Úterý 22. září 2020, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner Dobráci sk

Blesková zpráva – vykolejený rychlík v Praze

V Praze před malou chvílí vykolejil za nádražím Vršovice rychlík a narazil do posunovací lokomotivy. Na místo vyjelo nejméně sedm jednotek HZS hl. m. Prahy spolu s jednotkou HZS SŽDC. Postupně aktualizujeme.





AKTUALIZACE 18:40

Na místo vyjely pražské stanice 1, 2, 4, 5, 6 a 7. 8× zásahové vozidlo, 5× nůžky, 2× jeřáb, kontejner.

AKTUALIZACE 18:45

Velitelem zásahu je Václav Porkát (HZS SŽDC Praha).

AKTUALIZACE 18:52

Nehoda se obešla bez zranění, jednotky HZS jsou stahovány zpět na stanice, HZS SŽDC zůstává na místě.

AKTUALIZACE 18:55

Jednalo se o rychlík zvanýc „Macovha“ jedoucí z Brna do Prahy.

AKTUALIZACE 18:56

Mimo koleje skončily minimálně dva vagony, provoz na trati byl zastaven.

AKTUALIZACE 19:05

Některé vlaky jsou odkláněny přes Libeň.


AKTUALIZACE 19:55

Jednotky, které zůstaly na místě, odstraňují následky nehody.

MÍSTO UDÁLOSTI – Nádraží Vršovice

-miw-, -kaw-

Srážka rychlíku a posunovací lokomotivy

Dne 14.3. 2009 krátce před půl sedmou večer byla nahlášena na COIS HZS SŽDC mimořádná událost – střet rychlíku s lokomotivou – na nádraží Praha-Vršovice. Jednotka vyjela okamžitě na místo s technikou CAS 24 a TA.

Přestože se prvotní oznámení události zdálo poněkud zlehčené ve smyslu, že se skoro nic nestalo, nic nevykolejilo, nikdo není zraněný (toto se ukázalo později jako jediný pravdivý údaj), nebylo nic podceněno a ze svého rozhodnutí jsem na místo vyslal potřebné SaP s MPT. Operační středisko městských hasičů dostalo hlášení o nehodě mírně odlišné, přesto rozhodlo podobně jako já, avšak v rámci svých větších možností a materiálního/technic­kého zabezpečení – vyslalo k případu ,,co má kola", tedy CASky, automobilové jeřáby a další speciální techniku. Po loňské tragedii ve Studénce nechce nikdo nic podcenit, čemuž se není co divit.

Naše drážní jednotka se po pár minutách jízdy dostavila k případu, techniku odstavila u nádražní budovy a dále pokračovala pěšky. Ve stejný okamžik za naše vozy najelo několik automobilů HZS hl.m. Prahy. Na nástupišti vidíme stojící sanitky ZZS HMP a tak si říkám, že to asi nebude jen ,,prkotina", co nám byla původně zprostředkovaně nahlášena. Vyvrácené a vykolejené vagóny, lokomotiva skoro na boku…Při pěším průzkumu sleduji, že u nehody již zasahují kolegové z dalších městských stanic, jejich technika přijela z opačného konce nádraží, odkud to bylo k havarovanému vlaku blíže. Toto však po přijetí hlášení o události nikdo nemohl vědět, oznámeno bylo jen nádraží Vršovice a nebylo možné zjisti, která jeho část, resp. vhodnější nájezd.

Poté jsem se spojil s dosavadním velitelem zásahu a byl obeznámen se situací. Hasiči prohlédli celý vlak, zda-li se v něm nenacházejí další osoby – s negativním výsledkem. Cestujícím se podařilo vozy opustit samovolně. Hasiči i přes tuto informaci vše důkladně prozkoumali, zvláště v nárazem zasažených vagónech byl průzkum nejdůraznější. Na místo bylo dopraveno mnoho pomůcek včetně agregátů s vyprošťovacím zařízením. Během toho se zařizovalo vypnutí trolejí, což byl trochu komunikační oříšek, který se však zvládnul. Do toho se zcela vyloučil provoz na vršovickém nádraží. Po opětovném průzkumu bylo rozhodnuto o redukci SaP na místě a převzal jsem si velení nad událostí. Kromě části hasičů byla na své základny odeslána i záchranná služba a na místě byla ponechána pouze jedna ,,jistící" sanitka.

Když bylo jasné, že se nebudou provádět žádné záchranné práce, tak byl odeslán ,,domů" i zbytek jednotek HZS hl.m. Prahy s tím, že v případě potřeby při likvidaci události si je opětovně vyžádám společně s JPO HZS SŽDC z jiných měst. Tímto chci poděkovat pražským městským hasičům za zásah a pomoc, stejně tak i záchranné službě.

Poté se rozjelo naplno vyšetřování příčin nehody a na mojí osobu byl vyvíjen mírný tlak, aby byla zprovozněná trať. Vzpomněl jsem si na nedávný případ z Mnichovic…kaž­dopádně pokud se nejedná o záchranné práce, nemůžu bez svolení vyšetřovatelů nic dělat. Pro zprovoznění druhé koleje bylo nutno odříznout nalomený stožár trolejového vedení, který hrozil pádem. Toto se i učinilo. Trať tak byla alespoň částečně zprůjezdněna ani ne dvě hodiny po nehodě, což je skvělý čas.

Od začátku bylo jasné, že vykolejené vagóny a lokomotivu nelze vrátit zpět na koleje běžným způsobem. Na místo se dostavilo několik pracovníků nehodového vlaku ČD, sídlícího právě ve Vršovicích. Z jejich strany bylo rozhodnuto, že jejich jeřáb EKD-750 na to sám stačit nebude a musel být povolán druhý od nehodového vlaku Plzeň. Z mne dosud neznámých důvodů se však jeho příjezd i přes brzké povolání poněkud protáhnul. Než se dostavil plzeňský jeřáb, bylo provedeno mnoho přípravných úkonů tak, aby bylo následné vyprošťování co nejrychlejší a provoz na nádraží obnoven v co nejkratší době. Když už byl ,,plzeňák" na místě, započalo vyprošťování nejprve lokomotivy, což nebyla snadná záležitost. Lokomotiva byla zpět na kolejích a přistoupilo se k vyproštění osobních vagónů, z nich jeden byl silně poškozen. Při nárazu v něm zůstala zaklesnutá lokomotiva a bylo opravdu velké štěstí, že ve vlaku necestovalo více osob. Když jsem viděl, že v místě, kde normálně sedí cestující, je nárazník mašiny, no nebyl to ten nejlepší pocit.

Naše jednotka po celou dobu asistovala nehodovému vlaku při vyprošťovacích a likvidačních pracích. Krátce před půl sedmou ráno, tedy po 12ti hodinách zásahu, jsem oznámil, že z naší strany již není důvod dále setrvávat na místě, vše je na kolejích a pro hasiče zde již není žádná činnost, mohlo se jet konečně domů…

Abych to nějak celkově shrnul. Nebyl to pěkný pohled, sanitky na nástupišti, rozházená část vlaku, obrovské množství záchranářů… Přes prvotní poněkud komunikační šum v ohlášení události, následné dění na místě a samotný dlouhý zásah soudím, že byla ze všech zainteresovaných stran odvedena v globálu dobrá práce a to jak od kolegů z HZS hl.m. Prahy, pražské záchranné služby, policie a drážních vyšetřovatelů, představitele našeho vedení (zajistil nám stravu a pití) a pracovníky železnice. Ano, mělo to své mouchy, zejména v komunikaci, ale to není neřešitelný problém. Ten největší spatřuji osobně v rozdělení dráhy, dnes nikdo pořádně neví, co komu patří, kdo je za co zodpovědný, proto ta komunikační moucha.

Malým zázrakem je fakt, že při této hrůzně vypadající nehodě nedošlo k žádnému zranění.

Tolik můj stručný pohled na včerejší vlakovou nehodu. Vlastně ne, ještě zbývá doplnit škodu a příčinu. Škoda se pohybuje v řádech milionů korun a příčinou je buď technická závada, nebo a to je zřejmě pravděpodobnější selhání lidského faktoru ze strany strojvedoucího posunovací lokomotivy.


 -wap-

Sdílet
Banner POBP: 970 nádrž