Čtvrtek 9. května 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Ford Mustang poslouží Hasičskému záchrannému sboru České republiky pro testování

MV–generální ředitelství HZS ČR převzalo v říjnu roku 2017 na testování automobil značky Ford v hasičských barvách.

Tato zápůjčka je bezúplatná, firma vyšla vstříc požadavkům Hasičského záchranného sboru ČR a umožnila na jednom ze svých vozů speciální testy v rámci bezpečnostního výzkumu, které budou sloužit k dalšímu rozvoji technologií hasičů.

Během následujícího měsíce tak bude možné potkat na silnicích zcela nový model Ford v hasičských barvách. Testovat se bude například viditelnost vozu nebo nově zaváděný systém eCall. Automobil bude sloužit pouze pro tyto konkrétní testy.


V návaznosti na četné dotazy a diskuzi, kterou vyvolaly testy na voze Ford Mustang, bychom rádi upřesnili, jakého konkrétního bezpečnostního výzkumu se jeho testování bude týkat.

V rámci Programu Ministerstva vnitra bezpečnostního výzkumu pro potřeby státu 2016–2021 je Hasičský záchranný sbor České republiky nositelem jednoho z projektů.

Předmětem tohoto aplikovaného výzkumu je stanovení optimální jednotné barevné úpravy hasičského automobilu tak, aby při uplatnění přednostní jízdy byla zajištěna optimální bezpečnost jeho osádky a ostatních účastníků provozu na pozemních komunikacích.

Přestože nepředpokládáme daný typ automobilu jako zásahového vozidla, v nastalé situaci, kdy firma BRNOCAR nabídla zapůjčení tohoto typu vozidla, rozhodli jsme se této nabídky využít, neboť k zapůjčení takovému typu vozidla dosud nebyla příležitost.

Právě v rámci nyní realizovaného projektu bude automobil testován. Chování a vnímání tohoto automobilu je naprosto unikátní a zcela odlišné od běžných typů vozidel.


K otázce ohledně testování viditelnosti je třeba říct, že zejména pro spolehlivé hodnocení pozornosti, ať už při odvádění pozornosti, tak i pro vnímání pozornosti ostatních účastníků silničního provozu, je využit eye-tracking systém.

Výhodou eye-tracking systému je sledování pohledů řidiče v reálném čase, kdy je proband sledován v reálném provozu či při zkoumání pohledů ze záznamového zařízení z video obrazu.

Prováděním sledování pohledů probandů, jejich délky pohledů, fixací oka na určitých místech a jejich jiných pohybů očí tak lze efektivně vyhodnocovat, co zkoumanou osobu při pohledu nejvíce upoutá či naopak odvádí pozornost od místa, na které by se měla soustředit.

Měření vnímání retro-reflexních prvků, bílých zvýrazňujících prvků a barevného provedení je prováděno jasovým analyzátorem LumiDISP. Měření se provádí za dne, kdy zdrojem osvětlení je denní světlo, tak i za tmy, kdy jako zdroj světla při měření prvků v dopravě slouží reflektory automobilu.


K obavám některých pisatelů „aby to nedopadlo jako s policejním BMW“, sdělujeme, že automobil má uzavřeno pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla a taktéž komplexní pojištění zabezpečující (kryjící) v případě poškození či zničení vozidla hodnotu vozidla v plné výši (s 10% spoluúčastí).

Totéž platí pro případ odcizení vozidla. Uvedená pojištění hradí majitel automobilu.

kpt. Mgr. Nicole Zaoralová
tisková mluvčí
Ministerstvo vnitra – GŘ HZS ČR
Sdílet