Neděle 22. října 2017, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner eurofire_tubus OK

Barevné provedení vozidel JPO

Po diskuzi o majácích přinášíme článek na další poněkud kontroverzní téma. Reflexní polepy a barevné značení vozidel a česká vyhláška.

V současné době se vede debata kolem červené barvy majáků,nicméně jak to vypadá,tak zůstane stejně jen u slov.Se vstupem do EU začne i u nás platit závazné ustanovení ohledně použití modré a oranžové barvy.Proč nakonec neudělat kombinované rampy modrá-oranžová(viz francouzská Policie,v galerii je pár snímků)?Vždyť vidět jsou také dobře.Nicméně chápu názor některých hasičů,že oranžovou mají popeláři a českým řidičům opravdu velmi dlouho trvá,než si zvyknou na cokoliv nového v předpisech o silničním provozu,natož na nové barevné provedení majáků.

Co by ale nemuselo být tak hrozné,je další velmi důležitá věc a to vyhláška 49/2003,která upravuje mimo jiné i barevné provedení vozidel požární ochrany.Ta nemá se vstupem do EU co dělat.Úředníci,co jí vymysleli,tak dle mého názoru nikdy neviděli hasičský vůz.Vždy se něco chce udělat konečně dobře,ale většinou je efekt opačný – jako tato vyhláška.Barevné provedení vozů je uvedeno v její příloze a až na pár detailů(př.bílá barva blatníků namísto černé atd.) se neliší od obrazové přílohy ŘÁDU STROJNÍ SLUŽBY z 90.let.Myslím si a to nejen já,že užití jiného odstínu červené barvy než je uvedena ve vyhlášce 49/2003 pod pojmem jasně červená,ve vhodné kombinaci s reflexními doplňky(trochu jinak,než jak je uvedeno ve vyhlášce 49/2003,i když řešení obrysových reflexních pruhů je vcelku dobré) by jistě zlepšilo viditelnost našich vozidel(viz vozy HZS Ostrava,či oranžové vozy VTHZS Letiště Praha Kbely).Riziko dopravní nehody na cestě k zásahu je opravdu velké,lepší viditelnost našich vozidel by ho jistě zmenšila.Vždyť jde hlavně o nás,co v těch vozech jezdíme! To samé platí o samotném stání vozidel při zásahu.O velikosti písmen samotných nápisů na vozidlech by se zde dalo také velmi dlouze polemizovat.Je mi nepochopitelné,ač pro někoho se to může zdát jako nicotná maličkost,že na voze nesmí být uveden zažitý a jednoduchý nápis HASIČI,ale jen symbol či nápis značící druh vozidla,případně nápis HASIČSKÝ ZÁCHRANNÝ SBOR a znak jednotky. Proč?

Už vidím vůz PČR jak nemá nápis POLICIE,ale má přes celý bok nového dálničního stíhače Forda Mondeo napsáno POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY-DÁLNIČNÍ ODDĚLENÍ a malý symbol stíhačky (viz. Fotogalerie).Je to nesmysl.Samozřejmě je jasné,že nějaký závazný předpis o barevném provedení požárních vozidel musí být,ale jeho tvůrci by si na něm měli dát větší práci a zeptat se i hasičů,tedy těch co se předpis týká,na jejich názor.Snad se to někdy v budoucnu změní,vždyť nechceme tak moc.Nebo chceme?

Podívejte se na barevné provedení sanitek a to jak soukromých převozových, tak i státních a nestátních záchranných služeb.Netvrdím,že každá je dokonale provedena,dá se říct,že co kus,to originál,ale oproti hasičským vozům jsou aspoň vidět(viz dle mého názoru dokonalé barevné provedení nových sanitek pražské ZZS).Chtěl bych vědět,kdo ze státních úředníků rozhoduje o barevném provedení sanitních vozů.Asi nikdo.Jsou to vozy užívající VRZ a jejich barevné provedení někdy vypadá,že nejede sanitka,ale cirkus Humberto.Proč?

Do fotogalerie jsem dal hasičské a sanitní vozy používané v Holandsku.Také je tam v platnosti závazný předpis o barevném provedení těchto vozidel,vydaný MINISTERSTVEM VNITRA A KRÁLOVSKÝCH ZÁLEŽITOSTÍ,který je obdobný našemu ŘÁDU STROJNÍ SLUŽBY(obrazové části) a obrazové příloze vyhlášky 49/2003,ale oproti našemu předpisu má ,,hlavu a patu,,.Ve fotogalerii najdete jeho obrazovou část(několik málo typů známých i u nás včetně vozidel Škoda Felicia,Fabia i Octavia).Rozdíl mezi naší a holandskou obrazovou přílohou je nesrovnatelný­.Holandská je tvořena na konkrétní vozidla a je barevná jako naše (to je jediná věc,ve které se dají srovnat,koneckonců to posuďte sami).Najdete v ní,jak má to které auto vypadat,včetně přesného umístění a rozměrů reflexních pruhů a i dalších doplňků.Podívejte se sami,jak jsou tyto vozy,opatřené reflexními doplňky, dobře viditelné v noci za úplné tmy.O tom si naše zásahové vozy mohou nechat jen zdát… I když jedna věc by se holandskému provedení vytknout dala a to,že nápis BRANDWEER,který je umístěn na přední masce vozu by mohl být v zrcadlovém provedení(to samé se bohužel začíná zavádět i v ČR,na předku vozů je celý nápis HASIČSKÝ ZÁCHRANNÝ SBOR ČR také v neúčelném normálním provedení,čili další nesmysl).Hasičské vozy na nočních fotografiích jsou již v novém barevném provedení.

Pro srovnání jsou zde ještě fotografie požárních vozů stejných typů a to jak ve starém barevném provedení,které je velmi podobné našemu,tak i v novém barevném provedení(je tam také náš RTP Nissan Patrol v provedení HZS Tábor z roku 1994 a RZA v dnešním klasickém provedení,které se líbí víc?).A ještě něco k majákům,v Ho­landsku mají jen modrou barvu,většinou rampa na střeše a dvě přídavná modrá světla(stejné jako v ČR),občas jen jedno přídavné světlo.A maličkost závěrem,ve fotogalerii jsou také 2 fotky holandské policejní dodávky a ta má zelený a modrý maják.

Tento článeček je jen taková malá glosa o tom,že jinde to jde o něco lépe.Netvrdím,že holandský model je úplně ideální,ale kdyby se porovnala celá Evropa,tak by se jistě vhodné řešení našlo.Jen chtít.Třeba se toho jednou dočkáme.
Sdílet
Banner Prabos 970 OK