Pátek 19. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Svratku bude chránit nová Tatra Terrno, dodavatelem byla firma THT a na pořízení přispěli i sami občané

Dne 27. října 2018 proběhlo slavnostní předání nové zásahové cisterny Tatra Terrno pro jednotku SDH Svratka spojené s oslavou 100. výročí vzniku ČSR. Slavnostní akt započal ve 14:00 hodin na náměstí Národní povstání u sochy sv. Václava.

Po přivítání hostů a úvodního proslovu starosty města Svratky proběhla krátká zdravice hostů a následoval proslov starosty sboru. Po předání klíčů starostou města do ruky velitele jednotky novou cisternu požehnal místní kněz. Po požehnání auta se všichni hasiči seřadili do pochodového tvaru a za podpory dechové hudby se vydali k průvodu.

První zastávka byla na spodní straně náměstí, kde starosta města a starosta sboru položili věnec k pomníku padlých v obou světových válek. Poté se celý průvod vydal na cestu okolo hasičské zbrojnice na sokolskou zahradu, kde byla zasazena lípa svobody.

Poté se průvod vydal k místní sokolovně, kde bylo připraveno občerstvení. Před sokolovnou již stála připravená k prohlídce nová cisterna.

Náklady na pořízení CAS i s požárním vybavením se vyšplhaly téměř na 6,3 milionu Kč. Na financování byly použity prostředky ve výši 2,5 milionu Kč z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů, dále z dotace ve výši 500 tisíc Kč od Kraje Vysočina a zbývající část uhradilo ze svého rozpočtu město Svratka s přispěním svých občanů.

SDH Svratka byl založen v roce 1877 a ještě v onom roce byla zakoupena čtyřkolová ruční stříkačka od firmy Smejkal za 2 012 zlatých a 70 krejcarů. V roce 1882 byla zakoupená dvoukolová ruční stříkačka za 540 zlatých.

V roce 1898 byla pořízena čtyřkolová koňská stříkačka. V roce 1929 byla zakoupena nová dvoukolová motorová stříkačka Stratílek, která stála 53 145 Kč.

V roce 1945 velitel Antonín Janeba získal dopravní automobil FORD a v roce 1963 opět velitel Janeba získal z Hlinska PRAGU RN AS 16, kterou sbor dodnes vlastní.

V roce 1969 byla zakoupena motorová stříkačka PS 12 a dvoukolový žebřík. První novou cisternu získali hasiči v roce 1973 – jednalo se o CAS 25 Škoda 706 RTHP, která sloužila 34 let a následně byla vyměněna za o 10 let mladší stejný typ. Ten posloužil 11 let.

V roce 1983 byl pořízen dopravní automobil DA 12 Avia A31. Tu v roce 2007 nahradil zánovní dopravní automobil Ford Tranzit.

Podvozek nové cisterny

Pro stavbu automobilu byl zvolen osvědčený speciál Terrno určený už z výroby pro kompletaci s hasičskou nástavbou. Pohání ho vzduchem chlazený vidlicový osmiválec Tatra o výkonu 325 kW splňující emisní normu Euro 5 a je spřažen se čtrnáctistupňovou převodovkou Tatra, ta je však řazena pouze manuálně.

V opěradlech zadní řady sedadel jsou integrovány dýchací přístroje. Velitelský dýchací přístroj je uložen na krytu motoru a poslední povinný kus pak pod zadními sedadly. Mezi nimi jsou uloženy náhradní tlakové láhve.

Všechna sedadla jsou vybavena bezpečnostními pásy. Tři náhradní tlakové lahve jsou uchyceny mezi dýchacími přístroji v zadní řadě sedadel.

Pro komunikaci s operačním střediskem slouží vozidlová analogová a digitální radiostanice.

Interiér kabiny je dále osazen šesticí dobíjecích úchytů pro svítilny Streamlight Survivor LED ATEX a také pro ruční radiostanice Motorola DP1400.

V zorném poli řidiče je 5" displej couvací kamery a stavoznaky, které znázorňují množství hasiva v nádržích. Kamera je vyhřívaná a odolná proti prachu i vodě.

Na levé straně je u dveří řidiče sdružená zásuvka pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu Rettbox-Air, která se po nastartování samočinně odpojí.

Na přední části podvozku je u pod nárazníkem – který již pochází z náběhového modelu Terra – umístěna asanační lišta, která je osazena třemi tryskami. Lišta je ovládána z místa řidiče.

Elektrický lanový naviják v podélnících rámu na předním nárazníku disponuje tažnou silou 53 kN a 30metrovým lanem.

Nástavba

Šestiroletová nástavba je vyrobena z hliníkových profilů a olepena plechem. Nádrže na hasivo jsou vyrobeny z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny, pojmou 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

Místo zásahu lze nasvítit osvětlovacím stožárem. Ten je pneumaticky výsuvný a disponuje i funkcí automatického zaparkování při odjištění ruční brzdy automobilu.

Osvětlovací stožár je vybaven čtveřicí LED světlometů napájených z palubní soustavy Tatry a dosáhne výšky až 5 metrů nad úrovní terénu. Jeho celkový světelný tok činí 20 000 lumenů.

Čerpací zařízení THT PKA 2000 – 250 dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu v nízkotlakém a 250 litrů za minutu ve vysokotlakém režimu. Pěnotvorné příslušenství je vybaveno ruční regulací.

Barva, rozměry a hmotnost

Vozidlo je v červeném provedení v odstínu RAL 3000 doplněném o bílý pruh, bílé rohy přední masky kabiny a o kompletní obrysové značení.

Tatra je dlouhá 8 280 mm, široká 2 550 mm a vysoká 2950 mm. Maximální hmotnost cisterny je 18 000 kg.

Miloš Dospěl
velitel
JSDH Svratka
Sdílet