Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Dobrovolná jednotka ve Svitavách má novou Scanii od THT díky Fondu zábrany škod

Za účasti hejtmana Pardubického kraje JUDr. Martina Netolického Ph.D., proběhlo ve Svitavách dne 14. července 2018 slavnostní předání nového zásahového vozidla pro místní jednotku sboru dobrovolných hasičů.

Vozidlo starostovi Svitav předal ředitel společnosti THT Polička s.r.o. pan Ing. Stanislav Červený. Slavnostního předání se dále zúčastnili starosta Svitav Mgr. David Šimek, ředitel HZS územního odboru Svitavy plk. Ing. Oldřich Jedlička, zástupci krajského a okresního sdružení hasičů Čech Moravy a Slezska.

Hasičskému vozu požehnal svitavský páter Petr Krajčovič, který je zároveň členem SDH Ostrožská Nová Ves.

Firma THT Polička s.r.o. dodala pro město Svitavy novou cisternovou automobilovou stříkačku SCANIA (dále jen CAS 20/4000/240 – S2R) pro tamní jednotku sboru dobrovolných hasičů.

S financováním vozu za 6 229 082 korun včetně DPH pomohla Česká kancelář pojistitelů dvou a půl milionovou dotací prostřednictvím Fondu zábrany škod a Pardubický kraj půl milionem korun.

Jednotka sboru dobrovolných hasičů města Svitavy je zařazena v kategorii II/1, což znamená, že hasiči musí v minimálním počtu 1+3 vyrazit k zásahu do 5 minut od vyhlášení poplachu.

Podvozek vozu SCANIA

Jako podvozek byl zvolen typ P440 4×4 švédského výrobce SCANIA s prodlouženou kabinou pro mužstvo CrewCab CP31. Motor DC13 o výkonu 323 kW je spřažen s automatizovanou převodovkou Opticruise s pětistupňovým retardérem.

V pracovním prostoru řidiče je displej s dotykovým ovládáním, což umožňuje například přesnou identifikaci stavu rolet, dveří, stupaček, žebříku, osvětlovacího stožáru, lafetové proudnice, výstražných zařízení, osvětlení okolí, množství hasiva v nádrži, spuštění a vypnutí čerpadla a displej couvací kamery (tu lze zapnout i bez zařazení zpátečky). V dosahu velitele pak výjezdový 10" tablet.

Pro spojení slouží dvojice vozidlových radiostanic – k dispozici je jak analogová, tak digitální. Šest ručních analogových radiostanic je umístěno v dobíjecích úchytech. V dalších šesti jsou ruční svítilny.

Součástí prostoru pro posádku v zadní části Scanie je výsuvný stolek z voděodolného materiálu. Na levé straně je u dveří řidiče je sdružená zásuvka pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu Rettbox-Air, která se po nastartování samočinně odpojí.

V opěradlech zadní řady sedadel jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů MSA AUER AirGo a náhradní tlakové láhve.

Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm. Rozvody tlakového vzduchu, elektroinstalace a paliva jsou chráněny proti sálavému teplu speciálními textilními návleky. Ty dlouhodobě odolávají teplotám do 200 °C, krátkodobě – po dobu 15 minut – až 1 000 °C.

U předního nárazníku je uchycen elektrický lanový naviják o tažné síle 50 kN s jištěním proti přetížení.

Asanační lišta pod nárazníkem je tvořena čtyřmi nastavitelnými tryskami s možností použití levé či pravé strany, nebo celku. Na nárazníku najdeme lafetovou proudnici, která je dálkově ovládaná z kabiny řidiče a umožňuje hašení za jízdy vozidla.

Nástavba

Karoserie nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií šroubování prismatickými šrouby a lepení. Na obou bocích jsou LED stavoznaky signalizující aktuální zůstatek hasiv v nádrži a to jak vody, tak pěnidla. Nádrž je vyrobena z nerezového plechu a pojme kromě 4 000 litrů vody také 240 litrů pěnidla.

Pro snazší přístup k vybavení je nástavba vybavena sklopnými stupačkami.

Čerpací zařízení THT PKA 2000 dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a 250 litrů za minutu při tlaku 40 barů. Čerpací prostor čerpadla je opatřen nezávislým vyhříváním na podvozku proti zamrznutí.

Vpravo vpředu jsou uloženy prostředky pro zásah u dopravních nehod. Je zde sada hydraulického vyprošťovacího zařízení, zakládací klíny, řezač skla a podobně.

Pravá prostřední roleta je vybavena kapalinotěsnými obleky SUNIT, celotělovou vakuopresní matrací, přetlakovou ventilací, osvětlovacím systémem PELI RALS 9490 a sorbenty na likvidaci kapalin ropného původu.

V pravé zadní roletě je hadicový naviják pro rychlý zásah, hadicové koše C a D, proudnice a proudnice na střední pěnu AWG. Hygienické plato obsahuje tekuté mýdlo, desinfekci a papírové ručníky, vyvedena je sem rovněž voda a také tlakový vzduch.

V levé přední roletě najdeme elektrocentrálu GEKO 4400 s příslu­šenstvím, kalové čerpadlo SEPTIK, kanystr na PHM, rozbrušovací kotoučovou pilu STIHL TS 800, motorovou pilu STIHL MS 362, požární světlomet a podobně.

Na horní plošině nástavby je přípojný bod pro lafetovou proudnici. Ta dosahuje výkonu 2 000 litrů za minutu a dostříkne do vzdálenosti až 50 metrů, vybavena je i podstavcem.

Osvětlovací stožár se čtyřmi LED světlomety o celkovém světelném toku 20 000 lumenů je pneumaticky výsuvný až do výšky 5 metrů nad úroveň terénu. Napájen je z elektrocentrály umístěné v nástavbě, může však být připojen i na běžný zdroj 230 V. Je vybaven funkcí samostatného složení do parkovací polohy.

Cisterna je vybavena datovou sběrnicí THTronic, pro řízení provozu účelové nástavby s bezdotykovým monitorem. Systém umožňuje tyto funkce:

  • záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
  • diagnostika, signalizace uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru,
  • monitorování mezních stavů na požárním čerpadle – tlak, otáčky a rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
  • zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a nástavby včetně motohodin, otáček motoru a mazacího tlaku,
  • zobrazení stavu nabití akumulátorů,
  • akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně vypnutí světel,
  • zapnutí a vypnutí předních doplňkových modrých světel,
  • systém plánované údržby.

Rozměry a hmotnosti

SCANIA je nalakována v odstínu RAL 3000 a RAL 9030. Je dlouhá 8 390 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 100 mm. Její nejvyšší technicky přípustná hmotnost je 18 000 kg.

Petr Lédl
velitel jednotky
JSDH Svitavy
Sdílet