Pátek 26. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Velké cvičení pro jednotky požární ochrany vyvrcholilo společným zásahem ve Zlíně

Celý minulý týden se profesionální hasiči všech tří směn ze Zlína zdokonalovali při cvičeních po simulovaných dopravních nehodách ve vozech městské přepravy. Směny prošly sérií cvičení s tématy záchrany mnoha osob, s náročným vyprošťováním i se simulovaným požárem. Dopravní společnost Zlín-Otrokovice s.r.o. poskytla pro hasiče tři vyřazené prostředky MHD, které mohli hasiči libovolně použít. Šlo především o nácvik záchrany s možností destrukce trolejbusu nebo autobusu. Součástí cvičení bylo i odborné školení hasičů pro správný postup k odpojení vozů od trolejového vedení.

Celý minulý týden se profesionální hasiči všech tří směn ze Zlína zdokonalovali při cvičeních po simulovaných dopravních nehodách ve vozech městské přepravy. Směny prošly sérií cvičení s tématy záchrany mnoha osob, s náročným vyprošťováním i se simulovaným požárem. Dopravní společnost Zlín-Otrokovice s.r.o. poskytla pro hasiče tři vyřazené prostředky MHD, které mohli hasiči libovolně použít. Šlo především o nácvik záchrany s možností destrukce trolejbusu nebo autobusu. Součástí cvičení bylo i odborné školení hasičů pro správný postup k odpojení vozů od trolejového vedení.

Dne 14. 4. 2009 v 10:00 hod. vše vyvrcholilo velkým cvičením pro jednotky požární ochrany, do kterého nebyli zapojeni jen profesionálové ze Zlína a Otrokovic, ale také dobrovolní hasiči města Zlín, ze Slušovic a z Vizovic. Na místo vyjel také velicí důstojník směny ze Zlína, který zajišťoval funkci pomocníka velitele zásahu a pro účely cvičení dohlížel nad spojením.

Dopravní nehoda autobusu spojila všechna témata z minulého týdne. Vozidlo se při nehodě převrátilo na bok, uvnitř bylo dvaadvacet zraněných a navíc hořelo pod kabinou řidiče. Hasiči se postupně k místu nehody sjeli a začali mimořádnou událost řešit. Velitel zásahu si správně rozdělil místo nehody na dva samostatné úseky, kterým veleli další příslušníci. Koordinoval jejich práci a sledoval postup vyprošťování. Prioritou bylo nejen rychle uhasit rozvíjející se požár v přední části autobusu, ale prohlédnout zraněné a určit jejich postupné vyprošťování. Část hasičů se věnovala zraněným, další natáhla vyprošťovací techniku, ostatní pomáhali připravovat místo pro ošetření zraněných nebo likvidovali uniklé provozní kapaliny z autobusu. Hasiči se ke zraněným dostali jak přes čelní sklo, tak i zadní částí autobusu. K náročnému vyproštění zaklíněných uprostřed v kloubu museli rozřezat a rozstříhat krytí otočného spoje, což zároveň vytvořilo prostor pro rychlejší vynášení zraněných na nosítkách.

Postupně bylo vyproštěno a vyneseno dvacet zraněných osob a dvě figuríny. Zraněné představovali studenti střední zdravotnické školy, kteří působili znovu velmi přesvědčivě a připravili velmi realistická zranění. Polovina zranění byla maskována jako těžká, druhá polovina jako zranění lehká. Hasiči se museli vypořádat nejen s velkým počtem zraněných, ale také s řadou překážek poškozeného autobusu. Vyprošťování představovalo odstřihávání desítek trubek jak držení pro cestující, tak i sedaček nebo konstrukce vozidla.


Posledního zraněného se podařilo dostat ven asi pětatřicet minut po příjezdu první jednotky hasičů. V prostoru pro ošetřování raněných poskytovala svou odbornou pomoc také psycholožka HZS Zlínského kraje. Tři studenti zdravotnické školy zde také cvičili role zdravotníků.

Celé cvičení bylo znovu vyhodnoceno a získané poznatky budou sloužit pro další školení a výcvik hasičů jednotek požární ochrany. Hasiči znovu ocenili možnost trénovat na skutečném dopravním prostředku pro hromadnou přepravu. To je dobré nejen pro profesionály, ale také pro dobrovolné hasiče, kteří jsou předurčeni v některých jednotkách pro řešení dopravních nehod.

HZS Zlínského kraje touto cestou děkuje Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice s.r.o. za poskytnuté dopravní prostředky, za zázemí pro sérii náročných cvičení a za proškolení hasičů v obsluze trolejbusů, autobusů a kombinovaných vozů MHD.

Info: HZS Zlínského kraje

-kaw- 

Sdílet