Středa 23. září 2020, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner ZHT OK

Nácvik leteckého hašení

V sobotu 28. srpna 2009 se na letišti Liberec – Ostašov konalo taktické cvičení složek Integrovaného záchranného systému na téma „Nácvik leteckého hašení". Cílem bylo procvičení činnosti jednotek požární ochrany (JPO) předurčených k plnění letecké techniky za účelem provádění leteckého hašení v místech, kde není možné z taktických a praktických důvodů provést plnění závěsného vaku z volné vodní hladiny.

V sobotu 28. srpna 2009 se na letišti Liberec – Ostašov konalo taktické cvičení složek Integrovaného záchranného systému na téma „Nácvik leteckého hašení". Cílem bylo procvičení činnosti jednotek požární ochrany (JPO) předurčených k plnění letecké techniky za účelem provádění leteckého hašení v místech, kde není možné z taktických a praktických důvodů provést plnění závěsného vaku z volné vodní hladiny. Dále seznámení příslušníků a členů JPO s problematikou zásahu leteckého hašení a procvičení komunikace mezi velitelem zásahu a vrtulníkem Letecké služby Policie České republiky.

Cvičení se zúčastnilo devět jednotek požární ochrany o celkovém počtu 60 cvičících, 17 profesionálních hasičů HZS Libereckého kraje z požární stanice Liberec a 43 členů jednotek sboru dobrovolných hasičů obce Liberec – Růžodol, Machnín, Krásná Studánka, Horní Hanychov, Karlinky, Pilínkov, Vratislavice a obce Stráž nad Nisou. K nácviku leteckého hašení vodou byl z Prahy přizván vrtulník Policie České republiky Letecké služby BELL 412, jehož posádku tvořili dva piloti, palubní inženýr a dva hasiči.

Vrtulník vzlétl z letiště Praha Ruzyně a po přibližně půlhodině dorazil na místo cvičení v přesně stanovený čas. Nastoupení hasiči včetně jejich doprovodu s napětím pozorovali přílet vrtulníku, který díky dobře provedené navigaci neminul místo přistání. Poté bylo posádkou vrtulníku provedeno školení, ve kterém seznámili cvičící hasiče s technickými prostředky, určenými k leteckému hašení, s postupem plnění závěsného vaku (tzv. BAMBI BUCKET) speciálními plnoprůtokovými proudnicemi, a ukázkou optického navádění vrtulníku k přistání a vzletu (bez použití verbální komunikace). Zároveň byli hasiči proškoleni v zásadách bezpečnosti práce při vykonávání činností v blízkosti vrtulníku, jejichž nedodržení by mohlo mít za následek úraz zasahujících hasičů i přihlížejících.

Cvičící četa, která prováděla plnění, se vždy skládala ze dvou družstev 1+5. Velitel čety provedl za pomoci technika letecké služby navigaci vrtulníku a zbytek hasičů za pomoci velitele družstva plnil závěsný vak, připevněný pod vrtulníkem, a to z připravených cisternových automobilů cvičících JPO. Plnění vrtulníku bylo prováděno cca 35 metrů od přistavených cisternových automobilových stříkaček. Poté provedl vrtulník shoz v blízkosti letiště tak, aby neohrozil civilní provoz letiště. Celkem bylo provedeno 10 naplnění a shozů tak, že každý cvičící se zúčastnil dvou plnění.

Toto cvičení bylo pro JPO HZS požární stanice Liberec a JSDHO Liberec velkým přínosem. Cvičící si odnesli nové poznatky a zkušenosti, přihlížející naopak zážitky z možnosti vidět v akci techniku, jež není k vidění tak často, a která je v současné době využívána po celém území České republiky.

I přes tento zážitek a nádhernou podívanou ale doufáme, že nedojde k lesním požárům takového rozsahu, kde by bylo nutné tento druh hašení použít.


Info: mjr. Ing. Petr Štajnc, HZS LK

-wap-

Sdílet
Banner KOMS 970