Středa 24. dubna 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Kulatá liazka aneb hasičský autobus trochu jinak

Představujeme vám jeden z nejrozšířenějších požárních automobilů u nás. Jedná se o cisternovou automobilovou stříkačku CAS K 25 na podvozku Liaz 101.860, tentokrát v provedení s novým předkem Karosa.

Představujeme vám jeden z nejrozšířenějších požárních automobilů u nás. Jedná se o cisternovou automobilovou stříkačku CAS K 25 na podvozku Liaz 101.860, tentokrát v provedení s novým předkem Karosa.

Samotný automobil není třeba sáhodlouze představovat, neexistuje u nás snad hasič, který by CAS K 25 neznal. Hasičský autobus, jak je liazce mnohdy přezdíváno, shrneme slovy Hynka Obroučky: Když v roce 1985 po dlouhém vývoji a zásadních problémech konečně začala výroba CAS 25 K na podvozku LIAZ 101.860, bylo to ve své době jedno z nejlepších hasičských vozidel na světě, zejména kabina má svou velikostí dodnes jen velmi málo konkurentů. Jak je psáno, výroba byla zahájena roce 1985, kdy vznikla první dvacetikusová série. Pro ty, kteří to nepamatují, krátce připomeneme, jak vypadaly nástavby po konstrukční stránce. Rám nástavby byl ocelový svařenec onýtovaný ocelovým plechem, uvnitř nástavby se skrývala ocelová nádrž na vodu o objemu 2 500 l a v přední části nástavby pak plastová nádrž na pěnidlo o objemu 400 l. Přepážky, regály a přihrádky byly z překližky, skříně (včetně pracoviště strojníka) kryly zpočátku velmi nespolehlivé hliníkové roletky. O poličkovských roletách se toho řeklo a napsalo již mnoho, starší typ se otvíral jak chtěl, a tak mnohdy hasiči přijeli k případu a v nástavbě jim chybělo vybavení, lidé ho často našli na silnici a přivezli hasičům na stanici atd. Proto se po domácku řešil problém, jak rolety zabezpečit proti svévolnému otevření za pomoci různých „gumicuků", pantů apod. Novější rolety jdou pro změnu otvírat poměrně nesnadno…

Kolem roku 1993 již byl montován vnitřek nástaveb z hliníkových plechů, postupem času začali v THT plechy na rám nástavby lepit, po roce 1996 byl inovován i podvozek na LIAZ řady 300, typové označení bylo LIAZ 18.29 XA. Vozidla jdou snadno odlišit podle jiného (níže posazeného) blatníku nad předním kolem a odlišných nábojů kol obou náprav (Rába). Vozidla řady 300 mají zcela jiný motor (stojatý oproti ležatému u řady 100/110), který má vyšší výkon (290 k) a synchronizovanou převodovku. Toliko k historii, která skončila v roce 2003 posledními vyrobenými LIAZy řady 300 a 400. V devadesátých letech přišly na řadu nejrůznější modernizace a repase, které provádí nejrůznější firmy, nástavby však navenek vypadají téměř stejně.

Tolik tedy historie vozu, dle oficiálního textu výrobce, tedy THT Polička, je cisternová automobilová stříkačka CAS K 25 – LIAZ 101.860 určena k přepravě požárního družstva 1 + 8 (dnes 1 + 5) s příslušenstvím potřebným k provedení požárního zásahu vodou nebo pěnou z vlastních nebo cizích zdrojů hasicích látek. Rozsáhlé příslušenství vozidla umožňuje provedení nejjednoduššího zásahu přenosným hasícím přístrojem i technicky náročného zásahu nízkým i vysokým tlakem vody nebo pěny. Technické provedení vozidla umožňuje zásah i ve ztížených klimatických podmínkách.

V tomto článku představovaný automobil se neliší ani nástavbou, která je standardní konstrukce a ani kabinou, resp. jejím vnitřním provedením. Celkovou repasi vozu provedla v roce 2008 firma THT Polička. Odlišnou částí tohoto automobilu je přední část kabiny, jenž měla na starosti královehradecká firma HVTruckBus. Ta konstrukčně vychází z nových předků autobusů Karosa. Na liazce je čelní sklo jiných rozměrů, než na autobusech. Musela se upravit i přední maska, kterou mají autobusy díky sklu menší. Toto řešení přední části bylo u hasičů použito vůbec poprvé, na tomto podvozku je to však již několikátá úprava, neb s kulatým předkem jezdí pár trolejových věží. Automobil CAS K 25 – LIAZ 101.860 je dnes zařazen ve výjezdu u jednoho SDH ve Středočeském kraji, původně byl ve službách pražských dobrovolných hasičů.

TTD

Rozměry:
délka 7 760 mm
šířka 2 500 mm
výška 3 350 mm
světlost 290 mm
Hmotnost:
pohotovostní 11 890 kg
celková 16 000 kg
Podvozek: typ LIAZ 101.860
Motor: typ MŠ 638
maximální výkon motoru 212 kW / 2000 ot/min
maximální točivý moment 1170Nm / 1300 ot/min
Kabina: 1+5 osob

Čerpací zařízení: nízkotak vysokotlak
jmenovitý průtok (l/min) 2 500 – 1 250
jmenovitý tlak (Mpa) 0,8 – 1,6
maximální tlak (Mpa) 1,6 – 3,2
jmenovitá sací výška (m) 1,5 – 1,5
maximální sací výška (m) 7,5 – 7,5
průtok při tlaku 2,4Mpa (l/min) 750

Příměšování pěnidla:
maximální výkon 120 l/min
rozsah regulace 8–120 l/min
druh regulace ruční

Nádrže:
objem nádrže na vodu 2 500 l
objem nádrže na pěnidlo 400 l
Zařízení pro rychlý zásah
jmenovitý průtok (přímý proud) 150 l/min
maximální průtok (mlhový proud) 120 l/min
jmenovitý tlak 2,4 Mpa
maximální tlak 3 MPa
délka vysokotlaké hadice na navijáku 60 m

-wap-

Sdílet