Pátek 26. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS 30 Iveco Trakker pro HaZZ SR

Hasičský a záchranný sbor Slovenské republiky obdržel ke konci první poloviny tohoto roku první z celkem plánovaných 110 ks nových velkokapacitních cisteren. Jedná se o automobil s označení CAS 30 na šestikolovém podvozku Iveco Trakker s nástavbou THT Polička.

Hasičský a záchranný sbor Slovenské republiky obdržel ke konci první poloviny tohoto roku první z celkem plánovaných 110 ks nových velkokapacitních cisteren. Jedná se o automobil s označení CAS 30 na šestikolovém podvozku Iveco Trakker s nástavbou THT Polička.








Prostorná kabina a silný motor

Nová cisterna je postavena na podvozku Iveco Trakker AT 260T45W s volitelným pohonem všech šesti kol. Šasi je osazeno hnacím agregátem Iveco o max. výkonu 332 kW při 1900 ot/min. Ten umožní vozidlu dosáhnout maximální rychlosti 110 km/hod. O převody se stará manuální 16-ti stupňová převodovka. Vzduchový brzdový systém má dva okruhy včetně ABS. Sklopná kabina je ve standartním provedení Active Time pro osádku 1+2. Přístup do ní je poměrně pohodlný díky prostorným schodům a dvojici madel. Hasiči včetně strojníka v ní najdou dostatek místa. Palubní deska je velmi přehledná, veškeré ovládací prvky jsou snadno dostupné. Uvnitř stupaček nalezne strojník zásuvky pro tlakový vzduch a elektrickou energii včetně předehřívání motoru. V samotné kabině je ovládání VRZu Tesla Holomý, vozidlová radiostanice Motorola, kapesní RDST stejného výrobce a také trojice svítilen Streamlight. Na střeše je umístěna nízkoprofilová záblesková rampa Tesla, v přední masce je pak dvojice doplňkových LED světel modré barvy. V zadní části je dvojice malých modrých zábleskových majáků a reflektor pro osvětlení okolí vozu. Nad každou z bočních skříní je v nástavbě zapuštěné světlo pro osvětlení venkovního prostoru.

Nástavbu tvoří hliník a nerez

Požární nástavba je dnes již klasické konstrukce a koncepce běžných velkokapacitních CAS. Tedy pět skříní a uprostřed profilová nádrž na vodu. Její kostra je vyrobena z hliníkových profilů a olepena hliníkovým plechem. Nádrže na vodu o objemu 9000 l a pěnidlo 800 l jsou umístěné uprostřed nástavby, výrobním materiálem je nerezový plech. Pro vybavení v ní nalezneme čtyři skříně, z nich přední je průchozí. Kryjí je hliníkové roletky s podélným madlem. V zadní, čili páté skříni, jenž je krytá výklopnými dveřmi, je prostor pro čerpací zařízení. Úložné prostory najdeme i na horní pochozí ploše nástavby, kam je zajištěn přístup pomocí hliníkového žebříku z pravé strany zadního čela. Pro lepší přístup k vybavení jsou pod každou ze skříní výklopné stupačky.

Veze jen nejnutnější

Vybavení CAS 30 není nikterak rozmanité, ale vzhledem k určení vozu, který by měl nahradit automobily CAS 32 Tatra, je to vcelku pochopitelné. Iveco není provovýjezdovým vozem, jeho taktickým úkolem je dopravit k zásahu velké množství vody se základním vybavením. V pravé přední skříni nalezneme na výklopném platu trojici dýchacích přístrojů Auer včetně náhradních lahví, hasící přístroj, výstražné kužely s oranžovým světlem, v pravé zadní skříni je průtokový naviják s hadicí Haberkorn o délce 60 m a pistolovou proudnici s pěnovým nástavcem, hadice, rozdělovač, proudové čerpadlo, kanystry s pěnidlem včetně přenosného pěnového přiměšovače se savičkou, proudnice na těžkou pěnu a hydrantové příslušenství. Zadní čelní skříň ukrývá kombinované čerpadlo o výkonu 3000 l/min při 10 barech, resp. 250 l/min při 40 barech. CAS 30 je osazen i elektronickým přiměšovačem pěnidla THTronic. Armatury jsou vyvedeny jak pod boční skříně, tak dozadu. Nad čerpadlem je malý úložný prostor, kde se nachází sběrač, přechody. Levá zadní skříň slouží pro hadicové příslušenství. V horní polici jsou boxy pro hadice B a C, pod tím je prostor pro další rozdělovač a proudnice. Spodní část je určena pro čtyři hadicové koše, přechody B/C a přetlakový ventil. Levá přední skříň ukrývá plovoucí čerpadlo, motorovou pilu, přepravky pro příslušenství a osvětlovací stožár. Na pochozí ploše nástavby najdeme třídílný výsuvný žebřík, odnímatelnou lafetovou proudnici Stinger, proudnici na střední pěnu, savice, přejezdové můstky a rezervní pneumatiku.

Větší nádrž a vysokotlak

Na první pohled vidíme poměrně robustní požární automobil, který svého předchůdce, tím je CAS 32 Tatra 815, převyšuje v celkové délce o téměř 300 mm a zejména v množství přepravované vody a to o celých 800 l, pěnidla mají oba vozy stejné množství, tedy 800 l. Další rozdíl je v čerpacím zařízení, při nízkotlaku je výkon obdobný, Iveco má však čerpadlo kombinované, které umožňuje i vysoký tlak.

Iveco je vidět

Barevné provedení automobilu je standartní dle koncepce HaZZ SR. Červený podklad RAL 3000, doplněný o bílé a žluté reflexní prvky včetně symbolů a nápisů. Oproti našemu provedení dle vyhlášky 35 je slovenské provedení díky žluté barvě mnohem lépe viditelné. Jak je vidět, jde to i bez použití drahé RAL 3024. Reflexní pruhy vedou i přes hliníkové roletky. Jen je škoda, že CAS 30 Iveco nemají i nějaké reflexní polepy obrysů celého vozidla, jako např. naše požární automobily.

Nahradí tatry?

To, zda-li se CAS 30 Iveco Trakker stane skutečně plnohodnotnou náhradou tater, ukáže v reálu až čas, co se požární nástavby týče, tak ta staré CAS 32 Tatra 815 však co do provedení, účelnosti a taktického použití bezesporu převyšuje, což není nic divného. Vždyť se jedná o novinku. Podvozek Iveco je pro mnohé hasiče – strojníky zatracovaný, ale dle slov několika slovenských kolegů, co mají možnost již jezdit s těmito vozy, se jedná o poměrně kvalitní automobil, který má dobré jízdní vlastnosti. Každopádně platí, co člověk, to názor, viz diskusní fórum na webu slovenských hasičů, zejména jeho strana 5.



110 CAS 30 a Zlatá medaile

V letošním roce by mělo být firmou THT Polička, resp. jejím slovenskou odnoží THT SLOVENSKO, s.r.o. pro HaZZ SR dodáno 55 těchto požárních automobilů, v roce 2010 by mělo slovenským hasičům přijít dalších 55 CAS 30 Iveco Trakker. Vozidlo by mělo být na každé stanici HaZZ na všech OR. Jeho slavnostní představení proběhlo v rámci veletrhu FIRECO, který se konal letošní květen v Trenčíně, kde byl tento automobil oceněn Zlatou medailí FIRECO. Ocenění nemusí vždy znamenat, že je daná věc dobrá a kvalitní, ale toto rozhodně není ten případ. V ČR bylo Iveco k vidění na veletrhu IDET 2009 v Brně.



TTD CAS 30 IVECO Trakker AT 260T45W 6×6


PODVOZEK
typ: IVECO Trakker AT 260T45W 6×6
motor: naftový, přeplňovaný, chlazený vodou
výkon: 332 kW/ 1 900 otáček min-1
náhon: 6×6 s připojitelným pohonem přední nápravy
převodovka: mechanická 16 stupňů vpřed, 2 vzad
brzdový systém: dvoukruhový, vzduchový s ABS
maximální rychlost: 110 km/hod

NÁSTAVBA

použitý materiál: hliníkové profily, olepené hliníkovým plechem
provedení: pětiskříňová, uprostřed profilová nádrž z nerezu

NÁDRŽE
nádrž na vodu: 9000 l
nádrž na pěnidlo: 800 l

ČERPACÍ ZAŘÍZENÍ
nízkotlak: jmenovitý průtok vody 3 000 l/min
jmenovitý pracovní tlak: 1,0 MPa
jmenovitá sací výška: 3,0 m
vysokotlak: jmenovitý průtok vody: 250 l/min
jmenovitý pracovní tlak: 4 MPa

PRŮTOKOVý NAVIJÁK
rozměry hadice: DN 25/60 m
proudnice: pistolová s možností regulace průtoku a druhu proudu
jmenovitý průtok: 200 l/min

ROZMĚRY A HMOTNOST
délka: 8 780 mm
šířka: 2 530 mm
výška při pohotovostní hmotnosti: 3 350 mm
světlá výška pod nápravami: 285 mm
celková hmotnost: 26000 kg

Foto a info: Michal Repiščák, Matej Sršeň/OR HaZZ Banská Bystrica , THT Polička, THT Slovensko, Incheba SR, Youtube.com, HaZZ Trnava, Viliam Benkovský

-wap-

Sdílet