Pátek 19. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Terénní Unimog TLF 2700 v chorvatském provedení

Představujeme vám cisternovou automobilovou stříkačku na terénním německém podvozku Mercedes-Benz Unimog s nástavbou chorvatského výrobce IM Metal. Hned čtveřice těchto automobilů je zařazena od srpna roku 2008 ve výjezdu dobrovolných jednotek působících v oblasti chorvatského hlavního města Záhřeb.

Představujeme vám cisternovou automobilovou stříkačku na terénním německém podvozku Mercedes-Benz Unimog s nástavbou chorvatského výrobce IM Metal. Hned čtveřice těchto automobilů je zařazena od srpna roku 2008 ve výjezdu dobrovolných jednotek působících v oblasti chorvatského hlavního města Záhřeb.

Žádný terén není problém

Cisterna s označením TLF 2700 je postavena na německém robustním šasi, co projede všude, čili terénní Mercedes-Benz Unimog těžké řady U 4000 s pohonem 4×4. Podvozek je osazen turbodieselovým čtyřtaktním řadovým čtyřválcem OM 924 LA o zdvihovém objemu 4801 ccm, splňujícím emisní normu EURO 4, jenž vozidlu umožní disponovat výkonem až 160 kW/218 koňských sil. Převody rozděluje plně synchronizovaná převodovka/ 8 rychlostí vpřed, 6 vzad s elektropneu­matickým řazením. Brzdy jsou hydraulicko-pneumatické dvouokruhové kotoučové s vypínatelným systémem ABS. Krátká kabina, která má na nárazníku umístěný lanový naviják, je určená pro osádku 1+2.

Unimog nejde přehlédnout

Výrobce nástavby, chorvatská firma IM Metal se sídlem ve městě Ozalj spolupracuje s rakouským Rosenbauerem, od kterého používá mnoho komponentů včetně čerpadel. Nejinak je tomu i u nyní představovaného vozidla. Samotná požární nástavba je klasické koncepce. Její střed tvoří plastová vodní nádrž o objemu 2700 l, za ní je namontováno čerpadlo Rosenbauer, kombinovaný typ NH 30. Toto vše je ukryto pod hliníkovými profily, jenž mají dále olepení hliníkovým plechem. Na první dojem vskutku klasická nástavba dnešní konstrukce, jakou vyrábí téměř každý hasičský nástavbář. Co jí odlišuje, je použití mohutného trubkového hliníkového rámu, jenž je zároveň nosným prvkem nástavby. Když vidíte nástavbu ,,odhalenou", tedy ještě bez oplechování, rám nepůsobí až tak výrazným dojmem. Po jejím zkompletování a nastříkaní barvou je vše jinak. Díky tomu, že je vozidlo provedeno v tradiční červené a samotný rám a to po celém obvodu automobilu v zářivé žluté (zřejmě RAL 1026), z nástavby tak zcela vystupuje ven a tvoří dominantní prvek cisterny. Na pohled je to opravdu krása, i když pro oči českého hasiče to vypadá poněkud neobvykle. Ovšem rám, který je zakomponován jako součást požární nástavby, není jen věci estetiky a designu, nýbrž i ochranným prvkem proti okolí. Vzhledem k tomu, že Unimog je určený pro využití u likvidace ,,lesních" požárů, kde je vysoká pravděpodobnost možného poškození od okolního porostu, není čemu se divit. Když vidíme např. španělské či americké hasičské automobily se stejným účelem, mají mnohdy ochranný rám ještě mohutnější.

Rosenabuer je osvědčená značka

Uvnitř nástavby najdeme v pěti skříních, které kryjí hliníkové roletky se středovým madlem základní vybavení pro likvidaci požárů na otevřeném prostranství. Nad kombinovaným čerpadlem Rosenbauer NH 30 o výkonu 3000 l/min při 10 barech, resp. 400 l/min při 40 barech je umístěný elektronicky ovládaný průtokový naviják Rosenbauer s hadicí o délce 80 m zakončenou proudnicí Nepiro. Ve voze najdeme dále hadice 1 × 20 m B (75 mm) a 4 × 20 m H (25 mm) v boxech Rosenbauer, druhou H proudnici Nepiro pro další vývod vysokotlaku, rozdělovač, hydrantové příslušenství, motorovou pilu Stihl s příslušenstvím, ženijní nářadí (páčidlo, lopata, motykosekera, lesnická a hasičská sekera), savice včetně sacího koše, hasící přístroj, osobní hasící vaky, skládací nosítka, lékárničku, dýchací přístroje atd. Pro snadnější přístup k čerpadlu a vybavení slouží výklopné schody.

V LEDkách je budoucnost

Unimog působí na první pohled jako velmi robustní a výrazný automobil. Tento pocit umocňuje ochranný rám a jeho barevné provedení. Jako další zvýrazňující prvky slouží modrá světelná rampa a přídavná LED světla modré barvy. Pro snadnější práci obsluhy vozu je na zadním čele také stavoznak vodní nádrže v podobě LED světel. Cena jednoho vozidla je v přepočtu cca 8 000 000,– Kč. Je hodně či není? To necháme na vás. Jinak na většině hasičských stanic v Chorvatsku najdeme ve vozovém parku vozidla podobné koncepce. U nás se nazývá lesní speciál.


TTD TLF 2700 Mercedes-Benz Unimog U 4000/IM Metal


Podvozek: Mercedes-Benz Unimog U 4000
Pohon: 4×4
Motor: OM 924 LA Euro 4, 4801 ccm
Výkon: 160 kW/218 koní
Max. točivý moment: 810 Nm při 1200 – 1600 ot./min
Převodovka: plně synchronizovaná, 8 st. vpřed, 6 st. vzad
Osádka: 1+2
Délka: 6300 mm
Výška: 2850 mm
Šířka: 2350 mm
Max. celková hmotnost hasičské verze: 10 000 kg
Vodní nádrž: plastová, 2700 l
Čerpadlo: kombinované Rosenbauer NH 30
Výkon: 3000 l/min při 10 barech, 400 l/min při 40 barech



Foto a info: IM Metal

 -wap-

Sdílet