Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Tatra na Smrku

V sobotu 19. září se v 9:00 hodin rozezněla obcí požární siréna. Její zvuk znamenal pohotovost pro členy jednotky a zároveň pozdvižení pro občany. Po dostavení se do zbrojnice a následném telefonickém kontaktu na PS Raspenava bylo zjištěno, že na nejvyšším místě Jizerských hor, Smrku, vypukl u základny rozhledny v nadmořské výšce 1.124 m požár. Hořel porost kleče o rozloze 900 m2. Tento požár zapříčinil neukázněným turistou odhozený nedopalek cigarety.

V sobotu 19. září se v 9:00 hodin rozezněla obcí požární siréna. Její zvuk znamenal pohotovost pro členy jednotky a zároveň pozdvižení pro občany. Po dostavení se do zbrojnice a následném telefonickém kontaktu na PS Raspenava bylo zjištěno, že na nejvyšším místě Jizerských hor, Smrku, vypukl u základny rozhledny v nadmořské výšce 1.124 m požár. Hořel porost kleče o rozloze 900 m2. Tento požár zapříčinil neukázněným turistou odhozený nedopalek cigarety.

Až sem byl dopsán scénář taktického cvičení, které mělo za úkol prověřit součinnost požárních jednotek při zdolávání lesního požáru, prohloubení znalostí velitelů jednotek při společném řízení a dále pak využití řízení kyvadlové dopravy vody na úzkých lesních vozovkách v horské chráněné krajinné oblasti Jizerských hor. Toto cvičení vzniklo na základě popudu Lesů ČR a HZS LK.

Naše jednotka ve složení 1+3 vyjela s CAS 25 K T815 do deseti minut od vyhlášení poplachu. Sraz zúčastněných byl u „Červeného buku" kde došlo k rozdělení jednotek a k plánu dalšího postupu. Bylo rozhodnuto o zřízení čerpacího stanoviště na potoku Černé Nisy. Na samotný vrchol Smrku ihned odjely čtyři cisterny a zbývající vozidla zůstala na stanovišti č.1, „Tišina". Zde naše jednotka čekala ve druhém sledu na návrat vozidel SDH Lázně Libverda a SDH Ludvíkov z místa události, tj. od rozhledny. Po jejich návratu a ověření že je cesta volná (provoz probíhal po úzkých cestách) vyrazila naše Tatra T815 spolu s Hejnickou T148 vpřed. Cesta na vrchol měřila ze stanoviště č. 1) 4,5 km a obě vozidla jí zdolala za 23 minut bez větších komplikací (od místa srazu pak cesta měřila 9 km). Povrch cesty se měnil z kamenitého na prašný plný výmolů a naopak. Chvílemi jízda připomínala slavnou dakarskou rallye.

Po dojetí na vrchol byla z naší cisterny doplňována voda do vozidla Man PS Raspenava. Jednotky na samotném vrcholu pak prováděly hasební práce v lesním porostu. Toto cvičení probíhalo za velkého zájmu přítomných turistů, kteří se zájmem sledovali náplň práce zasahujích hasičů. Členové jednotky pak využili krásného počasí ke krátkému výstupu na rozhlednu a po splnění zadaného úkolu následoval podpis do vrcholové návštěvní knihy a odjezd zpět. Cesta dolů neprobíhala již tak lehce. Cisterna lehčí o 2500 litrů vody skákala po strmé cestě jako kamzík a dalo dost práce jí udržet v klidu. Během jízdy museli mít členové nasazeny zásahové přilby, jinak by hrozil nebezpečný úraz.

Po úspěšném dojetí od rozhledny a následné cestě k čerpacímu stanovišti se naplno projevila záludnost zdolávání horského masivu. Při jednom ze skoků na odvodňovacím kanále došlo k uvolnění nečistoty v palivové nádrži a Tatra odmítala poslušnost. Po ujetí několika metrů došlo k vynucené opravě palivové soustavy a byla vyčištěna „sklenička", která byla plná nečistoty. Po menším zdržení se tak mohlo pokračovat v jízdě do zvoleného bodu.

Po doplnění vody následovala taktická porada a vyhodnocení cvičení, které bylo po pěti a půl hodinách ukončeno. Účastí na tomto cvičení byla potvrzena dobrá připravenost jednotky a zároveň provedena zkouška odolnosti vozidla.

Zúčastněné jednotky:

HZS LK – PS Raspenava – CAS 15 Man, Vea Renault
JSDH Jindřichovice pod Smrkem – CAS 25K T815
JSDH Nové Město pod Smrkem – CAS 32 T815, DA Opel
JSDH Ludvíkov pod Smrkem – CAS 25 Š 706 RTHP
JSDH Lázně Libverda – CAS 32 T148, DA Renault
JSDH Hejnice – CAS 32 T148, DA Land Rover, PS 12
JSDH Frýdlant – CAS 32 T815
JSDH Raspenava – CAS 32 T148
JSDH Lužec – DA Avia, PS 12
JSDH Bílý Potok – CAS 25 Š 706 RTHP, PS 12

Členové našeho sboru: Otto Novotný, Tomáš Sedláček, Michal Krause, Ondřej Kubík


Autor fotografií: David Modrý
Text: Otto Novotný – velitel jednotky


-swo-

Sdílet