Pondělí 18. června 2018, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner scott OK

Tatra Force nahradila ve Zbirohu starou sestru, ta odjela k hasičům do nedalekého Kařezu

Velkoobjemovou cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku Tatra Force dodala za 7 489 900 korun včetně DPH společnost THT Polička dobrovolným hasičům města Zbiroh.

Slavnostní předání proběhlo v sobotu 10. března 2018 nedaleko zbirožského náměstí a dorazily na něj jak desítky občanů města, tak jednotky z blízkého i dalekého okolí. K vidění tak kromě dvou zbirožských tatrováckých cisteren byla široká škála zásahové techniky.

Nechyběli samozřejmě ani zástupci Hasičského záchranného sboru Plzeňského kraje a představitelé firmy THT Polička.

V průběhu akce se prezentovali také místní mladí hasiči, všem přítomným předvedli záchranu tonoucí osoby – od výjezdu se zásahovým vozidlem, přes jízdu v člunu až po předání člověka do péče zdravotníků.

Tatra 148 míří do Kařezu

Nová cisterna nahradí ve výbavě zbirožských hasičů „babičku“, tedy cisternovou automobilovou stříkačku Tatra 148.

Ve službách zbirožských hasičů a občanů se cisternová Tatra 148 vyrobená v roce 1978 objevila poprvé v roce 1997 poté, kdy plnila své úkoly na útvaru požární ochrany města Plzně a následně v rukou profesionálních hasičů v Rokycanech.

V roce 2000 byla provedena její repase a Tatra sloužila dalších bezproblémových 11 let. V roce 2011 začalo docházet k masivním průsakům vody z nádrže a bylo jasné, že silná koroze vyžaduje komplexní řešení.

Po domluvě členů výjezdové jednotky a tehdejšího vedení města bylo rozhodnuto, že oprava nádrže je neodkladná a musí být provedena co nejdříve.

Před zbirožskými hasiči tak stála obrovská výzva. Byli si vědomi svých schopností a šikovnosti, a proto se rozhodli pro kompletní výměnu nádrže a opravu nástavby vlastními silami.

Díky velkému úsilí se jim podařilo sehnat nevyužitou nádrž, která odpovídala požadavkům, u dobrovolných hasičů v Dobřívě. Teprve potom mohly opravu „babičky“ zahájit.

Největším oříškem byla samotná výměna nádrže na vozidle, která není žádným drobečkem a má hmotnost několika tun. Tento problém pomohli vyřešit kolegové ze záchranného útvaru HZS ČR zde ve Zbiroze, kteří v rámci výcviku nasadili na výměnu nádrží svůj automobilový jeřáb.

Během 5 měsíců, kdy byla Tatra vyřazena z výjezdu, odpracovali členové výjezdové jednotky na opravě přes 800 hodin. V dílně trávili dny i noci na úkor svého volného času, aby v březnu 2012 mohla být Tatra v novém kabátě zařazena zpět do výjezdu.

Oprava svépomocí nepřinesla jen dobrý pocit z odvedené práce, ale také úsporu v rozpočtu města v řádu statisíců korun.

Přestože „babička“ končí svoji službu u zbirožských hasičů, rozhodně nepatří do starého železa. Proto bylo na základě rozhodnutí o bezplatném převodu součástí odpoledne její slavnostní předání do rukou dobrovolných hasičů z Kařezu.

Věříme, že „babička“ bude ještě mnoho let pomáhat při ochraně životů, zdraví a majetku našich spoluobčanů.

Závěrem děkujeme za výtečnou dlouholetou spolupráci, která vede ke zkvalitňování našeho vybavení a tím pádem ke stoprocentní efektivitě zásahů.

Velice si vážíme toho kroku, kdy se vedení města rozhodlo přispět k obnově techniky městských hasičů spolufinancováním projektu z evropských dotací.

S novou technikou se samozřejmě otevírají nové možnosti a případná záchrana osob a majetku v našem regionu se tak stává snadnější a spolehlivější.

Hasiči Zbiroh

Výjezdová jednotka SDH Zbiroh čítá přibližně 20 členů. Náplň současné činnosti tvoří především likvidace požárů, zásahy u dopravních nehod či technické zásahy.

Jednotka je zařazena v kategorii JPO II/1 a o své činnosti informuje jak na webu www.sdhzbiroh.cz, tak na Facebooku a pravidelně i u nás na webu.

Podvozek nové Tatry Force

Třínápravové šasi s připojitelným předním pohonem a průběžným ráměm Tatra Force je osazeno osmiválcovým naftovým motorem T3D-928–30 o výkonu 325 kW. Ten je chlazený vzduchem, splňuje emisní normu Euro 5. Spřažen je se čtrnáctistupňovou mechanickou převodovkou s poloautomatickým řazením Norgren.

Rozvor prvních dvou náprav je 4 090 mm, mezi druhou a třetí je 1 450 mm. Všechny jsou osazeny diferenciálem a zkrutnými stabilizátory. Regulací tlaku vzduchu ve vlnovcových pružinách lze měnit světlou výšku vozidla v rozmezí +90/-120 mm z kabiny řidiče.

Ta je dvoudveřová, čtyřmístná, s topením nezávislým na chodu motoru a jízdě. Čtyři dobíjecí úchyty jsou určeny pro ruční radiostanice, další dva pro svítilny. Nechybí čtveřice držáků PET lahví s pitnou vodou. V zorném poli řidiče je 5" displej vyhřívané couvací kamery.

Tatra dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm. O dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu se stará sdružená zásuvka Rettbox Air, která se po nastartování samočinně odpojí.

Nástavba

Nástavba je vyrobena jako jeden celek s pevně vestavěnými nádržemi na vodu a pěnidlo. Je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny.

Tatra uveze 9 000 litrů vody a 540 litrů pěnidla, aktuální množství hasiva je signalizováno LED stavoznaky na obou bocích nástavby.

V zadní skříni je umístěno čerpací zařízení THT PKA 3000–250, které umožňuje provoz v nízkém nebo vysokém tlaku, popřípadě kombinovaný provoz. Při tlaku 10 barů dosahuje jmenovitého výkonu 3 000 litrů za minutu. Přiměšovací zařízení je vybaveno ručně ovládanou regulační klapkou.

Lafetová proudnice je řešena jako odnímatelná, přípojný bod je na horní plošině nástavby.

Rozměry a hmotnosti

Pro barevnou úpravu je využita červená v odstínu RAL 3000. Tatra je dlouhá 9 190 mm, široká 2 550 mm a vysoká 2 850 mm. Její světlá výška je 360 mm.

Provozní hmotnost je 14 500 kg, celková pak 25 000 kg.

Sdílet
Banner eurofire_tubus OK