Pátek 29. března 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči z Dolní Poustevny pojali výběr nové cisterny moderně, jejich Tatra má automatickou převodovku a zářivě červenou barvu

Z unijního Programu spolupráce Česká republika – Svobodný stát Sasko 2014 – 2020 byla spolufinancována nová cisternová automobilová stříkačka Tatra Terrno pro JSDH Dolní Poustevna.

Vůz za 10 247 127 korun včetně DPH hasičům dodala firma THT Polička včetně veškerého vybavení, financován byl díky projektu „Ukažme vodě hranice“. Evropská unie přispěla 90 procenty, zbylých deset procent doplatilo město.

Cílem projektu „Ukažme vodě hranice“ je prohloubení přeshraniční spolupráce v oblasti zlepšení ochrany před následky katastrof mezi městy Dolní Poustevna a Hohnstein.

V rámci projektu bude v obou městech optimalizována související technická infrastruktura hasičských sborů používaná při zásazích v případě přírodních katastrof a proběhnou společná cvičení a soutěže členu obou hasičských jednotek a dále jiné doprovodné akce i pro veřejnost.

Slavnostní předání jednotce proběhlo v pátek 21. července 2017, jen několik hodin poté, co cisterna do města dorazila.

Na akci se kromě zástupců Dolní Poustevny a místní jednotky sešli také členové okolních jednotek, příslušníci Hasičského záchranného sboru, zástupci občanů a dodavatele cisterny.

Projekt byl schválen v červnu roku 2016 a okamžitě se začalo pracovat na výběru zhotovitele. Velký dík patří hlavně Janu Diessnerovi, veliteli jednotky, který nad projektem strávil desítky hodin,

uvedl starosta Dolní Poustevny Robert Holec

Po proslovech všech zúčastněných byl zpozorován požár nedaleko postaveného domečku, plameny šlehající ze střechy ohlásili na tísňovou linku dva místní mladí hasiči. Netrvalo dlouho a k požáru dorazilo staré vozidlo jednotky – Škoda 706.

Právě díky těmto vozidlům je místní jednotka známa po celé republice, nedaleko města se pravidelně koná sraz Matýskářů. Letos proběhl již počtrnácté.

Kvůli velkému stáří cisterny se však „nepodařilo“ dostat vodu až k požářišti a dorazit tak musela nová Tatra, jejíž osádka složená z mladých hasičů celou situaci zachránila a domeček uhasila.

Vozidlo bude sloužit hasičům a občanům Dolní Poustevny, na vyžádání ale může vyjet i do Německa. V rámci projektu jsou plánované i další aktivity – mimo vzdělávání hasičů, které probíhá průběžně celý rok, je plánováno i zajištění materiální a technické.

Na německé straně dochází ke stavbě nové zbrojnice a posléze koupení menšího zásahového vozidla, na straně české jsou ještě plánovány nákupy velitelského vozidla a vybavení zbrojnice,

informoval Jan Diessner, velitel JSDH Dolní Poustevna.

Jak již bylo zmíněno, vozidlo bylo dodáno včetně veškerého vybavení – a hasiči si dali záležet. Ve vozidle je např. nové akumulátorové vyprošťovací zařízení značky Lukas, na střeše pak je další žebřík, díky němuž hasiči dokážou v případě potřeby zasahovat i u nejvyšších městských budov.

Nejbližší profesionální stanice je ve Šluknově a vzhledem k jejímu dlouhému dojezdovému času dolnopoustevenská jednotka většinou zasahuje jako první, jak u dopravních nehod, tak požárů.

Dolní Poustevna je město v okrese Děčín, v západní části Šluknovského výběžku. Má 1941 obyvatel. Sídlištně navazuje na německé město Sebnitz a je ze dvou stran obklopeno německým územím.

Podvozek

Pro stavbu automobilu byl zvolen osvědčený speciál Terrno R55 určený už z výroby pro kompletaci s hasičskou nástavbou. Pohání ho vzduchem chlazený vidlicový osmiválec Tatra o výkonu 325 kW splňující emisní normu Euro 5. Spřažen je s automatickou převodovkou Allison 4500 s hydrody­namickým měničem.

Na zadní nápravě jsou instalovány podmetací řetězy.

V zorném poli řidiče je 5" displej couvací kamery, pro osvětlení prostoru po bocích a za vozidlem jsou na spodní části rámu zrcátek přídavné světlomety.

Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 000 mm.

U dveří řidiče je sdružená zásuvka pro dobíjení a konzervaci akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu. Po nastartování se samočinně odpojí.

Vozidlová analogová i digitální radiostanice mají zdvojené obslužné místo – krom kabiny je mikrofon s reproduktorem k dispozici i u ovládacího panelu čerpadla.

V kabině je zásuvka na 230 V a výkonu 600 W pro napájení drobného příslušenství. Velitel má k dispozici výjezdový tablet a také přenosný světlomet. V kabině je rovněž kamera pro záznam jízdy.

V opěradlech zadní řady sedadel a sedadla velitele je integrován dýchací přístroj, zbývající je uchycen v držáku v kabině. Všechna sedadla jsou vybavena bezpečnostními pá­sy.

V šesti dobíjecích úchytech jsou umístěny ruční analogové radiostanice, v dalších šesti pak ruční svítilny.

Úložný prostor pod zadními sedadly je osvětlen LED pásky, osvětlení zadní části kabiny je možné přepnout do neoslňujícího barevného tónu.

V přední části je na podélnících rámu uchycen elektrický lanový naviják o tažné síle 53 kN s jištěním proti přetížení a 30metrovým lanem. Pod ním je uchycen nárazníkový monitor ovládaný z kabiny automobilu.

Nástavba

Karoserie nástavby je smontována z hliníkových profilů a olepena plechem. Nádrž na hasivo je vyrobena z nerezavějící oceli, pojme 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

Provozní stav nástavby je kontrolován a řízen skrze CAN sběrnici. Na obou bocích jsou LED stavoznaky, signalizující zbývající množství hasiva v nádrži.

V zadní části nástavby je úchytný prvek pro kolový hadicový naviják, určený pro dopravní hadicové vedení B 75 o délce 160 metrů, naviják je stejně jako Tatra v červeném odstínu RAL 3024.

Na každém boku jsou tři schrány s příslušenstvím kryté hliníkovými roletkami, k čerpadlu lze přistoupit přes nahoru výklopné dveře nebo přes hliníkovou roletu, která zabírá polovinu jejich výše.

Čerpací zařízení THT PKA 2000 – 250 dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu v nízkotlakém a 250 litrů za minutu ve vysokotlakém režimu. Pěnotvorné příslušenství je vybaveno ruční regulací.

Osvětlovací stožár s pneumatickým vysouváním je osazen čtyřmi LED reflektory s celkovým světelným tokem 34 000 lumenů, napájen je přímo z podvozku automobilu bez nutnosti využívat elektrocentrálu. Vysunout jej lze až do výšky 5 metrů nad úroveň terénu. Okolí nástavby osvětlují LED světlomety na bocích a v zadní části.

Rozměry vozu

Tatra v červeném odstínu RAL 3024 je vysoká 3 000 mm, široká 2 550 mm a dlouhá 7 800 mm.

Sdílet