Pátek 29. března 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Cvičení v reálných podmínkách havárie trolejbusu ve Zlíně

Dne 6. 4. 2009 bylo vyhlášeno směnové cvičení pro jednotky hasičů ze Zlína. Velitel stanice splnil slib a v nově navázané spolupráci s Dopravní společnostní Zlín-Otrokovice s.r.o. připravil pro své kolegy speciální cvičení na záchranu osob z havarovaného prostředku MHD.

Dne 6. 4. 2009 bylo vyhlášeno směnové cvičení pro jednotky hasičů ze Zlína. Velitel stanice splnil slib a v nově navázané spolupráci s Dopravní společnostní Zlín-Otrokovice s.r.o. připravil pro své kolegy speciální cvičení na záchranu osob z havarovaného prostředku MHD.

Cvičení je připraveno pro všechny tři sloužící směny. Poslední cvičení je naplánováno na 14. 4. 2009, kdy se ho mohou účastnit i zástupci médií. Námětem cvičení byla záchrana nejméně šesti zraněných z dopravního prostředku hromadné přepravy.

Dnes byl k dispozici trolejbus, což zároveň mělo prověřit znalosti školení z minulého týdne přímo v dopravním podniku. Cílem byla co nejefektivnější záchrana zraněných, jejich vyproštění, poskytnutí první pomoci bez podpory zdravotnické záchranné služby a zajištění místa havárie proti požáru. Už samotné pojetí cvičení, které je mimo standardní společné zásahy složek integrovaného záchranné systému, dávalo tušit, že velitel zásahu i jeho kolegové nebudou řešit lehký úkol. Omezený počet záchranářů měl být kompenzován další posilovou jednotkou hasičů města Zlína.

Hasiči sice věděli o plánovaném cvičení, ale neměli tušení v kterou denní nebo noční hodinu přijde. Velitel stanice vyhlásil poplach dnes v pravé poledne. Hasiči tak vyrazili od rozdělaného oběda. Do nedalekého areálu dopravního podniku přijeli profesionálové prakticky za minutu od výjezdu. Trolejbus narazil do betonového hrazení, řidič byl mrtvý a uvnitř byla skupina perfektně namaskovaných třinácti studentů z místní vyšší odborné školy zdravotnické.

Hasiče přivítal křik, panika, těžká zranění, stříkance umělé krve a zvratky. Reálnost nehody potěšila odborné pozorovatele z řad hasičů, pedagogy i vedení dopravního podniku. Nadělala však řadu starostí zasahujícím hasičům. Velitel zásahu vydal hasičům z dvou výjezdových vozů patřičné pokyny a začal boj s časem. Po nutné vizuální kontrole trolejbusu jako první krok skutečně hasiči odpojili přívod proudu přes troleje, rozvinuli vysokotlaké vodní vedení a vyhradili prostor nehody. První povinnost byla splněna a záchranáři mohli dovnitř. Celý trolejbus byl uzavřený. První hasiči se k cestujícím dostali přes rozbitá okna. Další hasiči rychle přinesli vyprošťovací zařízení a začali postupně otvírat dveře. Do vozu přinesli záchranáři potřebný zdravotnický materiál a začali s ošetřováním zraněných.

Studenti ze školního klubu IZS, kteří pravidelně sekundují u mnoha cvičení jako figuranti, hasičům nijak situaci nezlehčili. Jeden cestující přišel o ruku, další měl zlomeninu spodiny lebeční, otevřenou zlomeninu nohy a jiný zas zlomenou páteř. Ostatní krváceli, panikařili, křičeli nebo jinak ztěžovali práci záchranářů. Hasiči museli všechny zraněné dostat postupně ven a poskytnou jim první pomoc. Museli rozpoznat druh zranění a správně aplikovat zdravotnické nebo transportní pomůcky. V několika případech museli použít i speciální hydraulické nůžky pro odstřižení sedaček a držadel v trolejbuse.

Během zásahu přijela i posilující jednotka hasičů z povolání města Zlína s dalším zásahovým vozem. Dobrovolní hasiči se okamžitě zapojili do záchranných prací, pomáhali s odnášením zraněných, s poskytováním první pomoci nebo s posttraumatickou péčí. Velmi reálná scéna přinesla několik zjištěných pochybení v postupech poskytování první pomoci. I přes mnohé překážky se hasičům podařilo všechny dostat ven do patnácti minut. Vzhledem k absenci zdravotnické záchranné služby se hasiči museli starat o zraněné i po vyproštění, což je pro ně nezvyklé. Zjištěné nedostatky byly rozebrány na brífinku po návratu na stanici. Hasiči se podělili o své zkušenosti s pedagogy zdravotníky i našimi odborníky na školení a výcvik.

Navzájem byly vysvětleny všechny nutné kroky během zásahu. Hasiči přiznali, že podobný scénář necvičili a je pro ně velkým přínosem. Novinkou byl jak rozsah a počet zranění, tak nepřítomnost zdravotníků, stejně jako možnost cvičit v reálných podmínkách skutečného trolejbusu. Všechna připravovaná cvičení slouží k neustálému zdokonalování záchrany a pomoci z naší strany. I v dnešní době se mohou vyskytnout situace, které mohou být pro hasiče nové, nevyzkoušené nebo obtížně řešitelné. Příkladem může být páteční havárie nákladního auta u Bystřice pod Hostýnem, kde se podařilo vyprostit řidiče až pod více než dvou hodinách prací.

Info: HZS Zlínského kraje

-kaw- 

Sdílet