Středa 8. května 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Druhé směnové cvičení při havárii trolejbusu ve Zlíně

Dne 8. 4. 2009 pokračovalo druhé směnové cvičení v dopravním podniku ve Zlíně. Velitel stanice hasičů ze Zlína dnes pokračoval v dalším scénáři při záchraně osob z havarovaného trolejbusu. Pro dnes sloužící směnu B připravil zcela novou situaci, aby zabránil zvýhodnění zásahu z publikované akce první směny během pondělí.

Dne 8. 4. 2009 pokračovalo druhé směnové cvičení v dopravním podniku ve Zlíně.

Velitel stanice hasičů ze Zlína dnes pokračoval v dalším scénáři při záchraně osob z havarovaného trolejbusu. Pro dnes sloužící směnu B připravil zcela novou situaci, aby zabránil zvýhodnění zásahu z publikované akce první směny během pondělí.

Úkolem hasičů bylo tentokrát vyprostit sice jen jednoho zraněného, který ale zůstal uvnitř trolejbusu tak těžce zaklíněn, že jeho vyproštění bylo možné pouze z vnější strany dopravního prostředku. Hasiči v žádném případě nesměli vstoupit do přepravního prostoru a museli si se záchranou poradit. Zranění bylo kvalifikováno jako velmi těžké, čemuž musel odpovídat potřebný čas vyproštění a zároveň nutná opatrnost.

Velitel stanice bedlivě pozoroval postup hasičů, měřil jim čas a zaznamenával postřehy do svých poznámek. Cvičení se zájmem sledovali pracovníci dopravního podniku, ale i děti z nedaleké školy.



00:00
- hasiči přijíždí na simulované místo těžké dopravní nehody dvěma vozy

00:01
- hasiči provádí protipožární opatření, natahují vysokotlaké vodní vedení, trolejbus odpojují od elektrického vedení

00:02
- veškerá potřebná technika je vytažena k trolejbusu, místo je zkontrolováno, byl nalezen zraněný a zaklíněný cestující, kterému hasiči vidí pouze hlavu přesně mezi dvěma velkými okny
- jsou vydány pokyny k postupné záchraně a k postupu nutných vyprošťovacích prací

00:03
- nejdříve jsou k trolejbusu přistaveny žebříky a první hasiči začínají odřezávat gumové těsnění kolem jednoho okna
- hasiči jsou zaskočeni houževnatostí materiálu, nožů se chopí i další hasiči, jiní zkouší ruční pilku, páčidlo nebo šroubovák, čas se natahuje
- to, co hasičům běžně trvá u osobního auta do 15 vteřin, tady trvá více než čtyři minuty
- ještě během odstraňování prvního okna začínají hasiči pracovat na vysazení i vedlejšího okna, které je navíc dělené

00:07
- hasiči vysadili první okno a snaží se dostat ke zraněnému
- jeden z hasičů leze otvorem okna dovnitř, ale záhy potvrzuje, že tudy nemůže pomoci
- hasiči dali kolem hlavy zraněného ochrannou clonu proti případným úlomkům, střepům nebo ostrým hranám

00:09
- hasiči si připravili hydraulické a vyprošťovací zařízení, včetně kotoučové pily, a to v očekávání jejich nutného použití

00:12
- hasičům se podařilo odstranit i druhé velké a dělené okno trolejbusu
- znovu je překontrolován zdravotní stav zraněného a je vydán pokyn k nasazení nůžek

00:13
- hasiči přestřihli sloupek mezi okny a snaží se udělat prostor pro vyproštění těla

00:15
- hasiči balí zraněného do deky, aby ho uchránili před létajícími jiskrami od řezání pilou
- se nasazena rozbrušovací pila s velkým kotoučem, která během dvou minut provede dva důležité řezy na boku trolejbusu

00:17
- do bočnic se zakousl rozpínák a hasiči se snaží odkrýt plášť trolejbusu
- na řadu přichází páčidla a odkrytý plech prozrazuje, že hasiče čeká další střihání rámu

00:18
- hasiči znovu nasazují hydraulické nůžky a postupně odstřihávají další nosníky

00:19
- hasičům se podařilo vystříhat rám v boku trolejbusu a je vytvořen dostatečný prostor pro finální vyproštění zraněného cestujícího

00:21
- pod stálým dohledem hasiče-zdravotníka je kontrolován stav zraněného, je mu nasazen fixační krční límec
- ostatní hasiči se postupně prostřihávají přes sedadla a další překážky až k zaklíněným nohám, které je nutné uvolnit

00:25
- hasičům se podařilo odstranit všechny mechanické překážky a tělo bylo připraveno na vytažení
- transportní nosítka jsou již nachystána

00:26
- hasičům se podařilo vytáhnout tělo těžce zraněného figuranta, je uložen na nosítka a odnesen do bezpečí, dál zůstává v péči záchranářů

Děti pozorující celou akci teprve teď poznaly, že šlo o figurínu a s úžasem vydechly „jenom cvičení“.

Po skončení zásahu si hasiči prošli technická řešení konstrukčních prvků trolejbusu a vedení jednotlivých výztuh. Znovu zkoušeli na dalších oknech vyřezávání gumového těsnění a snažili se naučit potřebnou a rychlou techniku k jeho odstranění.

Po příjezdu na stanici si hasiči znovu prošli celou akci z pořízené dokumentace a rozebrali zjištěné poznatky. Všechny postřehy budou sloužit pro další školení a výcvik. I tentokrát profesionálové nejvíce ocenili možnost vyzkoušet si vše na skutečném trolejbusu, včetně jeho destrukce.

Už teď si lámou hasiči z poslední směny A hlavy nad tím, co jim velitel stanice připraví na pátek. Rozhodně nemohou počítat s již prezentovanými scénáři.

mjr. Mgr. Bc. Ivo Mitáček
tiskový mluvčí
HZS Zlínského kraje

-miw-

Sdílet