Čtvrtek 3. prosince 2020, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Firma THT představila na Pyrocaru novou Tatru Terra, má prodlouženou kabinu a rozvor, LED světla i retardér

Modernizovanou Tatru 815–2 s obchodním označením Terra přivezla na Pyrocar firma THT Polička. Ačkoli bylo chybou kopřivnické automobilky tímto názvem v uplynulých letech označeno již několik produkčních vozidel, toto je první „opravdová“ Terra.

Co je jinak

Oproti řadě Terrno dostál nový podvozek několika změn. Především byl prodloužen rozvor z původních 4 090 mm na 4 300 mm a to z jednoho prostého důvodu – Terra bude mít prodlouženou kabinu, kterou částečně známe z rekonstrukcí velkokapacitních cisteren.

Zde – ve vnější délce – ale shoda končí. Vzhledem k tomu, že Terra využívá klasický tatrovácký vzduchem chlazený vidlicový osmiválec o výkonu 325 kW, bude před zadní řadou sedadel velkorysý prostor pro nohy. Kabina je svařovaná, zadní stěna je nově lepená.

Nabídka se nemění ani u převodovek – lze zvolit mechanickou čtrnáctistupňovou převodovku s manuálním nebo poloautomatickým řazením, pro moudřejší hasiče je k dispozici automatická převodovka s hydrodynamickým měničem.

V kardanu mezi motorem a převodovkou je nově umístěn elektromagnetický retardér.

Nové jsou kliky dveří, ty známe z kabiny „Vojta“ modelu Force. Z řady Force pochází rovněž nově použitá palubní deska. Tatra tak své modely více unifikovala. V konkrétně představovaném voze jsou navíc místo analogových „budíků“ displeje, což je zatím řešení mimo sériovou produkci.

Dozadu byla posunuta sedačka velitele, vzniká tak pro něj více místa na nohy.

O plastové dílce přišly všechny čtyři dveře, nové je osvětlení nástupních schůdků.

Díky prodloužení kabiny se pod ní na pravé straně vešla 160litrová palivová nádrž, což si vyžádalo změnu polohy čističe nasávaného vzduchu.

Za kabinou je plastový díl kryjící mezeru mezi ní a nástavbou. Jiný je vůz i z čelního pohledu – přepracována byla maska i světlomety, které nyní disponují LED technologií.

Podvozek konkrétního modelu

Terra je vybavena převodovkou Allison s automatickým řazením rychlostních stupňů a s hydrodynamickým měničem, u které nedochází k přerušení točivého momentu. Brzdy jsou kotoučové.

Přední část CAS v prostoru rámu podvozku je vybavena elektrickým lanovým navijákem s tažnou sílou ve vodorovné rovině 50 kN. Úchytný prvek lanového navijáku je opatřen kotvícím okem pro možnost upevnění háku lana. Lanový naviják je opatřen nepromokavým obalem.

Přední část kabiny osádky je ve spodní části vybavena asanační lištou napojenou na pevně zabudované potrubí od požárního čerpadla a ovládanou z místa strojníka.

CAS vykazuje zvýšenou odolnost proti účinkům sálavého tepla na rozvodech tlakového vzduchu, na elektrických vodičích a na rozvodu paliva v místech, kde nejsou chráněny podvozkovou částí. Pro zvýšení odolnosti jsou použity ochranné návleky, které dlouhodobě odolávají teplotě 200 °C a po dobu 15 minut odolávají teplotě 1000 °C.

Terra je v prostoru místa nástupu strojníka vybavena zásuvkou 230 V pro dobíjení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu typu Rettbox-Air. Sdružená zásuvka se při spuštění motoru samočinně odpojí, její součástí je inteligentní nabíjecí zařízení.

Nástavba

Karoserie nástavby je montovaná ze speciálních hliníkových profilů pomocí prizmatických šroubovaných spojů a oplechována hliníkovým plechem při použití technologie lepení. Pomocný rám karoserie je upevněn k rámu vozidla pomocí kotevních patek.

Nádrž na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek a je svařena z nerezového plechu. Ve spodní části nádrže jsou navařeny konzoly, pomocí kterých je nádrž přišroubována na pomocném rámu podvozku. Vůz uveze 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

V zadní skříni karoserie je namontováno požární čerpadlo THT PKA 2000 – 250 poháněné od motoru vozidla. Použité čerpadlo umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku, popřípadě kombinovaný provoz. Proti přehřátí je chráněno automatickým teplotním odlehčovacím ventilem.

Čerpadlo je vybaveno automatickou vývěvou s možností ručního vypnutí.

Přiměšovací zařízení sestává z proudového přiměšovače, regulační klapky, elektronické regulace a propojovacího potrubí. Pěnidlo je přiváděno do sání vodního čerpadla.

Elektronická regulace má plynule volitelný rozsah přiměšování se zobrazovaným rozlišením 0,1 %. Pro rychlou volbu umožňuje elektronická regulace uložení dvou zvolených hodnot procenta přimísení do paměti.

CAS je opatřena odnímatelnou lafetovou proudnicí pro plný a roztříštěný proud se jmenovitým výkonem 2 000 litrů za minutu a délkou účinného dostřiku plným proudem 50 metrů.

Lafetová proudnice je řešena jako odnímatelná s napojením na propojovací prvek umístěný na horní pochůzné ploše účelové nástavby. Lafetová proudnice je konstruována současně jako přenosná, stativ je součástí výbavy Terry.

CAS je v prostoru mezi kabinou a účelovou nástavbou vybavena pneumaticky vysouvaným osvětlovacím stožárem TEKLITE o výšce 5 m od země se dvěma 24V LED světlomety s celkovým světelným tokem 30 000 lumenů a krytím IP 44.

Naklápění světlometů podle vodorovné osy a otáčení osvětlovacího stožáru podle svislé osy v rozsahu 0–360° je možné pomocí dálkového ovládání s přípojným kabelem o délce 5 m. Dálkové ovládání je umístěno v prostoru požárního čerpadla.

Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy, a to i po uvolnění parkovací brzdy. Napájení osvětlovacího stožáru je z elektrické soustavy CAS.

V horní části nástavby na obou bocích a na zádi vozidla jsou umístěna LED světla osvětlující okolí vozidla při zásahu.

Zadní část je vybavena kamerou pro sledování prostoru za CAS z místa řidiče. Kamera je vyhřívaná, odolná proti prachu a vodě a displej o velikosti 5“ je umístěn v zorném poli řidiče.

Barva, rozměry a hmotnosti

Vůz je nalakován do základního odstínu červené OS 3117, přední nárazník a pruh v bílé OS 9118. I s navijákem je Tatra dlouhá 8 400 mm (bez něj 7 950 mm), široká je 2 550 mm a vysoká 3 150 mm.

Světlá výška pod nápravami při celkové hmotnosti je 290 mm. Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 800 mm. Provozní hmotnost je 12 500 kg.

Sdílet