Pátek 19. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči v Praze – Cholupicích mají novou Scanii od firmy WISS Czech, přispělo na ni hlavní město

Společnost WISS Czech dodala hasičům dvanácté pražské městské části Cholupice novou velkoobjemovou cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku Scania. Na její pořízení přispělo sedmi a půl miliony hlavní město Praha.

Jednotky dobrovolných hasičů spadají přímo do mé kompetence. A ověřil jsem si, že jejich příslušníci svým profesionálním přístupem v žádném případě nezaostávají za svými kolegy z Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy.

Přitom svou činnost vykonávají zdarma a kromě ní mají ještě své občanské zaměstnání. Přesto jsou v případě jakýchkoliv rizikových událostí plnohodnotnou složkou Integrovaného záchranného systému na území hlavního města.

To je také důvod, proč se město zasazuje o jejich materiální podporu, jako je tomu i v tomto případě,

uvedl Libor Hadrava, radní hlavního města Prahy pro oblast bezpečnosti a prevence kriminality.

Finanční podpora města umožnila posílit technický vozový park nejenom cholupickým dobrovolným hasičům. Ti totiž současně předali své repasované vozidlo CAS Tatra dobrovolným hasičům JSDH Lochkov.

Slavnostnímu převzetí obou vozů, které se konalo 17. září 2018, byl přítomen i starosta Prahy 12 Milan Maruštík a starosta Lochkova Jiří Rendl.

Podvozek

Třínápravové šasi s připojitelným pohonem přední nápravy je osazeno řadovým šestiválcem DC 13 o výkonu 353 kW. Ten splňuje emisní normu Euro 5 a je spřažen s automatizovanou převodovkou Opticruise s retardérem.

Šestimístná kabina CP28 CrewCab je vybavena nezávislým vytápěním a klimatizací, vozidlová radiostanice je analogová.

V opěradlech zadní řady sedadel jsou uchyceny dýchací přístroje Dräger PSS 3000, zbývající dva jsou spolu s náhradními tlakovými láhvemi uloženy v nástavbě vozu.

V šesti dobíjecích úchytech jsou umístěny ruční radiostanice, dalších šest udržuje v nabitém stavu ruční svítilny.

O dobíjení a konzervaci akumulátorů se stejně jako o doplňování tlakového vzduchu stará sdružená zásuvka Rettbox-Air na levé straně kabiny vozu.

Scania dokáže brodit klidnou vodou do hloubky 750 mm. Podvozek je chráněn proti sálavému teplu speciálními návleky na rozvodech vzduchu, paliva a elektřiny.

Lanový naviják v přední části vozu disponuje tažnou silou 50 kN a je jištěn proti přetížení. Nárazníková proudnice je ovládaná elektronicky z kabiny vozu, při tlaku 10 barů dostříkne až do vzdálenosti 50 metrů.

Nástavba

Nástavba je vyrobena jako jeden celek s nádrží na hasivo a to z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny GFK. Scania uveze 9 000 litrů vody a 540 litrů pěnidla.

Na obou bocích jsou LED stavoznaky signalizující zbývající množství hasiva v nádrži.

V pravé zadní části je výsuvné hygienické plato pro základní očistu hasiče u zásahu. Kromě vody, mýdla a ubrousků je do tohoto prostoru vyvedena také hadice s tlakovým vzduchem a ofukovací tryskou.

Bronzové čerpací zařízení Ruberg dosahuje jmenovitého výkonu 3 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů. Vysokotlaký režim pracuje při 40 barech se jmenovitým průtokem 250 litrů za minutu. U obslužného panelu je reproduktor a mikrofon vozidlové radiostanice.

Osvětlovací stožár je osazen čtyřmi 24V LED reflektory o celkovém světelném toku 30 000 lumenů. Bezprostřední okolí vozu je osvětleno světlomety zapuštěnými do boků a zadní části nástavby.

Scania je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus, s následujícími funkcemi:

  • záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
  • diagnostika, uzavření rolet a dveří, skříní zasunutí osvětlovacího stožáru,
  • monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  • ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné oranžové rampy na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
  • automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
  • automatické ukončení odvodnění požárního čerpadla,
  • zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin, otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku,
  • zobrazení stavu nabití akumulátorových baterií,
  • signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  • akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,
  • zapnutí a vypnutí předních doplňkových výstražných modrých světel,
  • automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací,
  • upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací),
  • systém plánované údržby v účelové nástavbě CAS.

Odnímatelná lafetová proudnice o průtoku 2 000 litrů za minutu při tlaku 8 barů je ovládaná manuálně, její maximální dostřik je 50 metrů.

www.praha.eu
Foto: @Libor_Hadrava & Praha 12
Sdílet