Sobota 20. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Novou Scanii do Brandýsa nad Orlicí dodala společnost WISS Czech, nahradila starou Tatru

V sobotu 21. dubna 2018 se v Brandýse nad Orlicí uskutečnilo slavnostní předání nového zásahového vozidla Scania. Cisternu za 6 149 462 Kč místním hasičům dodala společnost WISS Czech.

Na náměstí se kromě místních hasičů sešli také občané, nechyběli ani členové okolních jednotek (ti dorazili i se zásahovou technikou), představitelé města a hejtman Pardubického kraje. Nový vůz požehnal děkan Bohumil Šitavanc.

Scania byla financována částkou 2,5 milionu korun z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů, půl milionu přidal Pardubický kraj. Část peněz byla shromážděna také díky veřejné sbírce, v té se vybralo 132.600 Kč.

Zřizovatelem jednotky je město Brandýs nad Orlicí a v požárním poplachovém plánu Pardubického kraje je zařazena jako JPO III s územní působností do 10 minut jízdy z místa dislokace. Jednotka má více než 20 členů a vyjíždí v posledních letech až k 30 událostem roč­ně.

O své činnosti hasiči informují na webu www.hasicibrandys.cz.

Součástí sobotní akce bylo zároveň předání staré Tatry CAS 32 hasičům nedaleké obce Cotkytle, rovnou si ji odvezli do hasičárny.

Podvozek nové Scanie

Pro stavbu vozu byl zvolen podvozek P440 CB4×4 s kabinou pro mužstvo CrewCab CP31. Motor Scania DC13 o výkonu 232 kW je spřažen s automatizovanou převodovkou Opticruise s retardérem. Brzdy jsou bubnové, poháněna jsou standardně kola zadní nápravy, pohon předních je připojitelný.

Kabina je šestimístná, jednoprostorová. Pod druhou řadou sedadel je úložný prostor přístupný shora, v jejích opěradlech jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů, mezi nimi jsou uloženy náhradní tlakové láhve.

Pro spojení je cisterna vybavena analogovou i digitální vozidlovou radiostanicí, ve čtyřech dobíjecích úchytech jsou pak radiostanice ruční. V dalších čtyřech úchytech najdeme svítilny Survivor. Nechybí ani měnič 24/230 V.

V dosahu velitele je uchycen výjezdový tablet, v zorném poli řidiče pak ukazatel zbývajícího množství hasiva v nádrži a 7" displej couvací kamery. Jízdu monitoruje kamera TrueCam A5s.

Scania dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm, proti účinkům sálavého tepla je podvozek chráněn textilními návleky, které odolají teplotám do 200 °C.

V prostoru nástupu řidiče je zásuvka pro dobíjení akumulátorů a samostatné přípojné místo pro doplňování tlakového vzduchu. Nechybí ani 24V zásuvka pro startovací kabely.

V přední části automobilu je uchycen elektrický lanový naviják o tažné síle 53,3 kN s jištěním proti přetížení. Pod ním je asanační lišta.

Nástavba

Nástavba je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií svařování a lepení. Na obou bocích jsou stavoznaky signalizující zbývající množství hasiva v nádrži. Ta je vyrobena z nerezavějící oceli a pojme 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

V pravé zadní skříni jsou na výsuvném platu prostředky pro hygienu – tekuté mýdlo, papírové ručníky, hadice s vodou a tlakovým vzduchem.

Na levé i pravé straně nástavby jsou 230V zásuvky, které napájí elektrocentrála v levé přední schráně.

Čerpadlo Ruberg dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů, samozřejmostí je možnost využít vysokotlaký režim, případně jejich kombinaci.

Mezi nástavbou a kabinou je namontován pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár se čtyřmi LED reflektory o celkovém světelném toku 20 000 lumenů. Napájen je z podvozkové soustavy Scanie, do přepravní polohy se skládá automaticky.

Na střeše nástavby je přípojný bod pro odnímatelnou lafetovou proudnici.

Rozměry a hmotnosti

Scania je nalakována pouze v červeném odstínu RAL 3000, i s navijákem je dlouhá 8 700 mm. výška vozu je 3 100 mm, šířka pak 2 550 mm.

Brandýs nad Orlicí je město v okrese Ústí nad Orlicí v Pardubickém kraji. Leží na obou březích řeky Tichá Orlice na spojnici okresního města Ústí nad Orlicí, které leží 11 km od Brandýsu, a Chocně, od které leží 5 km daleko. Má přibližně 1 300 obyvatel a rozlohu 434 hektarů.

Městem prochází železniční tah Pardubice – Česká Třebová.

Sdílet