocí systému selektivní katalytické redukce. Výkon agregátu o objemu 12 667 cm3 je 325 kW, čtrnáctistupňová mechanická převodovka Tatra 14 TS 210 T je osazena systémem poloautomatického řazení.

Převodovka je vybavena pomocným pohonem pro požární čerpadlo, Tatra s ním dokáže jet rychlostí až 10 kilometrů v hodině.

V prostoru místa nástupu řidiče do kabiny je zásuvka pro dobíjení akumulátorů sdružená s přípojkou tlakového vzduchu. Po nastartování se samočinně odpojí.

V zorném poli strojníka je displej couvací kamery, ta je vyhřívaná a odolná proti prachu a vodě.

Podvozek je upraven pro zvýšenou odolnost proti sálavému teplu a to až do 200 °C, krátkodobě odolá teplotám do 1 000 °C.

V jeho přední části je uchycen elektrický lanový naviják o tažné síle 35 kN a lafetová proudnice se jmenovitým výkonem 800 litrů za minutu a dostřikem 50 metrů.

Nástavba

Nástavba sestává ze tří částí. Mezi přední a zadní skříní na příslušenství je uložena nádrž z nerezavějící oceli, do ní se vejde 9 000 litrů vody a 540 litrů pěnidla. Na obou stranách nástavby jsou stavoznaky, signalizující zbývající množství hasiva.

Kostra přední a zadní skříně je sešroubovaná z hliníkových profilů a oplechována za pomocí technologie lepení.

Čerpací zařízení THT PKA 3000 – 250 umožňuje zásah nízkým nebo vysokým tlakem vody, popřípadě kombinovaný provoz. Jeho jmenovitý výkon je 3 000 litrů za minutu.

Čerpadlo je vybaveno automatickou vývěvou s možností ručního vypnutí. Přiměšovací zařízení je ovládáno ručně.

Rozměry Tatry

Cisterna je nalakována v odstínu RAL 3000, dlouhá je 9 190 mm, s lanovým navijákem 9 450 mm. Výška cisterny je 2850 mm, světlá výška 360 mm – díky vzduchovému pérování lze tyto parametry měnit přímo z kabiny řidiče.

Automobil dokáže brodit klidnou vodou do hloubky až 1 200 mm, jeho provozní hmotnost je 14 500 kg.

Sbor dobrovolných hasičů v Lázních Bohdaneč byl založen starostou města Františkem Peškou v březnu roku 1877 jako jeden z prvních na Pardubickém okrese.

Hasiči Pomáhali hasit požáry nejen v Bohdanči, ale i v okolních vesnicích. V letních měsících drželi pravidelné hlídky, nezanedbávali ani osvětovou činnost.

V hodnocení z roku 1927 se dočítáme, že sbor zasahoval při 212 požárech, knihovna měla 76 svazků odborné četby, především tu byly k dispozici časopisy.

Sbor čítal 1 čestného, 51 činných a 12 přispívajících členů. Disponoval 3 stříkačkami a zařízením k použití 30 hydrantů rozmístěných ve městě.

Nyní je jednotka zaražena v kategorii JPO III.

Foto: POŽÁRY.cz & Jiří Sejkora / Facebook Hasiči Lázně Bohdaneč
Sdílet