Pátek 29. března 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Tatra Terrno v Duchcově byla pořízena díky Ústeckému kraji i Fondu zábrany škod

Jednotka sboru dobrovolných hasičů města Duchcov získala s přispěním Ústeckého kraje a České kanceláře pojistitelů z Fondu zábrany škod novou cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku Tatra Terrno. Za 7 051 880 korun včetně DPH ji dodala firma THT Polička.

Slavnostní předání vozidla se uskutečnilo v sobotu 24. března 2018 na místním náměstí Republiky. Na prostranství stála jak stará vozidla duchcovské dobrovolné jednotky, tak cisterny dvou automobilek – Tatry a Scanie.

S novými Terrny dorazili hasiči z Oseku a Úpořin, Scanii pak reprezentovaly cisterny ze Zabrušan a z Braňan. Přijeli také kolegové z Německa.

Slavnostnímu předání přihlíželi i představitelé Hasičského záchranného sboru Ústeckého kraje, hejtman Ústeckého kraje a zástupci dodavatele – společnosti THT. Ti v závěru odpoledne dostali také dar, model duchcovské Tatry a stylový kanystr.

Po krátkých proslovech a přáních většiny zúčastněných vozidlo požehnal zástupce církve. Pak už hasiči otevřeli rolety a všichni přítomní občané mohli novou cisternu důkladně prozkoumat.

Jistě se všichni shodneme, že mít ve městě své dobrovolné hasiče, a k tomu ještě i profesionální, je velmi dobře. Máme zde nemocnici, základní a mateřské školy, střední školy, DPS i další městský majetek, ale i majetek soukromý, který je váš.

Často v televizních reportážích vidíme, jaké neštěstí se může stát nejen při požáru, a tak je dobře, aby výjezd hasičů byl co možná nejdříve, pomocí moderní techniky, a škody byly minimální.

Proto zastupitelstvo města rozhodlo o nákupu nového hasičského vozu. Podařilo se získat dotační titul z Ministerstva vnitra ve výši 2,5 milionu korun a také příspěvek 1,5 milionu z Ústeckého kraje. Zbytek finančních prostředků doplatilo město ze svého rozpočtu,

uvedl starosta Mgr. Zbyněk Šimbera pro listopadové Duchcovské noviny.

Duchcov je město v severních Čechách, v okrese Teplice, a má přibližně 8 400 obyvatel. Město se rozkládá v podkrušnohorské uhelné pánvi přibližně 7 kilometrů západním směrem od okresního a lázeňského města Teplice.

Místní jednotka je zařazena do kategorie JPO III/1, ve městě má stanici také profesionální jednotka HZS Ústeckého kraje.

Podvozek cisterny

Jako podvozek bylo využito kopřivnické šasi Tatra 815 R55 s prodlouženou kabinou, které je už z výroby určené ke kompletaci s hasičskou nástavbou.

Tatru pohání vidlicový osmiválec o výkonu 325 kW, který splňuje emisní normu Euro 5. Spřažen je pouze s manuálně řazenou čtrnáctistupňovou převodovkou.

Šestimístná kabina je čtyřdveřová, elektricky sklopná a pro pohodlí mužstva je vybavena nejen nezávislým naftovým topením, ale také klimatizací. V opěradlech pěti sedadel (tedy všech s výjimkou strojníka) jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů Dräger PA 94, trojice náhradních tlakových lahví je uložena mezi zadními opěradly.

Pro zajištění spojení s operačním střediskem či u zásahu je vůz vybaven analogovou radiostanicí Motorola GM 380 a digitálním terminálem Matra. Nechybí čtveřice dobíjecích úchytů ručních radiostanic Motorola GP 360 a šestice dobíjecích úchytů pro svítilny Streamlight Survivor LED ATEX.

Ve střední horní části je úložná police, jejíž spodní část je uzpůsobena k uchycení páteřové desky.

O dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu se stará sdružená zásuvka Rettbox-Air, která se po nastartování samočinně odpojí.

V zorném poli řidiče je 5" displej couvací kamery. Ta je vyhřívaná a odolná proti prachu a vodě.

Podvozek odolá sálavému teplu do 200 °C, krátkodobě – po dobu 15 minut – až do 1 000 °C. Automobil dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm.

Na obou nápravách vozidla jsou použity kotoučové brzdy. Komfortní a bezpečnou jízdu v zimním období, při pokrytí vozovky ledem a sněhem zajišťují pod zadní nápravou podmetací řetězy.

Nástavba

Nástavba je modulová a sestává ze tří částí. Přední a zadní skříně na příslušenství jsou konstrukčně shodné, vyrobené jsou z hliníkových profilů a olepené plechem ze stejného materiálu.

Uprostřed je nádrž na hasivo z nerezavějící oceli. Pojme 4 600 litrů vody a 300 litrů pěnidla.

Čerpací zařízení THT PKA 2000–250 je přístupné zezadu nahoru výklopnými dveřmi. Jeho jmenovitý průtok je 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů. Přiměšovací zařízení sestává z proudového přiměšovače a ručně nastavitelné regulační klapky.

Na střeše nástavby je přípojný prvek pro lafetovou proudnici.

Mezi kabinou a nástavbou je uchycen pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár se čtyřmi LED reflektory o celkovém světelném toku 20 000 lumenů. Napájený je z 24V soustavy podvozku.

Na výsuvném prvku v pravé zadní části jsou umístěny hygienické prostředky – mýdlo, papírové ručníky, voda a ofukovací pistole.

V přední části je na podélnících rámu uchycen elektrický lanový naviják o tažné síle 50 kN. Vedle navijáku je umístěn nárazníkový monitor ovládaný z místa velitele v kabině vozu.

Rozměry a hmotnosti

Tatra je i s navijákem dlouhá 8 280 mm, vysoká 3 000 mm a široká 2 550 mm. Světlá výška pod nápravami je 290 mm. Provozní hmotnost je 12 500 kg, maximální 18 000 kg.

Sdílet