Pondělí 11. prosince 2017, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner JB Transformatoren 970x150

Den otevřených dveří u hlučínského záchranného útvaru

Na včerejší den připadl Den otevřených dvěří u Záchranného útvaru HZS ČR v Hlučíně. Kromě statických ukázek techniky si záchranáři připravili doprovodný program především pro dětské návštěvníky.

Na včerejší den připadl Den otevřených dveří u Záchranného útvaru HZS ČR v Hlučíně. Kromě statických ukázek techniky si záchranáři připravili doprovodný program především pro dětské návštěvníky.

Není se ani čemu divit, uvědomíme-li si, že se včera na mnohých místech světa slavil Den dětí. V Hlučíně je zvykem pořádat Dny otevřených dveří právě v tomto termínu.

Pro děti byla v areálu bývalých kasáren připravena např. lanovka, střelba ze vzduchovek nebo lezení po síti. Standardní – tj. obrovský – zájem vyvolala možnost svézt se na samohybné vysokozdvižné plošině Sky-Jack, které byly na statické ukázce připraveny hned dvě. Rovněž postřikový rám POR-69 připojený na ARS12-M na legendárním a nezničitelném podvozku PV3S vyvolal velkou pozornost – bez ohledu na počasí se spousta dětí dobrovolně podrobila „chemické“ očistě. Ukázka zadýmování u vyprošťovacího tanku VT-72 přitahovala pozornost dětí téměř ve stejné míře jako výše zmíněné „atrakce“ – nehledě na bezpochybně škodlivý mrak zplodin postávaly u tanku a pochtívaly další dávku.

Princip zadýmování spočívá v tom, že je do proudu výfukových plynů motoru vstřikována rozprášená nafta, která se ve výukovém potrubí účinkem tepla uvedených výfukových plynů vypařuje a tvoří se něco jako paro-plynová směs. Při vypuštění směsi do vzduchu, se páry motorové nafty přesytí, a proto rychle kondenzují na malé kapky a vytvoří mlhu – dýmovou clonu. Dýmová clona může mít šedobílou nebo mléčnobílou barvu.

Nástupiště patřilo statické ukázce techniky. K vidění byl čelní nakladač UNC Locust, v kontrastu s ním pak obrovský kolový nakladač KN-251, dále třístranný sklápěč Tatra 815 Terrno, univerzální dokončovací stroj Tatra 815 UDS-214, jeřáb T-815 AD20T nebo osmikolový vyprošťovací automobil AV-15, rovněž na podvozku Tatra. Ve výčtu Tatrovek můžeme pokračovat valníkem se zvedacím čelem a znakem náprav 8×8.1R, který veze vybavení pro technické zásahy nebo šestikolovou přepravnou pitné vody CITRA. V „koutku“ vozidel v hasičských barvách – pozůstatek někdejších hasičských družstev vojenského záchranného útvaru – byla vystavena CAS K25 LIAZ a v Poličce repasovaná Tatra 148 CAS32. U družstva dekontaminace osob nemohl chybět UAZ 469-CH s detekčními přístroji a u družstev lezců a potápěčů pak nejmladší přírůstky do techniky útvaru – Toyoty Hilux. Jak jsem již naznačil v úvodu článku, nechyběly mezi technikou ani Pragovky PV3S a dva Sky-Jacky. Celkový výčet kolové techniky pak uzavírá prapradědeček Tatry 810 – ROSS 6×6 R210 a osmikolový mazlík T815 8×8.1R VT. Z „pásáků“ mohli návštěvníci útvaru vidět speciální požární tank SPOT-55, vyprošťovací tank VT-72 a obojživelný transportér PTS-10, na přívěsech pak dva čluny pro práci na vodě.

Kromě mobilní techniky ukázali hlučínští veřejnosti také technické prostředky, se kterými pracují. Nepřehlédnutelná byla stanoviště pro dekontaminaci, ať už postřikový rám POR-69, oranžové dekontaminační sprchy nebo souprava stanů pro dekontaminaci osob. Návštěvníci se mohli rovněž seznámit s různými druhy zásahových oděvů nebo vyprošťovacími prostředky.

Záchranný útvar HZS ČR vznikl přijetím zákona č. 260 ze dne 25. června 2008, kterým se změnil zákon o HZS ČR. O jeho úkolech a působnosti jsme se zmiňovali krátce po jeho začlenění do struktur HZS v samostatném článku zde.

-kow-

Sdílet
Banner Kobit THZ 970*150 OK