Středa 13. prosince 2017, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner MEVA OK

Hodinové vyprošťování dalo hasičům zabrat

Dne 10.6.2009 ve 14:15 hod. byli hasiči požádáni o pomoc po těžké nehodě u Prlova. Na místo vyjela jednotka profesionálních hasičů ze Vsetína s jedním zásahovým vozem a velitelským autem s rozšířenou výbavou, kterou posílila jednotka profesionálních hasičů ze Zlína s dalším speciálem.

Dne 10.6.2009 ve 14:15 hod. byli hasiči požádáni o pomoc po těžké nehodě u Prlova.

Na místo vyjela jednotka profesionálních hasičů ze Vsetína s jedním zásahovým vozem a velitelským autem s rozšířenou výbavou, kterou posílila jednotka profesionálních hasičů ze Zlína s dalším speciálem.

Po příjezdu na místo bylo zjištěno, že ve známých zatáčkách mezi Prlovem a Valašskou Polankou, na hlavním tahu I/49, došlo k velmi těžkému střetu mezi osobním autem zn. Mitsubishi Colt a nákladní soupravou s tahačem zn. DAF (NL).

Mladý řidič se v zatáčkovitém úseku čelně střetl s protijedoucím kamionem. Po nárazu se osobní auto přetočilo a skončilo v blízkém příkopu u silnice. Nákladní souprava zůstala stát po několika metrech ve svém jízdním pruhu.

Řidič zůstal ve voze zaklíněný v oblasti nohou. Jeho spolujezdkyně byla vytažena ven a předána do péče přivolané posádky zdravotnické záchranné služby. Po ošetření byla odvezena do nemocnice k další nezbytné péči a hospitalizaci.

Na zkušené hasiče ze dvou jednotek čekalo mimořádně dlouhé a náročné vyprošťování. K vraku auta byly nataženy dvě kompletní sady speciálního vyprošťovacího zařízení, kterým se hasiči snažili dostat k řidiči. Využita byla i technika z třetího hasičského speciálu. Po celou dobu vyprošťování byl řidič chráněn dekou proti střepům a úlomkům vozu.

Postupně byly otevřeny dveře a odstřižena střecha auta. Zdravotníci mezitím poskytovali řidiči první pomoc. Mladý muž byl při vědomí a se záchranáři komunikoval. To bylo důležité také pro následné vyprošťování, při kterém sděloval hasičům své bolesti a tlaky na uvězněné nohy.

Pomocí řetězu a hydraulického rozpínáku se hasiči snažili odvalit palubní desku z jeho hrudi, což se podařilo. Další uvolňování bylo směřováno do oblasti zdemolovaných dveří řidiče, které se podařilo po náročném stříhání odstranit. Původní snaha o vytažení vozu zpět na silnici a vytvoření lepšího přístupu k autu se nezdařila, protože při manipulaci trpěl řidič velkou bolestí.

Hasiči dál pokračovali v postupném a trpělivém vyprošťování, které bylo často přerušováno samotným řidičem. Ve stísněných prostorách mezi vrakem auta a břehem lesa instalovali hasiči rozpěrné válce do otvoru po dveřích. Dalším odstřiháváním karoserie se podařilo uvolnit sevření kolem nohou asi po hodině prací.

Řidiči byl nasazen fixační krční límec, zpevnění páteře a vakuová fixace těla. Svůj vůz opustil zraněný řidič v rukách záchranářů po dlouhých sedmdesáti minutách od nahlášení nehody na tísňové linky. Po naložení do sanitního vozu byl muž převezen do nemocnice ve Zlíně.

Hasiči museli zajistit vraky vozů proti případnému požáru a uniklé provozní kapaliny zasypali sorbenty. Po dobu zásahu složek integrovaného záchranného systému byla zcela uzavřena doprava na hlavním tahu I/49. V obou směrech se tvořily dlouhé kolony aut.

mjr. Ivo Mitáček, Mgr. Bc.
tiskový mluvčí HZS Zlínského kraje

-kow-

Sdílet
Banner MIBAG_2012 OK