Středa 24. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Amerika v Turecku aneb teréňák GPV MAGIRUS/ROSENBAUER

Představujeme vám speciální požární automobil na podvozku amerického výrobce GPV, který je s cisternovou či technickou nástavbou zařazen ve výjezdu hasičského sboru tureckého velkoměsta Istanbul.

Představujeme vám speciální požární automobil na podvozku amerického výrobce GPV, který je s cisternovou či technickou nástavbou zařazen ve výjezdu hasičského sboru tureckého velkoměsta Istanbul.

Jedná se o speciální podvozek amerického výrobce General Purpose Vehicles s označením GPV 6X6X6, určený pro jízdu jak na silnici, tak i v extrémním terénu. Čísla v názvu značí klasické údaje, tedy tři nápravy, pohon všech kol a třetí šestka znamená, že jsou i všechny řiditelné. Toto u vozidel podobného druhu běžně nevidíme. Hlavním výrobním programem firmy GPV jsou kolové obrněné vozy pro potřeby ozbrojených sborů. Hasičské šasi vzniklo právě z nich.

Speciální povdozek projede všude

Základem automobilu je masivní šasi, které je v přední části osazeno výkonným šestiválcovým dieselovým agregátem Caterpillar C 9 o síle 400 koní, jenž splňuje emisní normu Euro III. Před ním je umístěna kabina typického amerického designu pro osádku 1+2. Šestikolový automobil má speciální systém pérovaní polonáprav, jenž je hydropneumatické a díky počítačovému řízení může strojník měnit libovolně světlou výšku vozidla a to u jednotlivých kol zvlášť v rozpětí ± 450 mm, což lze ocenit např. při jízdě po svahu s větším bočním náklonem v řádu několika desítek stupňů. Strojník elektronicky změní světlost vozu na jedné straně a tím změní i celkové těžiště. Pneumatiky mají rozměr 395/85 R20 se systémem úpravy tlaku a dvoukanálového centrálního dofukování. S proraženou pneumatikou vozidlo může pokračovat v cestě rychlostí 40 km/h do stejné vzdálenosti. Systém ABS je taktéž samozřejmostí.

Modulární podvozek GPV je díky svému konstrukčnímu řešení schopný překonat brod o hloubce více jak 1,5 m, bezmála i dvoumetrový příkop a přímou překážku o výšce až 0,6 m.

Cisterna je od ROSENABUERA

Samotné požární nástavby na automobilu GPV 6X6X6 jsou dílem renomovaných firem. Cisternu vyrobila americká odnož Rosenbauera, tedy Rosenbauer America. Jedná se o klasickou CASku, jejíž nástavba je vyrobena za pomoci hliníku. Má sedm skříní, které kryjí hliníkové roletky s podélným madlem. Najdeme v ní běžné vybavení vozidel této kategorie: dýchací přístroje, přetlakový ventilátor, ženijní nářadí, hadice, proudnice, hasící přístroje, kufr první pomoci, elektrocentrálu, osvětlovací stožár, žebříky atd. V zadní části je umístěno čerpadlo Rosenbauer NH-30 o výkonu 3000 l/min. Nádrž na vodu je o objemu 2500 l, dvě pěnidlové nádrže mají dohromady objem 600 l. Armatury jsou vyvedeny do boků vozu. Zajímavostí je a to na obou vozech, že velitel vozu a č.1 mají sedačky známého výrobce Bostrom, které mají integrovaný dýchací přístroj v opěradle. V případě tureckých automobilů a to díky provedení jejich kabiny, kde není dostatek místa, jsou tyto sedačka sklopné. Před nimi jsou na palubní desce další měřící a ovládací prvky vozu. Od strojníka je dělí středová přepážka, na které je displej počítače a ovládací prvky. Se strojníkem spolupracuje díky rozmanitosti ovládacích a měřících prvků i zbytek osádky. Na horní pochozí plochu je zajištěn přístup pomocí žebříčku, který je na zadním čele vozu.

Technická nástavba od konkurenčního Magirusu

O nástavbu technických automobilů GPV 6X6X6 se postarala firma Iveco-Magirus. Nástavba je vyrobena technologií AluFire. V celkem šesti roletových skříních najdeme rozmanité vybavení: stabilní výkonnou elektrocentrálu s ovládacím panelem pro osvětlovací stožár a zásuvky, dále přenosnou elektrocentrálu, stativy + prodlužovací kabely, dvě rozličné sady vyprošťovacího zařízení Weber včetně agregátů, výstražné kužele + světla, prostředky první pomoci a transportu zraněných, pneumatické vaky, rozpěrné písty, přetlakový ventilátor, pomůcky USAR týmu včetně štěrbinové kamery, dýchací přístroje, ženijní nářadí, sady malého nářadí včetně jeho EX provedení a další technické prostředky. V zadní části je namontována hydraulická ruka Cormach 12000 – E4 o max. nosnosti 4,4 tuny na minimální vyložení 1970 mm a 730 kg na max. vyložení 11510 mm. Otoč ruky je 360°. Na horní plošinu, kde je pod dvojicí výklopných dveří umístěno další vybavení, je přístup zajištěn pomocí žebříčků na obou bocích vozu v jeho střední části. Pro snadnější přístup k vybavení v bočních roletách slouží výklopný pochoz, tvořící součást zadních blatníků.

Společným rysem cisterny i technického automobilu je integrovaný lanový naviják na podvozku o tažné síle 11,6 tuny a také přední odnímatelná šípová radlice. Oba mají také kamerový systém včetně termo snímání. VRZ je taktéž stejný, rampa LED třetí generace.

Do oblasti tzv. Velkého Istanbulu bylo dodáno celkem 45 vozidel GPV 6X6X6 s technickou nástavbou Iveco-Magirus a zhruba stejné množství cisteren Rosenbauer. Jejich dodávka započala v únoru roku 2008 a koncem prázdnin byl dle dostupných informací předán poslední automobil. Celý velký kontrakt byl uzavřen na základě četných tragických katastrof (zemětřesení, povodně), jimiž bylo Turecko v nedávné době postiženo.

TTD GPV 6X6X6

Podvozek: GPV 6X6X6
Motor: Caterpillar C 9
Výkon: 400 koní (298 kW) při 2100 ot/min
Max. rychlost: 113 km/h po silnici
Palivo: 189 l
Dojezd na nádrž: 378 km po zpevněné komunikaci
Pohon: 6 kol hnaných, 6 kol řiditelných
Pneumatiky: Michelin 395/85 R20
Zatížení náprav: 8165 každá (dle GPV lze zvýšit až 10 tun na nápravu)
Max. hmotnost vozu: 27000 kg
Převdovka: elektronicky řízená ZF ecomat 6+1
Překonání brodu: do 1,5 m hloubky
Nájezdový úhel přední: 40°
Nájezdový úhel zadní: 45°
Přímá jízda: sklon +/- 60%
Boční svah: 30–50%
Zdolání kolmé překážky: 0,6 m
Zdolání příkopu: délka 1,8 m
Poloměr otáčení: 8 m
Délka: 8350 mm /stejná u CAS i TA/obojí bez radlice
Výška: min. 2570/3020 mm při regulaci světlosti
Šířka: 2510 mm
Kabina: sklopná
Osádka: 1+2 (na přání lze vyrobit prodlouženou kabinu 1+2+4)




Foto a info: GPV, John4kc a hasiči Istanbul

 -wap-

Sdílet