Čtvrtek 25. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasičům pražské městské části Zbraslav dodala firma Kobit velkokapacitní cisternu Scania

Výrobce hasičských nástaveb firma Kobit dodala hasičům pražské městské části Zbraslav novou cisternovou automobilovou stříkačku Scania určenou pro velkoobjemové hašení. Cena vozu je 7 798 450 korun včetně DPH.

Zbraslav je městská čtvrť a katastrální území na jihu Prahy, bývalé město. Téměř celé území čtvrti se rozkládá mezi levým břehem Vltavy a pravým břehem Berounky, malá část (tzv. Závist – oppidum Závist) však zasahuje i na pravý břeh Vltavy, kde se nachází i nádraží Praha-Zbraslav na železniční trati 210 Praha-Čerčany-Dobříš.

Rozloha celé městské části je 984,86 ha, žije zde přibližně 10 tisíc obyvatel.

Podvozek

Cisterna je postavena na třínápravovém šasi Scania P480 s pohonem všech kol a prodlouženou kabinou pro mužstvo CP 31 CrewCab. Poháněna je přeplňovaným naftovým šestiválcem o výkonu 353 kW skrze dvanáctistupňovou automatizovanou převodovku Overdrive s retardérem.

Diferenciály všech náprav jsou vybaveny retardérem. Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm.

Kabina je šestimístná s prodlouženou palubní deskou, umožňující integraci 7" displeje couvací kamery. Ta je vyhřívaná a odolná proti prachu i vodě.

Ve střední horní části je police pro příslušenství, která je na spodní straně uzpůsobena pro uchycení páteřové desky. Spodní úložný prostor z důvodu pohodlného složení nohou hasičů v zásahové obuvi nedosahuje až k podlaze. K dispozici je v něm i 230V zásuvka s vypínačem.

V opěradlech zadní řady sedadel jsou uloženy dýchací přístroje Dräger PSS 3000, mezi nimi náhradní tlakové láhve. Zbylé dva přístroje jsou uloženy v nástavbě.

Pro komfort osádky je vůz vybaven nezávislým topením a klimatizací. V dosahu velitele i řidiče je 10" tablet se softwarem pro podporu při zásahu. Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice Motorola GM 360, její obsluha je možná i od ovládacího panelu čerpadla v zadní části vozu.

V šesti dobíjecích úchytech jsou umístěny ruční radiostanice Motorola GP 340, v dalších šesti pak svítilny Adalit L 3000.

V dosahu řidiče je ovládací panel pro zapnutí čerpadla a provoz s přední asanační lištou, rovněž je k dispozici manometr nízkotlaku a ukazatel stavu vody a pěnidla v nádrži na hasivo.

JSDH Praha-Zbraslav je pro účely plošného pokrytí území hl. města Prahy jednotkami požární ochrany zařazena do kategorie JPO III s územní působností zasahující i mimo území svého zřizovatele.

V přední části Scanie je uchycen elektrický lanový naviják Rhino 12 o tažné síle 51 kN s jištěním proti přetížení a délkou lana 25 metrů. Vedle něj je umístěna lafetová proudnice Protek s elektronickým ovládáním z kabiny řidiče. Proudnice dosahuje maximálního průtoku 750 litrů za minutu při tlaku 8 barů a její maximální dostřik je 50 metrů.

Na levé straně kabiny je sdružená zásuvka pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu Rettbox-Air. Ta se po nastartování samočinně odpojí.

Nástavba

Nástavba je vyrobena z profilů ze slitiny lehkých kovů a olepena hladkým plechem. Nádrž na hasivo je vyrobena z nerezavějící oceli a tvoří ji 9 000 litrová nádrž na vodu a 540litrová nádrž na pěnidlo.

Čerpací zařízení TO3000 PF Pumpen Johstadt je bronzové a umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku, stejně jako kombinovaný provoz. Na ovládacím panelu čerpacího zařízení je umístěn barevný displej, na kterém jsou zobrazeny parametry a provozní stavy podvozku a nástavby. Veškeré rozvody vody jsou z nerezavějící o­celi.

Nechybí hygienické plato pro očistu hasičů při zásahu – to sestává z ventilu s vodou, zásobníků na tekuté mýdlo a desinfekci a také z papírových ubrousků. Součástí plata je vývod tlakového vzduchu.

Lafetová proudnice Proteks ručním ovládáním je odnímatelná, přípojný prvek je na střeše nástavby. Její maximální průtok je 2 000 litrů za minutu při tlaku 8 barů, maximální dostřik je 50 metrů.

Osvětlovací stožár TVS-01 je osazen hlavicí se čtyřmi světlomety o celkovém světelném toku 30 tisíc lumenů. Stožár lze pneumaticky vysunout do výšky 5 metrů nad úrovní terénu, disponuje rovněž funkcí automatického složení do parkovací polohy.

Osvětlení bezprostředního okolí vozu zabezpečují LED světla zapuštěná do okapových lišt na bocích a v zadní části nástavby.

Sdílet