Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

V Mlázovicích na Jičínsku zaparkovala Tatra Terrno od THT, hasiči dostanou i novou zbrojnici

V Mlázovicích na Jičínsku se v sobotu 9. září 2017 uskutečnilo slavnostní předání nového zásahového vozidla Tatra Terrno, dodala ho THT Polička. Prvovýjezdová cisterna nahradila Škodu 706.

Počátek projektu

Když v roce 2016 o prázdninách podpořil Integrovaný regionální operační program nákup nové velkokapacitní cisterny pro JSDH Mlázovice, vyvolalo to mezi mlázovickými hasiči obrovskou eufórii. Do konce projektu však zbývalo ještě mnoho práce.

Kromě několika změn a úkonů vůči poskytovateli dotace, které se odehrávaly pouze v elektronickém systému, bylo nutné zrealizovat výběrové řízení. Vzhledem k tomu, že náklady akce přesahují 7 milionů Kč, jednalo se o nadlimitní výběrové řízení, které je striktně upraveno zákonem.

Nabídky a uzavření smlouvy

Nabídku nakonec podaly pouze dvě firmy, THT Polička, s.r.o. a Kobit – THZ. Jediným kritériem výběru byla nejnižší cena, proto zakázku získala THT Polička. Nabídnutým řešením byla velkokapacitní cisterna na osvědčeném podvozku Tatra Terno.

Po všech nezbytných kontrolách došlo k podepsání smlouvy a stanovení data dodání na srpen 2017. Situaci komplikovala velká poptávka po vozech Tatra (kapacita výrobce byla vyprodána na více než půl roku dopředu).

Podobně tomu bylo i u výrobců hasičských nástaveb, vzhledem ke zvýšené poptávce vyplývající z jednorázových evropských dotací. Na tak velké počty aut během jediného roku nejsou pochopitelně tuzemské firmy připraveny.

Nová velkoobjemová Tatra byla do Mlázovic výrobcem dodána během srpna 2017. Poté došlo k zaškolení řidičů a strojníků, zároveň probíhaly kondiční jízdy řidičů. Slavnostní předání cisterny sboru pak proběhlo 9. září 2017.

Slavnostní předání

Vozidlo bylo slavnostně představeno a předáno na zaplněném mlázovickém náměstí za účasti představitelů okolních měst a obcí, funkcionářů SHČMS, ředitele územního odboru Jičín HZS Královéhradeckého kraje plk. Libora Zikeše, obchodního ředitele THT Polička Martina Baláše a dalších významných hostů.

Celé odpoledne měli návštěvníci možnost shlédnout řadu zajímavých současných i historických hasičských vozů, se kterými přijeli akci podpořit hasiči z širokého okolí.

Starosta městečka Tomáš Komárek ve svém projevu zdůraznil, že pokud si chce obec zachovat akceschopné hasiče, musí je vybavit odpovídající technikou, která jim efektivně pomůže likvidovat mimořádné události.

Proto zastupitelé rádi využili jedinečnou a dost možná jedinou šanci, kdy obec s šesti sty obyvateli mohla žádat o významnou dotaci na novou hasičskou techniku. A i když to bylo velmi náročné a několikrát vypadalo na nezdar, městečko nakonec dotaci, která je nejvyšší v jeho historii, získalo.

Celkové náklady projektu se vyšplhaly na bezmála 7 500 000 Kč. 90 % bylo hrazeno z Integrovaného regionálního operačního programu, což jsou prostředky Evropské Unie a státního rozpočtu ČR. Zbylých 10 % uhradily Mlázovice z vlastního rozpočtu.

Z úst dalších řečníků zazněla spokojenost s tím, že v regionu bude sloužit moderní technika, protože na okrese Jičín takových prostředků mnoho není. Na závěr vozidlu požehnal místní farář.

Starosta cisterně popřál co nejméně „ostrých výjezdů“ a co nejvíce technické pomoci pro obec. Poté již následovala volná prohlídka veškeré techniky a také projížďky dětí v nové cisterně. Řidiči se zapotili, protože fronta zájemců o svezení byla nekonečná.

Mlázovičtí se zároveň důstojně rozloučili s dosavadním vozidlem Škodou 706 RTO, která byla vyrobena již v roce 1964. I když od té doby prošla několika rekonstrukcemi a místní na ni nedali dopustit, doba jde dopředu a pro současné zásahy již přestávala vyhovovat.

Vůz ovšem svoji hasičskou službu nekončí, bude pomáhat dalšímu sboru ve Středočeském kraji, kam za pár dní poputuje.

Motor, podvozek, převodovka, brzdy nové Tatry

Jak již bylo zmíněno, podvozek je T815 v konfiguraci 6×6. Pohání jej výkonný tatrovácký motor o výkonu 325 kW, emisní třídy EURO V. Samozřejmostí je možnost nouzového provozu bez příměsí AdBlue, aniž by ztratil výkon či docházelo k jeho poškození.

Terénní dostupnost vozu umocňuje velký přední i zadní nájezdový úhel a možnost značného bočního náklonu. Vozidlo je upraveno pro brodění klidnou vodou až do výše 1200 mm, což mlázovičtí hasiči, často zasahující na povodních, využijí.

Volba padla na klasickou manuální převodovku Tatra 14 TS. Byla upřednostněna před automatem i systémem řazení Norgren z důvodu delší životnosti, velkému střídání řidičů i specifickému terénu, ve kterém se vůz bude pohybovat.

Kvůli vysokým pořizovacím nákladům a rychlému opotřebení byla zamítnuta montáž podmetacích řetězů. Brzdy jsou bubnové s ABS, u tohoto podvozku výrobce jiné nenabízí.

Kabina

Kabina je prodloužená, pro 6 osob a velké množství výbavy. Ideální pro dobrovolný sbor s jedním zásahovým vozem. Samozřejmostí je klimatizace a nezávislé topení. V opěradlech zadních sedaček jsou integrované dýchací přístroje.

Spojovací technika je umístěná ve spodní části přístrojové desky, stejně jako tablet s výjezdovou aplikací. Najdeme zde i přípravu na digitální radiostanici. V kabině je k dispozici zásuvka na 230V i vývod tlakového vzduchu.

Dobíjení akumulátorů a plnění vzduchem v klidovém stavu zajišťuje jedinečný systém RetBox. Vůz je opatřen zesíleným alternátorem, který si hravě poradí se zvýšenou spotřebou veškerých světel.

Pod předním nárazníkem je instalována asanační lišta a lanový naviják o tažné síle 51 kN. Bezpečnému couvání napomáhá prachotěsná a mrazuvzdorná kamera, jejíž obraz se zobrazuje na displeji v zorném poli řidiče.

Nástavba, čerpadlo

Nástavba je z hliníkových profilů, polepena hliníkovými plechy. Z boku výrazně profilovaná. Nádrž na vodu je z nerezu, objem na vodu činí 8 500 litrů, na pěnidlo 510 litrů. Obě nádrže lze propojit v jedinou. Zbylý prostor skýtá značné možnosti pro umístění široké výbavy.

Těžké agregáty jsou připevněny na výsuvných platech pro snadnější manipulaci. Dlouhé předměty jsou zabudovány do schrán na střeše vozu.

Osazeno je výkonné čerpadlo THT PKA 3000, se jmenovitým průtokem 3000 l/min a možností práce s několika vstupy a výstupy najednou.

Osvětlení

Cisterna je perfektně osvětlena. Dostatečný světelný tok nabízí několik předních a přídavných světel, důležité světlo však poskytují také LED pásky na boku nástavby. Dokáží perfektně nasvětlit místo zásahu.

Hlavním zdrojem světla je však osvětlovací stožár s LED technologií a světelným výkonem 20 000 lumenů. Stožár je pneumatický, ovládaný z místa strojníka. Může být napájen z centrály, akumulátorů vozu či externího kabelu.

Výborným způsobem jsou rovněž osvětleny vnitřní prostory všech skříní s výbavou, včetně schrání na střeše. Většina osvětlení je LED.

Upravené oproti běžným zvyklostem je také umístění modrých výstražných světel a přidání zadního zábleskového majáku. Vše z důvodu lepší viditelnosti při jízdě v hustém provozu.

Lakování, doplňková výbava

Vozidlo je po zralé úvaze investora lakováno v RAL 3000. Svítivá červená byla zamítnuta z důvodu vyšších pořizovacích nákladů, krátké životnosti a kvůli problematickým opravám při mechanickém poškození.

Cisterna je vybavena bohatou výbavou (mimo výbavy pro dopravní nehody). Její větší část byla pořízena nová. Další vybavení, které je zánovní, se přesune ze starého trambusu.

Ve vozidle mají hasiči k dispozici, kromě jiného, výkonnou elektrocentrálu HONDA, plovoucí čerpadlo HONDA, kalová čerpadla Sigma a PH, přetlakový ventilátor, vysavač na hmyz, dvě motorové pily nebo rozbrušovací pilu.

K dispozici je rovněž defibrilátor. Nové jsou dýchací přístroje, kvůli kompatibilitě plnění padla volba na MEVA PLUTO s kompozitními lahvemi.

Nové jsou rovněž ruční radiostanice Motorola a svítidla LED Atex Survivor.

Jednotka SDH Mlázovice je zařazena v kategorii JPO III a má skoro 50 členů. Kromě nové cisterny, která jak už bylo zmíněno nahradila Škodu 706 (ta prošla v letech 2004 a 2006 modernizací) má jednotka dopravní automobil Avia.

Hasičská zbrojnice projde kompletní rekonstrukcí

Další obrovský úspěch zaznamenalo městečko ve snaze zlepšit podmínky pro své hasiče. Krátce po převzetí zbrusu nové velkokapacitní cisterny Tatra od výrobce, se mohou mlázovičtí hasiči těšit na další významný projekt.

Mlázovice uspěly již podruhé, v nabité konkurenci, se svojí žádostí a obdrží dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu na zásadní přeměnu hasičské zbrojnice.

Stávající prostory

Stávající zbrojnice byla dokončena v roce 1964. Tehdy to byla velká sláva. Hasiči dostali velmi solidní budovu, která bez výraznějších úprav slouží přes 50 let. Pokrok se ovšem nedá zastavit a proto stavba přestala vyhovovat svému účelu.

Neřešitelným problémem je nedostatek prostoru pro techniku v garážích. Žádná dnes vyráběná cisterna se tam nevejde. Dále chybí dostatečný prostor pro údržbu či skladování materiálu a zcela nevyhovující je sociální zázemí.

Pochopitelně jsou zastaralé inženýrské sítě, dožitá střecha i topení. Obrovský problém znamená také zemní vlhkost, která na mnoha místech proniká do zdiva. Celá stavba je rovněž velmi energeticky neúsporná.

Pokud by obec dotaci nezískala, musela by řešit opravu stavby dílčím způsobem. A také dělat řadu kompromisů. Vždyť projekt přesahující 7 mil. Kč je, bez zásadní dotační pomoci, v malé obci zcela nerealizovatelný.

Ale naštěstí bylo městečko opět úspěšné a rozsáhlou modernizaci hasičského zázemí bude spolufinancovat s 90% přispěním evropských fondů a českého státu. Mlázovice doplatí ze svého zbylých 10 % nákladů ze 7,5 mil. korun.

Změn bude mnoho

Hlavní změny se odehrají právě v garážích. Zbourá se strop, dojde k výraznému navýšení objektu a střecha již nebude rovná, ale sedlová.

Celá budova se rovněž prodlouží (posunem přední stěny), garáž bude tvořit jeden celek (nebude zde již středová příčka). Přibudou prostory pro omytí hasičů a WC, novinkou bude sklad materiálu a zázemí pro údržbu.

V hlavní budově bude nejvýznamnější změnou přestavba bývalého bytu v I. patře na prostory pro hasiče, zcela odstraněna bude věž na hadice (v dnešní době není již potřebná).

Rekonstruována bude střecha, veškeré inženýrské sítě a podlahy. Výměny se dočkají okna a dveře, důležité bude podřezání objektu proti zemní vlhkosti. Samozřejmostí se stanou moderní WC a sociální zázemí. Celý objekt se zateplí a nová bude samozřejmě i fasáda.

Novinkou bude ústřední plynové vytápění a ohřev vody. Na zbrojnici bude instalována poplachová siréna, kterou dálkově spouští krajští hasiči, podobně jako sirény na radnici. Tím se zvýší jejich informační dosah v další části obce.

V těchto dnech se dokončuje výběrové řízení na stavební firmu, která akci zahájí počátkem roku 2018. Zkolaudováno musí být od konce roku 2018.

Technický projekt rekonstrukce zpracovala zkušená projektantka paní Ludmila Hrochová z Náchoda. Pro Mlázovice již vyprojektovala sběrný dvůr, rekonstrukci střechy na kostele a řadu dalších menších stavebních akcí.

Přísné požadavky a striktní normy

Vzhledem k tomu, že dokumentace musela splňovat poměrně přísné požadavky poskytovatele dotace a především striktní pokyny české státní normy pro hasičské zbrojnice, byla to velmi náročná činnost. V mnoha případech o možnosti realizace rozhodovalo doslova pár centimetrů.

Samotné podání žádosti o dotaci bylo rovněž velmi náročné. Řada institucí a osob od tohoto kroku obec odrazovala s odůvodněním, že stejně neuspěje.

Mlázovice šly ovšem důsledně za svým cílem a vyplatilo se. Naše žádost byla v IROPu vůbec první podanou žádostí pro dobrovolné hasiče v republice.

Díky „Rozhodnutí o poskytnutí dotace na projekt rekonstrukce zbrojnice“ a již realizovanému nákupu velkoobjemové cisterny, městečko obdrželo v relativně krátké době dvě nejvyšší dotace v celé své historii.

Při přepočtu financí na počet obyvatel se tím řadí v dotační politice k nejúspěšnějším obcím v ČR. A podle rozpracovaných projektů obce a jejich šancí by to nemusel být ještě konec.

Po dokončení rekonstrukce hasiči získají moderní a účelné zázemí, které jim pomůže efektivně plnit funkci ochrany obyvatelstva a majetku. Společně s novou výjezdovou cisternou budou mít k dispozici podmínky, za které se nebudou muset stydět ani v evropském měřítku.

Podobně vysoká finanční podpora dobrovolných hasičů u nás nikdy nebyla a s největší pravděpodobností v dohledné době ani nebude.

I když městečko musí řešit a spolufinancovat mnoho hasičského v krátké době, bylo by neomluvitelnou chybou štědrých příspěvků z evropských fondů nevyužít.

Obroda, kterou díky nim zažívají aktivní sbory v Česku, rozhodne o jejich další efektivní existenci v příštích desetiletích.

Tomáš Komárek – www.mlazovice.cz
Sdílet