Pátek 26. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

V Drnovicích jezdí nová CAS 20 na podvozku Tatra, poprvé byl jednotce zakoupen zcela nový vůz

Jednotka SDH obce Drnovice se na konci roku 2017 dočkala razantního omlazení svého vozového parku. Poprvé ve své historii obdržela zcela novou cisternu. Ta nahradila stávající CAS K25 na podvozku LIAZ 101.860.

Myšlenka na nové vozidlo se postupně v hlavách členů rodila několik let. Po vzájemné komunikaci se zřizovatelem jednotky byla podána žádost o účelovou investiční dotaci na pořízení nové CAS z Fondu zábrany škod.

Obec tak získala 2 500 000 Kč ze státního rozpočtu a s příchodem roku 2017 byla podána žádost o dotaci z rozpočtu Jihomoravského kraje. I zde se podařilo získat nemalé finanční prostředky, konkrétně 1 000 000 Kč.

Souběžně s tím byly tvořeny technické podmínky, které členové „ladili“ po několik dlouhých týdnů. Nemálo času strávili studováním výbavy a konstrukce obdobných vozidel osobně a také na internetu.

V červnu 2017 bylo vše připraveno a byla vypsána veřejná zakázka. V té zvítězila firma THT Polička, která garantovala dodání CAS20/4000/240-S2R na podvozku Tatra 815 Terrno a to za necelých 6 150 000 Kč.

Po podpisu smlouvy a vyřešení nezbytných záležitostí započala stavba vozidla. Ta byla dvakrát ve svém průběhu fyzicky zkontrolována členy JSDH a ke konci roku 2017 bylo auto připraveno k předání. Poté následovalo nutné seznámení s podvozkem, nástavbou a také „zajetí“ a garanční prohlídky.

Jednotka je zřízena obcí Drnovice. Obec má necelých 2 400 obyvatel a nachází se v okrese Vyškov, na úpatí Drahanské vrchoviny. Jednotka je zařazena v kategorii JPO III/2 a v současné době v ní působí 40 členů.

Jednotka je navíc, jako jedna z 18 v Jihomoravském kraji, předurčena pro plnění úkolů na úseku ochrany obyvatelstva. Za posledních 5 let zasahovala u 165 mimořádných událostí.

Mimo zmíněné CAS 20 disponují hasiči v Drnovicích ještě repasovanou CAS 32 Tatra 815, DA 10 Iveco Daily a DA Volkswagen Transporter.

Od února 2018 byla vyřazena z provozu Liazka, která byla odprodána obci Šumná pro jejich jednotku kategorie JPO III/1 a v Drnovicích byla zařazena do zásahu nová CAS 20.

Podvozek cisterny

Pro stavbu automobilu byl zvolen osvědčený speciál Terrno určený už z výroby pro kompletaci s hasičskou nástavbou. Pohání ho vzduchem chlazený vidlicový osmiválec Tatra o výkonu 325 kW splňující emisní normu Euro 5 a je spřažen se čtrnáctistupňovou převodovkou Tatra s manuálním řazením.

V opěradlech zadní řady sedadel a sedadla velitele je integrován dýchací přístroj, šestý je uchycen v držáku v kabině. Všechna sedadla jsou vybavena bezpečnostními pá­sy. Tři náhradní tlakové lahve jsou uchyceny mezi dýchacími přístroji v zadní řadě sedadel, čtvrtý je pak pod jedním ze sedadel.

V šesti dobíjecích úchytech jsou ruční svítilny, k dobíjení radiostanic je určen jeden dobíječ.

Prostor v zadní části kabiny je osvětlen LED diodami. V zadním prostoru je dále umístěn trezor na osobní věci hasičů a klíče k objektům v obci, výsuvný stolek, čtecí lampička a šest držáků zásahových přileb. V prostoru mezi přední a zadní částí kabiny je podvěšena police pro uložení drobných věcných prostředků.

V zorném poli řidiče je 5" displej couvací kamery a stavoznaky, které znázorňují množství hasiva v nádržích. Kamera je vyhřívaná a odolná proti prachu i vodě. Pro osvětlení prostoru po bocích a za vozidlem jsou na spodní části rámu zrcátek přídavné světlomety.

V kabině je zásuvka na 230 V o výkonu 600 W a šest zásuvek USB pro napájení drobného příslušenství. Velitel a řidič mají k dispozici výjezdový tablet s aplikací GINA. V kabině je rovněž kamera pro záznam jízdy.

Elektrický lanový naviják v podélnících rámu na předním nárazníku disponuje tažnou silou 53 kN a 30metrovým lanem.

Tatra dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm. Pro doplňování tlakového vzduchu a dobíjení akumulátorů jsou ve schodku řidiče instalovány samostatné přípojné body.

Vozidlová radiostanice je analogová, její druhý mikrofon a reproduktor najdeme v zadní části vozu u obslužného panelu čerpadla.

Nástavba

Šestiroletová nástavba je vyrobena z hliníkových profilů a olepena plechem. Nádrže na hasivo jsou z nerezavějící oceli AISI 316L, pojmou 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

Čerpací zařízení THT PKA 2000 – 250 dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a umožňuje nízkotlaký, vysokotlaký i kombinovaný provoz. Přiměšovací zařízení s proudovým přiměšovačem je ovládáno ručně.

V levé zadní skříni je uloženo – mimo jiné – výsuvné plato se základními hygienickými prostředky, čistou vodou a hadicí napojenou na vzduchovou soustavu vozidla.

Odnímatelná lafetová proudnice má výkon 2 000 litrů za minutu, lze ji použít i samostatně mimo automobil, stativ je součástí výbavy.

Osvětlovací stožár s pneumatickým vysouváním je osazen čtyřmi LED reflektory s celkovým světelným tokem 30 000 lumenů, napájen je přímo z podvozku automobilu bez nutnosti využívat elektrocentrálu. Vysunout jej lze až do výšky 5 metrů nad úroveň terénu.

Okolí nástavby osvětlují LED světlomety na bocích a v zadní části.

Vozidlo je vybaveno výbavou, kterou stanovuje vyhláška 35/2007 Sb. a navíc zde lze najít například pěnotvorné zařízení ProPAK, kompletní „D“ program, včetně dvou proudnic Protek 361, přetlakový ventilátor, turbínové čerpadlo, zádové stříkačky a mnoho dalšího.

Rozměry a hmotnosti

Tatra je provedena v červeném odstínu RAL 3000, i s navijákem je dlouhá 8 280 mm, vysoká je 3 150 mm a široká 2 550 mm. Její provozní hmotnost je 12 500 kg.

Poděkování

Závěrem je nezbytné poděkovat všem, kteří mají zásluhu na pořízení zmíněného vozidla. Jedná se o členy jednotky, kteří připravovali technické podmínky a následně spolupracovali při realizaci stavby vozu.

Další poděkování patří obci Drnovice, která dlouhodobě podporuje činnosti a rozvoj jednotky, s ohledem na její zařazení a předurčenost.

Poděkování patří také Jihomoravskému kraji a MV-GŘ HZS ČR za poskytnuté finanční prostředky ke spolufinancování investiční akce.

Sdílet