Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Šest nových automobilových žebříků Iveco Magirus pořídil HZS České republiky s pomocí Evropské unie

Hasičský záchranný sbor České republiky realizuje v letech 2016 až 2018 projekt „Zvýšení připravenosti HZS ČR k řešení a řízení rizik způsobených změnou klimatu“. Projekt je spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů, konkrétně z Integrovaného regionálního operačního programu pro období 2014 až 2020.

Podvozek

Základem šesti pořízených automobilových žebříků AZ 40 je dvounápravový podvozek Iveco Eurocargo ML180E32.

Podvozky jsou osazeny vodou chlazeným řadovým čtyřtaktním vznětovým šestiválcovým motorem o výkonu 235 kW, který je doplněn plně automatickou pětistupňovou převodovkou Allison S3000R s hydrodynamickým měničem a šestistupňovým hydrodynamickým retardérem.

Vozy jsou na obou nápravách osazeny kotoučovými brzdami s vnitřní ventilací a plovoucími třmeny.

Nástavba

Konstrukce nástavby je vyrobena z uzavřených podélných nosníků a příčníků z vysoce pevnostní konstrukční oceli.

O činnost hydraulického systému se stará hydraulické čerpadlo s proměnným výkonem, které je vestavěné v rámu podvozku a je poháněno vedlejším pomocným pohonem od motoru.

Hydraulické čerpadlo je napojeno na hydraulickou nádrž o objemu 140 litrů. Hydraulický systém je vybaven ovládacími šoupátky s jemnou regulací pro plynulou regulaci pohybů.

Nouzový provoz hydraulického systému v případě výpadku motoru zajišťuje elektrické čerpadlo. Z toho důvodu jsou také žebříky vybaveny elektrocentrálou o výkonu 9 kVA.

Žebříky jsou dále vybaveny podpěrami typu „Vario“ s bezpečnostním systémem „ASS“ a hydraulicky ovládaným lanovým zajištěním pružin zadní nápravy. Systém „Vario“ umožňuje práci při jakémkoliv vysunutí stabilizačních podpěr variabilně od šíře vysunutí 2 500 mm až do šíře 5 200 mm.

Stabilizační podpěry mohou být vysunovány v páru nebo jednotlivě, takže je možné ustavení podle prostorových podmínek v okolí.

Žebříková sada

Řízení pohybů žebříkové sady je umožněno z centrálního řídícího stanoviště umístěného na točnici a také z pracovního koše. Vůz používá filosofii ovládání, kdy má hlavní ovládací stanoviště vždy přednost před ovládáním z pracovního koše.

Žebříková sada je tvořena ze čtyř dílů, na jejím konci je manévrovací rameno o délce 4 813 mm zakončené pracovním košem. Ten umožňuje zatížení třemi osobami, respektive 300 kg.

Sada také disponuje nivelačním regulačním systémem, který je plně automatický, a zajišťuje neustále vyrovnávání vodorovné pozice žebříkové sady (příčlí). Vyrovnávání probíhá mezi spodní otočnou částí točnice a horní částí se žebříkovou sadou.

Koš žebřík lze snadno spustit před automobil zeleným tlačítkem na pravé přední straně kabiny, samotná obsluha z koše si tak po stabilizaci strojníkem může připravit sadu k provedení zásahu.

Zároveň je také vyrovnáváno hlavní ovládací stanoviště se sedadlem obsluhy a pro usnadnění práce se přizpůsobuje sedadlo společně s pedálem „mrtvého muže“ úhlu zdvihu žebříkové sady.

Ovládací prvky na hlavním ovládacím stanovišti a na ovládacím místě v pracovním koši jsou shodné, což ulehčuje obsluze ovládání.

Iveca jsou dislokována vždy po jednom kuse u HZS kraje Karlovarského, Ústeckého, Libereckého, Zlínského, Moravskoslezského a Kraje Vysočina.

Sdílet