Pátek 26. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nový technický automobil na podvozku Tatra 815 byl postaven pro HZS Dopravního podniku hl. m. Prahy

Představujeme vám unikátní technický automobil na podvozku Tatra 815 Terrno1 4×4.2 s účelovou nástavbou THT Polička/Plastisol, který před několika dny převzali hasiči z Hasičského záchranného sboru Dopravního podniku hl. m. Prahy.

V závěru roku 2008 byly dokončeny organizační a technické změny v Dopravním podniku hl.m. Prahy, kterými byly převedeny na Hasičský záchranný sbor DP od ostatních složek dopravního podniku veškeré činnosti a prostředky spojené s nakolejováním kolejových vozidel, s výjimkou autojeřábů.

Jednalo se především o dva speciální technické automobily na podvozcích LIAZ 101 a Iveco EuroCargo vybavené hydraulickým nakolejovacím zařízením LUKAS a dále pohotovostní automobil Ford Transit. Vzhledem k tomu, že TA-LIAZ je již letitý a na rozdíl od TA-Iveco je vybaven jen jednočinným hydraulickým zařízením LUKAS starší generace, probíhaly souběžně s převodem techniky také přípravy náhrady zastaralého TA-LIAZ novým technickým automobilem s novým vybavením.

V závěru roku 2007 Dopravní podnik zakoupil pro svoje hasiče kompletní novou sadu dvojčinného hydraulického nakolejovacího zařízení LUKAS a od počátku roku 2008 probíhala investiční akce „nový technický automobil pro HZS DP".

Nový TA byl od počátku koncipován tak, aby mohl být nasazen u všech druhů havárií všech typů kolejových vozidel a autobusů pražského DP, včetně nových typů nízkopodlažních tramvají.

Vzhledem k tomu, že některé tramvajové trati jsou vedeny po vlastních tramvajových tělesech, po úsecích s nezpevněným povrchem a obecně vzhledem k terénním podmínkám Prahy, zejména v zimním období, byl požadován podvozek s co nejlepšími terénními vlastnostmi. Zároveň byla požadována co nejnižší výška rámu podvozku, aby těžké vybavení pro nakolejování nebylo v nástavbě zbytečně vysoko.

Dále byly požadovány co nejlepší manévrovací schopnosti a stabilita automobilu v hustém městském provozu. Tyto požadavky jako jediný na světě mohl splnit český podvozek Tatra 815 Terrno1 4×4.2 s rozvorem 4.090 mm.

Autorem celkové koncepce automobilu a rozmístění vybavení v nástavbě se stal Ing. Michal Brunner z HZS DP, plánovanou podobu vozidla vytvořil na počítači Hynek Obroučka z HZS Praha, jinak oba členové metropolitního SDH Praha 11 – Chodov. Nástavba je svým pojetím v ČR unikátní a připomíná americké těžké technické automobily kategorie Urban / Collapse / Heavy Rescue v provedení Non-walk-in.

Jako materiál nástavby byl zvolen polyester vyztužený sklenými vlákny. Finálním dodavatelem automobilu se stala firma THT Polička, která vyšla vítězně z výběrového řízení. Skelet nástavby dodala nizozemská firma Plastisol.

Taktické požadavky kladené na automobil

  1. Zvedání kolejových vozidel a autobusů pomocí zvedáků LUKAS
  2. Boční posun (nakolejení) kolejových vozidel pomocí zařízení LUKAS
  3. Zvedání břemen pomocí sférických zvedacích vaků Zumro NT 10 bar
  4. Zvedání břemen pomocí čtvercových zvedacích vaků Zumro SQ 8 bar
  5. Přeprava nářadí pro rozpojení vagonů soupravy metra M1 a 8171M
  6. Přeprava přípravků pro zvedání vagonů metra a všech typů tramvají
  7. Záchranné práce pomocí hydraulického vyprošťovacího zařízení LUKAS
  8. Záchranné práce pomocí přímočaré elektrické pily Bosch
  9. Výroba elektrické energie 230/400 V a osvětlení místa zásahu
  10. Vyprošťování vozidel pomocí předního navijáku, min. 50 kN
  11. Vlečení silničních vozidel pomocí vlečné tyče
  12. Přeprava vybavení po kolejích pomocí kolejových vozíků THT

Parametry TA-Tatra

Označení: TA – S2 – Tatra 815 Terrno1 4×4.2 (typ 7043.16)

Technický automobil těžké hmotnostní kategorie, se speciální technickou výzbrojí pro zásah u havárií v provozu MHD, s podvozkem pro smíšený provoz po zpevněných i nezpevněných komunikacích, splňující základní technické podmínky kladené na zásahové požární automobily vyhláškou MV č. 35/2007 Sb.

Podvozek: T815–221R45/411

Dvounápravový podvozek, s rozvorem 4.090 mm, s trvalým pohonem zadní nápravy a připojitelným pohonem přední nápravy, levostranné řízení s monoblokovým servořízením.

Motor: Tatra, 285 kW, vzduchem chlazený, EURO 5

Nádrž na naftu: 220 L

Nádrž na AdBlue: 67 L

Kabina: Trambusová, krátká, sklopná, pro posádku 1+1

Tažné zařízení v zadní části automobilu:

ROCKINGER, typ 256 G1 35, brzděný/nebrzděný přívěs 10.000/900 kg

Celková hmotnost: 18.000 kg

D x Š x V = 8.030 × 2.510 × 3­.300 mm

Barevné provedení: Červená RAL 3000 / bílá RAL 9003 / reflexní pásy 3M

Nástavba: THT / Plastisol

Skelet nástavby je vyroben z polyesteru vyztuženého sklenými vlákny, nástavba je opatřena 9 ks hliníkových roletek uzavíraných pomocí podélného madla a 6 ks výklopných stupaček.

Výbava a příslušenství nástavby

Elektrocentrála: Geko 6402 ED-AA/HHBA, 6,1 kVA, 230/400 V
Osvětlovací stožár: Teklite TF 340, kruhová hlavice se světlomety 4×500 W, 5 m nad terénem
Čelní naviják: Ramsey RE 12000, 54.300 kN (5.430 kg), lano 30 m/10 mm

Nakolejovací zařízení LUKAS (dodavatel NORDSTAHL):
1 x pohonná jednotka GC6–4DV (benzín)
1 x pohonná jednotka PC6–4DV (230 V)
2 x zvedák velký HP 14 / T 550
4 x zvedák střední HP 25 / T 450 R
4 x zvedák malý HP 25 / T 185 R
4 x ruční pumpa ZPH 3/8–1D
2 x ruční pumpa ZPH 3/8–2D
2 x kompaktní posuvná jednotka
2 x vozík pro boční posun
1 x posuvný píst DUO pro boční posun
1 x nakolejovací můstek 3,25 m
1 x nakolejovací můstek 2,2 m
1 x nakolejovací můstek 1,1 m
1 x H-rám pro odtlačování okolku
1 x jednočinný hydraulický válec k H-rámu

Vyprošťovací zařízení LUKAS:
1 x pohonná jednotka GO-3T (benzín)
1 x pohonná jednotka / DIN rám (230 V)
1 x rozpínák LSP 40
1 x nůžky LS 200 EN
1 x ruční pumpa FAG 1,3 L

Zvedací vaky ZUMRO NT (dodavatel MHZ):
2 x sférický vak NT4, 10 bar, max. 58 tun
2 x sférický vak NT2, 10 bar, max. 23 tun
2 x ovládací jednotka „Handheld Dual" 10 bar
1 x redukční ventil 300 bar / 10 bar
2 x kufr RESQTEC Accessory Case
2 x gumová podložka 1000 × 1000 mm

Zvedací vaky ZUMRO SQ (dodavatel MHZ):
2 x čtvercový vak SQ40, 78 × 78 cm, 8 bar
2 x čtvercový vak SQ8, 38 × 38 cm, 8 bar
2 x obdélníkový vak SQ20L, 38 × 75 cm, 8 bar
1 x ovládací jednotka „Handheld Dual" 8 bar
1 x redukční ventil 300 bar / 8 bar

Další vybavení:
2 x manipulační kolejový vozík THT, typ 7040.07
Elektrická přímočará pila Bosch GSA 800 PE (230 V)
Momentový klíč Saltus DWI 3
Násobič momentu Stahlwille STW 392
Sada nářadí a přípravků – metro
Sada nářadí a přípravků – tramvaje
2 x řezák na bezpečnostní pásy
2 x teleskopický výstražný kužel
PHP práškový P6
PHP sněhový S5

Výstražná zařízení:
Přední modrá světla: 2 x FS VAMA CD 200, 2 x Hella WL-LED
Přední rampa: FS VISTA 44", 8 x linear strobe, 2 x kmitavé bílé světlo Vista-Ray,
integrovaná 6-ti prvková oranžová LED-rampa směrem vpřed
Boční modrá světla: 3 x Hella DuraLED na obou bocích
Boční pracovní světla: 4 x FS GHSCENE na obou bocích
Zadní rampa: Hella OWS 1000, 2 x rotační maják, 2 x pracovní světlo
Zadní sváděcí rampa: TC-LED 1067
Zvukové výstražné zařízení: FS PA 300 + repro 100 W v rampě


Závěr

Koncepce & design automobilu: Ing. Michal Brunner & Hynek Obroučka

Manažer projektu za THT: Jiří Troják

Realizace za THT: Ing. Zbyněk Gregor, Ing. Jiří Lopour, Karel Chybík

Za podíl na realizaci automobilu si zaslouží poděkování technici HZS DP Jindřich Jelínek, Jiří Nedvídek a Karel Stárek.

Automobil by nikdy nebylo možné postavit bez podpory technického ředitele DP Ing. Radka Zamrazila, ředitele HZS DP Ing. Michala Wowesného, velitele HZS DP Lubomíra Janeby a ředitele THT Polička Ing. Stanislava Červeného. Zvláštní poděkování patří Hynkovi Obroučkovi za ochotné a profesionální vytvoření nákresů a fotomontáží připravovaného automobilu, ve volném čase a zadarmo.

Perfektním partnerem na straně dodavatele – THT Polička – nám byl jako vždy manažer Jiří Troják.

Náklady na stavbu a vybavení tohoto speciálně vyzbrojeného technického automobilu byly samozřejmě relativně vysoké. Jejich výše je věcí ujednání s našimi obchodními partnery a nebudeme je zveřejňovat. Na druhou stranu jsou tyto náklady zlomkem ceny článkové nízkopodlažní tramvaje, zlomkem ceny soupravy metra a vyplatí se vzhledem k případným ztrátám, způsobených výpadkem tramvajové dopravy nebo provozu metra v důsledku havárie.

Finanční prostředky jen samy o sobě by však stavbu tohoto vozidla nikdy nezajistily.

Nejdůležitější byly MYŠLENKY, NÁPADY a INSPIRACE. Více než jeden rok jsem se účastnil nácviků jednotek HZS DP, zaměřených na nouzové zvedání a nakolejování vozů metra a tramvají nebo na zvedání autobusů. Byl jsem u ostrých výjezdů i u prověřovacích cvičení. Účastnil jsem se výcviku s každou směnou, s každým družstvem a sledoval, jaké vybavení se jak často používá, s čím jsou největší problémy a na čem může záchranná akce ztroskotat.

Trénovali jsme s našimi hasiči na různých typech povrchu tramvajových tratí. Pořídili jsme stovky fotografií a změřili desítky časů. Tvořili jsme katastrofické scénáře. Spolupracovali jsme s odborníky z organizačních jednotek DP Správa vozidel metro, Správa vozidel tramvaje a Provoz tramvaje.

Navštívili jsme profesionální hasiče v Mnichově a ve Frankfurtu nad Mohanem. Teprve pak jsem se mohl pustit do návrhu finální podoby a rozmístění výzbroje tohoto speciálního automobilu, který se po definitivním zařazení do výjezdu stane jedinečným článkem pražského IZS.

Ing. Michal Brunner, vedoucí oddělení Odborné služby HZS DP

Foto: Hynek Obroučka, Michal Brunner, Karel Stárek


-wap-

Sdílet