Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Základní složky IZS mohou od října 2018 využívat červenomodré majáky, prováděcí předpisy stanovují podmínky montáže

Zvláštním výstražným světlem modré a červené barvy mohou být od 1. října 2018 vybavena vozidla Ministerstva vnitra používaná policií, vozidla používána Hasičským záchranným sborem České republiky nebo jednotkami požární ochrany a vozidla poskytovatele zdravotnické záchranné služby.

Změna se týká celkem čtyř skupin vozidel:

  1. Policie České rebubliky,
  2. Hasičský záchranný sbor ČR,
  3. jednotky požární ochrany,
  4. poskytovatel zdravotnické záchranné služby – tedy vozidla s licencí pro provozování ZZS.

Novinka se nijak nedotkne vozidel Celní správy, Vězeňské služby, obecních či městských policií, Horské služby apod. Dochází zde tedy k jistému drobnému odlišení základních a ostatních složek IZS, nicméně nijak se tím nesnižuje „pouze“ modrá barva majáků.

Montáž

Ve sbírce zákonů vyšel prováděcí předpis, jak mají být kombinovaná světla umístěna. Při kombinaci červeno – modré musí být zachovaný poměr 1:1. Tam, kde se provozovatel oprávněně rozhodne pro změnu, bude třeba tuto změnu udělat celou.

Tady jsou možné varianty:

  1. Hlavní výstražné zařízení (zpravidla “rampa” na střeše) bude pouze modré barvy, doplňková světla MOHOU být buď pouze modrá, nebo kombinace červeno-modré, a to v poměru 1:1. Zde je potřeba řídit se platnou legislativou, která nám přesně určuje, kolik světel může být jakým směrem (zákon 341/2014 Sb.) – takže ne 3 páry světel dopředu apod. (platí pro veškerou montáž).
  2. Hlavní výstražné zařízení bude kombinované, opět v poměru 1:1, doplňková světla světla MUSÍ být také kombinovaná v poměru 1:1 (zde tedy není možnost červeno-modrá rampa a pouze modrá doplňková světla). Jistá investice pak bude tam, kde je vzadu pouze 1 maják modré barvy, k němu bude muset přibýt další maják červené barvy (zkrátka musí být zachován poměr 1:1).

Jednoduše: nelze, aby modrých svítilen bylo více než červených a naopak.

Stále platí, že veškeré zařízení na vozidle musí být homologováno. Zákonodárce zde ovšem, až poněkud neobvykle, ponechal možnost zainteresovaným složkám zvolit si, na jaké straně bude červené světlo umístěno, či zda se použije střídavá kombinace.

U hasičů a policie to bude dáno předpisem, který je pro ně závazný. Se ZZS bude učiněna vzájemná dohoda tak, aby všechny tyto tři složky byly ve vzájemném souladu. Tyto předpisy a dohody však zatím nebyly oficiálně vydány.

Z toho plyne, že při montáži, která později nebude v souladu s dohodou, hrozí, že se bude muset upravit. Interně bude taková věc rovněž postižitelná.

Předpokládá se, že červená barva bude umístěna na levé polovině vozu.

Výměna majáků není nutná

Modré majáky zůstanou stále, zákon ani jiný předpis nikoho nenutí, aby provedl změnu. Je to pouze možnost pro vyjmenované subjekty zvolit, zda-li chtějí jít bezpečnější kombinací červeno-modré, nebo jestli zůstanou pouze u modré barvy.

Paradoxně u starších majáků by stačil vyměnit jen kryt, u novějších to bude složitější (podle výrobce). V praxi to pravděpodobně bude vypadat tak, že se nová barevná kombinace bude objevovat na nově dodávaných vozidlech.

Čili žádné investice se nekonají, nic není potřeba dělat, pokud nechcete.

Zápis do technického průkazu

Dle ustálené aplikační praxe bude nutné změnu nechat zapsat do technického průkazu, kde je doposud uvedeno pouze světlo modré barvy. Nezapsání změny bude samozřejmě důvodem k postihu řidiče i provozovatele vozidla, stejně jako neoprávněná montáž.

Historie

Již od pradávna bylo potřeba odlišit pohotovostní vozidla a upozornit okolí na to, že takové vozidlo projíždí a že spěchá. To existovalo už i u koňských povozů spěchajících k požáru se stříkačkou. Jen si vzpomeňte filmy, ve kterých hasič po cestě troubil na trubku, nebo zvonil na zvon apod.

Postupně k tomu přibylo i červené světlo. Zprvu se jednalo o lucernu, později stálé a následně i blikající světlo. No a to jsme už u vývoje majáků, kdy se původně žárovková světla začala činit složitějšími, a tak nejprve rotovaly celé žárovky s clonou, následně clona okolo žárovky, později jsme se s vývojem technologií dostali od výbojkových a zábleskových světel až k současné LED technologii, která se neustále zdokonaluje.

Vývoj v ČR

Za minulého režimu se vláda chtěla odlišit, a tak se na doprovodná vozidla VB dávaly červené kryty majáku s tím, že tím byla vozidlu dána „absolutní přednost v jízdě“. Tedy ani vozidla „pouze“ s modrými majáky se nesměla zařazovat do takové kolony.

V praxi tedy třeba sanitka spěchající s pacientem v ohrožení života musela počkat, než vládní kolona projede. Za tehdejšího provozu taková věc realizovat šla, v dnešní době to je však nesmysl.

Nevrací se tedy žádná „absolutní přednost v jízdě“, jen se rozšiřuje barevné spektrum, které chceme obsáhnout.

Od roku 1997 jsem pravidelně komunikoval s Ministerstvem dopravy (MD) s tím, že bychom chtěli zavést zpět světla červené barvy ke stávajícím modrým. Byly provedeny různé studie, televizní reportáže, apod., nicméně MD mělo tenkrát stabilní „výmluvu“ o tom, že červený maják = absolutní přednost v jízdě, což byl již zaniklý institut.

Následně MD přispěchalo s výmluvou na předpisy Evropské unie (EU).

Ukázali jsme, že v rámci EU existují národní rozdíly, ono se totiž červené světlo používá leckde v různých intenzitách: tehdy slovenská policie měla pouze červené majáky (následně také přešli na kombinaci modročervenou), červená se používá v Maďarsku, Polsku, Anglii a dokonce už i v Německu.

Oproti tomu najdeme jiné kombinace u policie ve Francii (modro-žlutá) nebo u hasičů a sanitek ve Španělsku (žlutá).

Podle EU však není direktivně nařízeno, že bude tato problematika řešena jednotně.

Když i tohle naše MD pochopilo, natáčeli jsme pro TV Nova zrovna reportáž (s hasičskými auty HZS Metro, tehdy měli barevné kombinace majáků) a tisková mluvčí MD přispěchala do reportáže s argumentem, že „by si to lidi pletli s brzdovým světlem“. Mimochodem v jedné reportáži ukazovali hasiči z Vysočiny jaký je viditelnostní rozdíl v mlze, když projížděli s Avií s červenomodrým majákem. „Argument“ o brzdových světlech přetrval na MD po dobu dalších pěti let.

Věc, která se tedy táhne přes 20 let, je nyní konečně schválena. Mezi tím se již vyvinula kvalitní LED technologie a může se zdát, že změna již postrádá smysl, ale níže vysvětlím, proč si myslím, že ne.

V samotném závěru pak „tah na branku“ udělalo právě GŘ HZS ČR, které vytvořilo projekt, díky kterému se podařilo tuto dlouholetou věc konečně dotáhnout do konce.

Výhoda červenomodré kombinace

Na toto téma byla provedena řada výzkumů, studií a odborných debat. Každá barva má své výhody a nevýhody. Kombinace červené a modré ale pokryje daleko širší světelné spektrum a bude praktičtější v provozu. Zvláště v tom dnešním.

Jak víme, červená barva je lépe viditelná v mlze. Ale zdaleka nejen tam. Jsou i častější případy – např. sněžení, kde dokonce modrá barva zaniká, hustý déšť, ale i třeba ostré vycházející nebo zapadající slunce. Tedy tam, kde modrá už kolísá, by měl nastoupit červená a naopak.

Při stanovení strany vozu, která bude blikat červeně, bude pro řidiče okolo snáze identifikovatelné, jakým směrem pohotovostní vozidlo jede či stojí. V tomto ohledu nehrozí ani občasná „přeplácanost“ jako u některých amerických aut, protože předpisy nám v ČR jasně stanoví, kolik a jakých světel a kde smí být.

Mýtus „IZS“

Rád bych zde, v této souvislosti, okomentoval ještě jeden mýtus, který všeobecně panuje. Kde kdo si myslí, že když má smlouvu s IZS, má automaticky nárok používat modré majáky. Není to pravda.

Zákon jasně stanoví, které organizace mohou mít vozidla vybavená majáky modré barvy, nyní i které organizace majáky modré a červené barvy. Samotná smlouva s IZS na to nemá vůbec žádný vliv.

Některé organizace jsou vázány na stanovené časy v rámci těchto smluv. Ani to nezakládá nárok na vybavení vozu majáky. Je věcí daného subjektu, jak si zajistí pokrytí, ke kterému se zavazuje ve smlouvě a nastavením smlouvy jako takové.

Řada lidí v nevědomosti zaměňuje a různě spojuje a kombinuje montáž zařízení, oprávnění mít vozidlo vybavené takovým zařízením, použití zařízení, zneužití a také technické specifikace.

Možnosti použití bílé barvy

Bílá barva je v majácích rovněž povolena. Jen je opět jasně dané, kolik procent smí vyzařovat a týká se to pouze hlavního výstražného zařízení. Takže hodně jednoduše – můžete skutečně koupit rampu, která má i doplňkové bílé světlo za předpokladu, že to zařízení je takto homologováno.

Závěr

Je jasné, že někteří lidé se obávají změny a s touto barevnou kombinací nesouhlasí, ale změna je život. Opět zdůrazňuji, že podle zákona nikdo nikoho nebude nutit, aby změnu na vozidle provedl, či v budoucnu aby nekupoval pro svou organizaci vozidla pouze s modrým majákem.

Bc. Michal Procházka, DiS.
Sdílet