Úterý 23. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Novou Scanii se zvýšenou kabinou dodala hasičům obce Žeravice firma WISS Czech, předání bylo spojeno s oslavami sboru

Firma WISS Czech dodala do obce Žeravice novou cisternovou automobilovou stříkačku Scania pro tamní jednotku sboru dobrovolných hasičů. S financováním vozu za 6 441 072 korun včetně DPH pomohla Česká kancelář pojistitelů prostřednictvím Fondu zábrany škod a Jihomoravský kraj.

Slavnostní předání proběhlo v sobotu 9. června 2018 a bylo spojeno s oslavami 120. výročí od založení místního sboru dobrovolných hasičů.

V průběhu odpoledne návštěvníci sledovali několik hasičských zásahů, od těch historických, až po moderní. Hořící domečky byly postupně hašeny vědry, parní či přenosnou stříkačkou a nakonec také novou Scanií.

Tu hasiči slavnostně převzali po 16. hodině, samozřejmostí bylo předání klíčků od zástupce firmy a požehnání vozu. Večer pak zakončila ohňová show.

Jednotka sboru dobrovolných hasičů v obci Žeravice je zařazena v kategorii III/1, což znamená, že hasiči musí v minimálním počtu 1+3 vyrazit k zásahu do 10 minut od vyhlášení poplachu

Podvozek nové Scanie

Jako podvozek byl zvolen typ P480 4×4 švédského výrobce Scania se zvýšenou kabinou pro mužstvo CrewCab CP31. Motor DC13 o výkonu 353 kW je spřažen s automatizovanou převodovkou Opticruise s retardérem.

V zorném poli řidiče je stavoznak signalizující zbývající množství hasiv v nádrži a 5" displej couvací kamery – tu lze zapnout i bez zařazení zpátečky. V dosahu velitele pak výjezdový tablet a přenosný pracovní světlomet.

Pro spojení slouží dvojice vozidlových radiostanic – k dispozici je jak analogová, tak digitální. Šest ručních analogových radiostanic je umístěno v dobíjecích úchytech. V dalších šesti jsou ruční svítilny.

Součástí prostoru pro posádku v zadní části Scanie je výsuvný stolek z voděodolného materiálu. Nechybí 230V zásuvka. Ta je i na levé straně kabiny a slouží pro dobíjení akumulátorů, samostatný přípojný bod je určen pro doplňování tlakového vzduchu.

V opěradlech zadní řady sedadel jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů, zbylé dva přístroje jsou uloženy v nástavbě, stejně jako náhradní tlakové láhve.

Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm. Podvozek je chráněn proti sálavému teplu textilními návleky na rozvodech vzduchu, elektřiny a paliva.

Asanační lišta pod předním nárazníkem je tvořena deseti tryskami, u ní je výtlačné hrdlo C52.

Nástavba

Karoserie nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií svařování a lepení. Na obou bocích jsou LED stavoznaky signalizující aktuální zůstatek hasiva v nádrži. Ta je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny a pojme kromě 4 000 litrů vody také 240 litrů pěnidla.

Pro snazší přístup k vybavení je nástavba vybavena sklopnými stupačkami po celé délce.

Celobronzové čerpací zařízení Ruberg dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a 150 litrů za minutu při tlaku 40 barů.

Hygienické plato obsahuje tekuté mýdlo, desinfekci a papírové ručníky, vyvedena je sem rovněž voda a také tlakový vzduch.

V pravé boční části nástavby je integrována podélná markýza ve stejné barvě jako CAS – tedy v obyčejném červeném odstínu RAL 3000.

Pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár se čtyřmi LED světlomety disponuje světelným tokem 32 000 lumenů a je napájen z podvozkové soustavy CAS. Je vybaven funkcí samostatného složení do parkovací polohy.

Cisterna je vybavena datovou sběrnicí pro řízení provozu účelové nástavby s bezdotykovým monitorem. Systém umožňuje tyto funkce:

  • záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
  • diagnostika, signalizace uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru,
  • monitorování mezních stavů na požárním čerpadle – tlak, otáčky a rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
  • automatické ukončení odvodnění požárního čerpadla,
  • zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a nástavby včetně motohodin, otáček motoru a mazacího tlaku,
  • zobrazení stavu nabití akumulátorů,
  • akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně vypnutí světel,
  • zapnutí a vypnutí předních doplňkových modrých světel,
  • systém plánované údržby.

Žeravice jsou obec v okrese Hodonín v Jihomoravském kraji, 8 kilometrů východně od Kyjova. Žije zde přibližně 1 000 obyvatel.

Sdílet