Čtvrtek 28. března 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Požární kontejnerový nosič Mercedes-Benz Actros v Hrádku nad Nisou byl pořízen díky projektu „4 města zachraňují přes hranice“

Multifunkční vozidlo Mercedes-Benz Actros je určeno pro přepravu kontejnerů ve výbavě jednotky sboru dobrovolných hasičů města Hrádek nad Nisou, v případě potřeby je možné přepravovat i kontejnery Hasičského záchranného sboru Libereckého kraje. K hasičům automobil dorazil v červnu roku 2017.

Požární automobil byl pořízen z finančních prostředků EU z projektu „4 města zachraňují přes hranice / 4 Städte retten über die Grenze“ v rámci protipovodňových opatření v Euroregionu Nisa/Neisse.

Jednotka hrádeckých hasičů má ve své výbavě hned tři kontejnery:

  • kontejner s plachtou, určený pro přepravu humanitární pomoci, nádob s pěnidlem, a jiného materiálu, se shrnovacími boky i střechou, vnitřním osvětlením a nosnosti až 14 000 kg,
  • kontejnerový valník, určený pro přepravu sypkého materiálu s možností přepravy menších pracovních strojů nebo osobních automobilů, který má sklápěcí a plně otevírací zadní víko a krycí plachtu nad ložnou plochou, rovněž s nosností až 14 000 kg,
  • kontejner hasicí, určený pro hasební práce nebo jako stacionární zásobník vody (ten je aktuálně teprve ve výrobě ve firmě Ziegler Mühlau).

Automobil dodala za 8 149 350 korun včetně DPH firma KOV Karoserie Velim s. r. o.

Podvozek

Čtyřnápravový podvozek Mercedes Actros 4148 s pohonem všech kol a třímístnou kabinou je osazen řadovým šestiválcem o objemu 12 litrů a výkonu 350 kW. Dosahuje maximální rychlosti 100 km/h.

Diferenciály všech náprav jsou vybaveny uzávěrkami.

Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm, dlouhý je 9 790 mm, široký 2 500 mm a vysoký 3 700 mm.

V zorném poli řidiče je displej couvací kamery. Ve výbavě nechybí vozidlová radiostanice Motorola DM 4600, dvě ruční radiostanice Motorola CP 040 ani svítilny Adaro Adalit 3000 LED.

Na levé straně kabiny je zásuvka pro konzervaci a dobíjení akumulátorů a samostatný přípojný bod pro doplňování tlakového vzduchu.

Po obou stranách podvozku jsou vodotěsné schrány pro příslušenství, na pravém boku je uchycen dvoumetrový hliníkový žebřík pro lepší přístup k naloženým kontejnerům.

Hydraulický jeřáb

Vůz je za kabinou osazen hydraulickým nakládacím jeřábem Hiab x-HIDUO 188 B3. Ten disponuje maximální nosností 18 tunometrů, při vyložení na maximální dosah 10,4 metrů uzvedne břemeno o hmotnosti až 1 350 kg.

Rádiově ovládaný jeřáb je možné osadit drapákem o nosnosti až 5 000 kg.

Stabilizační podpěry lze vysunout do celkové šíře 4 800 mm.

Hydraulické natahovací zařízení a naviják

Pro přepravu kontejnerů je vůz vybaven hydraulickým natahovacím zařízením Multilift XR 18S56 o celkové nosnosti 18 000 kg. To je kompatibilní i s kontejnery HZS Libereckého kraje.

Zařízení je rovněž ovládáno rádiově, stejně jako hydraulický naviják ComeUp HV-15 o tažné síle 6 800 kg v přímém směru.

Ve výbavě samozřejmě nechybí vázací prostředky pro zdvihání a vyprošťování břemen.

Sdílet