Pátek 29. března 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Terrno střídá Terrno, Barborka střídá Kateřinu. Ve Kdyni mají hasiči novou cisternu od THT

V sobotu dopoledne 1. 12. 2018 se zaplnilo náměstí ve Kdyni občany a hasiči. Do města oficiálně dorazila nová cisternová automobilová stříkačka Tatra Terrno od firmy THT Polička za 6 714 290 korun včetně DPH.

Starosta SDH Kdyně pan Antonín Váchal přivítal milé hosty, kterými byli ředitel HZS Plzeňského kraje brig. gen. Ing František Pavlas, velitel HZS Plzeň. kraje, územního odboru Domažlice maj. Ing Jaroslav Hrdlička, první náměstek starosty OSH ČMS Domažlice pan Tomáš Kohel, starosta Města Kdyně pan Oskar Hamrus, bývalý starosta Města a čestný člen SDH Kdyně Jan Löffelman, zástupce THT Polička s.r.o. pan Jaroslav Lorenc, žehnající kněz Msgr Miroslav Kratochvíl, dále pan Thomas Halstreiter starší hasič z Furt in Waldu, hasiči okrsku č. 9 Kdyně, dále hasiči z Domažlic a Vejprnic.

Po uvítání hostů se náměstím rozezněla siréna, která přivolala hasičskou techniku. Ze spodní části náměstí přijela Tatra 815 zvaná „Kateřina“. Bývala v majetku Kdyně a jméno si přinesla ze dne převzetí 25. 11. 2006 před 12 lety.

Velitel mladých hasičů si přivolal na pomoc další hasičské auto – CAS 20 Tatru Terrno. Na hořejší část náměstí přijela nová cisterna s kyticí na přední části. Všem bylo jasné, že ve městě může zůstat jen jedno auto a tak začal souboj „Titánů“.

Auta se vzájemně poměřovala svícením, blikáním, houkáním. Vítězná CAS vlastně vytlačila zahanbenou „Kateřinu“ tlakem vody z nárazníkové proudnice. Nezbylo jí nic jiného, než uvolnit své místo, odjet ze Kdyně a začít sloužit občanům a hasičům ve Vejprnicích. Doprovázel ji potlesk přítomných a poděkování za 12letou službu ve Kdyni.

K novému autu napochodovali hasiči s historickými prapory z roku 1873 a 1900 a mladí hasiči se stuhou a velkým tatrováckým klíčem. Hosté pásku, po blahopřejných projevech, přestřihli.

Zástupce THT s.r.o. Polička pan Lorenc předal klíče od nového auta starostovi města panu Hamrusovi a ten pak veliteli zásahové jednotky SDH Kdyně Václavu Sokolovi ml.

Msgr. Kratochvíl požehnal nové auto a nejstarší člen sboru pan Kuželík odhalil jméno, které si vlastně přivezla – „Barborka“. Bylo připomenuto, že ji hasiči nesmí moc zalévat, aby nevykvetla.

Šampaňským hasiči novému autu, s přáním hodně šťastných kilometrů a co nejméně zásahů, připili. Následovalo společné focení, malé posezení s hosty a povídání o životě. Občanům a hlavně dětem byla dána obě auta k dispozici. Mohli si prohlédnout vybavení, sednout za volant, zahoukat.

Strojníci zodpovídali zvědavé dotazy a když se téměř všichni rozešli stalo se něco, co naplánované nebylo.

Strojník, který přivezl novou Tatru Terrno na náměstí, Petr Mareš, všemi zvaný Píst, poklekl před auto, z kapsy vyndal krabičku a požádal o ruku svoji lásku Vendy Kelnhoferovou. Byla to krásná a neplánovaná tečka za slavnostním předáním nového hasičského vozu.

Velký dík patří všem pracovníkům THT s.r.o. Polička za jejich precizní práci, kterou na novém autě odvedli. Věříme, že naše spolupráce nebyla poslední.

Jaroslava Mlezivová
jednatelka SDH Kdyně

Podvozek

Pro stavbu cisterny bylo použito hasičské kopřivnické šasi R55 s pohonem všech kol. Vidlicový osmiválec je chlazený vzduchem a poskytuje výkon 325 kW, agregát splňuje emisní normu Euro 5. Převodovka je však pouze manuálně řazená, čtrnáctistupňová.

Na levé straně kabiny je 24V zásuvka MagCode pro konzervaci a dobíjení akumulátorů.

Pro spojení slouží vozidlová analogová radiostanice, její druhé obslužné místo je v zadní části vozu u ovládacího panelu čerpadla.

Šestimístná čtyřdveřová kabina je vytápěna nezávisle na chodu motoru a jízdě. V opěradlech zadní řady sedadel jsou uchyceny dýchací přístroje, mezi nimi jsou náhradní tlakové láhve.

Ruční radiostanice jsou umístěny v šesti úchytech, dva z nich jsou dobíjecí. Další čtyři dobíjejí a drží ruční svítilny. Na předním okně je uchycena kamera pro záznam jízdy.

Přepínání tónu výstražného zařízení je řešeno kromě samostatného tlačítka u velitele také tlačítkem houkačky pod volantem.

Na podélnících rámu v přední části vozu je uchycen elektrický lanový naviják s tažnou sílou 50 kN a jištěním proti přetížení. Pod ním je nárazníková lafetová proudnice o průtoku 800 litrů za minutu, kterou lze ovládat z kabiny.

Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm.

Nástavba

Karoserie účelové nástavby je vyrobena z hliníkových profilů a olepena plechem ze stejného materiálu.

Nádrž na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek a je vyrobena z nerezavějící oceli. Zbývající množství hasiva je signalizováno LED stavoznaky na obou bocích nástavby. Tatra uveze 4 000 litrů vody a 540 litrů pěnidla.

Čerpací zařízení THT TO 3000 dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu při nízkotlakém a 250 litrů za minutu při vysokotlakém režimu. Umožňuje rovněž kombinovaný provoz.

V pravé přední schráně je výsuvné plato s hygienickými prostředky pro základní očistu hasičů u zásahu. Kromě vody v kanystru, mýdla a papírových ručníků je do tohoto místa rovněž vyvedena hadice s ofukovací tryskou.

Hydraulické vyprošťovací zařízení je poháněno elektricky, zásuvka je vyvedena do pravé přední skříně.

Nasvícení místa zásahu zajišťuje pneumaticky výsuvný stožár se čtyřmi LED reflektory. Ty poskytují celkový světelný tok 20 000 lumenů a jsou napájeny z 24V soustavy podvozku.

Stožár je vybaven funkcí automatického složení do přepravní polohy. Bezprostřední okolí cisterny osvětlují LED světla částečně zapuštěná do bočních stěn a zadní části nástavby.

Sdílet