Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Felix, nový letištní speciál z Polska

Představujeme vám první čistokrevný letištní automobil, postavený v zemích bývalého východního bloku Evropy. Jedná se o vozidlo z dílen polské firmy ISS Wawrzaszek.

Představujeme vám první čistokrevný letištní automobil, postavený v zemích bývalého východního bloku Evropy. Jedná se o vozidlo z dílen polské firmy ISS Wawrzaszek.





Čistokrevný letištní speciál

Tato firma, kterou zná i řada hasičů u nás, se zabývá výrobou nejrůznější požární techniky již více jak 20 let. V posledních letech vešla ve známost zejména díky svým plastovým nástavbám, o jejichž vzniku kolují nejrůznější zvěsti… Její produkce zahrnuje veškeré hasičské automobily a dnes představovaný letištní speciál, novinka, se jménem Felix je vlajkovou lodí značky, neb mít tuto techniku ve výrobním programu je i velmi prestižní záležitostí. ISS Wawrzaszek se díky tomu před několika týdny zařadila po bok ostatních světových výrobců.

Wawrzaszek je první ve východní Evropě

Firmy bývalého východního bloku, vyrábějící hasičské automobily, mají ve svém programu letištní vozidla samozřejmě již řadu let, nikdy se ovšem nejednalo, když pomineme ruské vozy MAZ Uragán, o čistokrevný speciál, jakým je právě Felix. Volně řečeno, jsou to letištní automobily na běžných (sériových) terénních podvozcích se silným motorem a požární nástavbou, která má velké nádrže hasících látek, k tomu přidejme výkonné čerpadlo s průtokem vody nad 3000 l/min a dálkově ovládanou jednu či dvě lafety. Zní to jednoduše, ale toto je v kostce letištní požární automobil a jeho >levná varianta<. V případě výroby speciálu zákazník sáhne do pomyslné peněženky výrazně hlouběji a to v řádech statisíců eur. Letištní speciál je oproti běžnému požárnímu vozu zcela něco jiného. Podvozek je vyrobený přímo pro něj, samotná karoserie a požární nástavba je také specifickým výrobkem. Vše je šité tzv. na míru pro konkrétní automobil (to u běžných vozidel také, ale ne v takovém rozsahu).



Rychlý start zkracuje výjezd k zásahu

Letištní zásahový automobil s označením Felix 6×6 výrobce ISS Wawrzaszek je postavený na podvozku osvědčeného italského výrobce speciálních šasi, firmy Fresia, která dodává podvozky pro letištní speciály i renomovaným výrobcům jako např. Iveco-Magirus a jejich vozy Dragon i starší Tucano či pro španělský Protec-Fire SA a dále pro japonskou Moritu (obě firmy mají u jednoho modelu společné i nástavby). Jedná se o třínápravový podvozek se zvýšenou průchodností v terénu, splňující standarty předpisů a norem EPA/TIER 3. Pohání ho vzadu umístěný přeplňovaný turbodiesel Deutz TCD 2015 V08/15.900 ccm. Tento kapalinou chlazený agregát o síle 680 koní při rozpětí otáček od 1950 do 2100 za min. má max. točivý moment 2800 Nm. O převody se stará sedmistupňová automatická převodovka Allison HD 4800. Brzdy jsou dvoukruhové hydro-pneumatické s ABS a výrobcem je firma WABCO. Na všech šesti kolech jsou kotouče. Přední náprava je uzpůsobena maximálnímu zatížení 12.000 kg, zadní mají o tunu víc, tedy 13.000 kg. Pneumatiky jsou vpředu i vzadu od firmy Michelin, model 16,00 R20 XZL, jejich provozní tlak je 5,2 baru a konstrukční rychlost je 125 km/h, Felix dosáhne max. 120 km/h. Díky použité rozvodovce tzv. In-Car je možné rozdělit okamžitý výkon v poměru předek/zadek 30/70%. Automobil může tak provádět požární zásah za jízdy a to do rychlosti až 40 km/h. Co je poměrně unikátním řešením, je startovací tlačítko vně kabiny. Je umístěno hned vedle levých dveří a umožňuje strojníkovi nastartování motoru ještě před tím, než sám usedne za volant. Na letišti se počítá každá vteřina a tak je tento způsob startovaní i jakýmsi spořičem času při výjezdu. Toto venkovní startování používá jen málo výrobců požární techniky. Felix je také vybaven systémem Rettbox.

Počítače vládnou i hasičské technice

Futuristický, i když dnes již běžný design, kterým disponuje automobil Felix je dílem projektantů firmy ISS Wawrzaszek a designérů Katedry průmyslového designu Vysoké školy výtvarného umění Krakov. Celá karoserie, která se skládá ze tří modulů – kabiny, požární nástavby a motoru – je vyrobena z kompozitních materiálů, chcete-li po našem, tak z plastu. Kabině vévodí mohutné panoramatické vícevrstvé a netříštivé bezpečnostní čelní sklo. Nástup do kabiny je zajištěn dvojici dostatečně širokých bočních dveří. Vedle nich se nacházejí dvě okna, takže vnitřní prostor kabiny je dostatečně světlý. Osádku tvoří čtyři hasiči, velitel sedí na pravé straně, vedle něj je uprostřed vozu sedačka strojníka, vzadu po stranách pak čísla 1 a 2. Všichni mají sedačky s opěrkami hlavy, bezpečnostními pásy a v zadních jsou v jejich opěradlech integrované držáky dýchacích přístrojů. Vnitřní prostor kabiny lehce připomíná kokpit letadla a to zejména středovým velkým dotykovým LCD displejem centrálního počítače, který je hlavní kontrolní a ovládací součástí vozu. Pod ním jsou další ovládací prvky. V prostoru středového panelu mezi strojníkem a velitelem je umístěna dvojice joysticků, jenž ovládají střešní a nárazníkový monitor (lafetu). Střešní monitor pochází od výrobce Alco, typ EL-676 s průtokem až 6000 l/min při tlaku 10 barů. Nárazníkový je stejné značky, model EL 570 s průtokem 1000 l/min při tlaku barů. Dále nalezneme na podvozku devět ochranných trysek voda/pěna, tři jsou umístěny vpředu, tři uprostřed a tři u zadních kol, další čtyři pak chrání čelní sklo a kabinu, poslední dvě jsou pro ochranu zrcátek a boční části kabiny. Jejich použití je nezávislé na hlavním čerpadlu, neb hasební látku do nich dodává samostatné elektrické čerpadlo. Požární vybavení je ukryto v celkem osmi skříních, z nichž dvě kryjí hliníkové roletky s podélným madlem a zbytek pak výklopné dveře. Nalezneme v nich např. elektronický průtokový naviják s hadicí o délce 30 metrů, který je zakončený pistolovou proudnicí voda/pěna o průtoku až 400 l/min, což je po lafetách další zařízení rychlého zásahu. Navijáky jsou na obou stranách. Uprostřed vozu jsou pak nádrže hasících látek, vyrobené taktéž z kompozitu. Vodní o objemu 10.000 l a pěnidla si Felix veze 1500 l. Obě jsou tepelně izolované a mají příčné i podélné vlnolamy. Poklopy nádrží jsou na horní pochozí části vozu, kam je zajištěný přístup z kabiny vozu pomocí schůdků a zezadu po hliníkovém žebříku. Automobil veze kromě vody a pěnidla také prášek. Hasící zařízení pochází od firmy Gloria, zásoba AB prášku je 250 kg a k požáru se dostává gumovou hadicí o délce 20 m, jenž je zakončena pistolovou proudnicí o vydatnosti 2,5 kg za vteřinu. Hnacím médiem prášku je dusík. Uprostřed vozu se nachází čerpadlo značky Ruberg, model R 2–280 o výkonu až 6000 l/min při 10 barech. Ovládací pult je kromě kabiny taktéž ve středu vozu. Tam najdeme také teleskopický osvětlovací stožár s halogeny 2×1000W, přísun proudu do nich zajišťuje elektrocentrála o výkonu 6 kVA. Další světla jsou integrovány do karoserie vozu včetně hlavních. U střešní lafety najdeme také halogen a vedle něj pak další dva, tentokrát bodové.

Moderní konstrukce a futuristický design

Design tohoto nového letištního zásahové speciálu vychází z ostatních, jemu podobných automobilů, o tom není pochyb. Každý z nich má svoje dominantní prvky, Felix 6×6 není vyjimkou. U něj vyniká kontrast červené barvy celého vozu společně s lemy karoserie v grafitovém provedení. Barvu grafitu mají i roletky a výdechy motoru. Oproti ostatním ,,letišťákům" je také poněkud oblejší a to zejména v horní středové části, osobně to na mojí maličkost působí, jako kdyby měl hrb a nelíbí se mi to. Kabina a zadní část, to je něco ovšem jiného. Zde dávám designérům jak se lidově říká ,,za jedna". Konstrukce celé modulové nástavby využívá nejmodernějších technologií a poznatků při výrobě letištních zásahových speciálů. V souvislosti s realizací tohoto projektu zakoupila firma ISS Wawrzaszek nový stroj na výrobu speciálních forem z kompozitních materiálů v hodnotě více jak 20.000 000 korun. Felix 6×6, který splňuje automobilový bezpečnostní předpis ECE R29 i předpisy letecké dopravy I.C.A.O a NFPA, je bezesporu dosud největší letošní světovou novinkou tohoto roku na poli letištích zásahových speciálů. Automobil je zařazený do výjezdu na polském letišti Rzeszów-Jasionka.

Nový letištní speciál Felix získal před týdnem ocenění na polském hasičském veletrhu EDURA 2009 v kategorii speciální techniky.



Foto a info: ISS Wawrzaszek, EDURA.pl, Sebastian Swedrak, Grzegorz Wiecek a Pawel/lotnictwo­.net, skyscrapercity.com, kaziustrazak.blog­.onet.pl, Lele, Claudio Persenico

 -wap-

Sdílet