Čtvrtek 18. dubna 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

WISS Czech dodal do Nového Hrozenkova cisternovou automobilovou stříkačku Scania s automatizovanou převodovkou

Do Nového Hrozenkova dodala firma WISS Czech novou cisternovou automobilovou stříkačku pro tamní jednotku sboru dobrovolných hasičů. Vůz za 6 241 000 korun včetně DPH nahradil vysloužilou CAS 32 na podvozku Tatra 148.

Na pořízení cisterny obec získala dotaci z Ministerstva vnitra, generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, ve výši 2,5 milionu korun. Dalším půl milionem korun přispěl Zlínský kraj.

Slavnostní předání jednotce proběhlo 24. listopadu roku 2018 před hasičkou zbrojnicí v Novém Hrozenkově. Po požehnání si mohli všichni přítomní novou cisternu důkladně prohlédnout.

Nový Hrozenkov je městys, který se nachází v údolí Vsetínské Bečvy v okrese Vsetín ve Zlínském kraji. Žije zde přibližně 2 600 obyvatel. Místní jednotka je zařazena do kategorie JPO III.

Podvozek

Pro stavbu automobilu byl použit podvozek Scania P440 s kabinou pro mužstvo CrewCab CP 28. O pohon se stará řadový přeplňovaný šestiválec DC 13 112 o výkonu 323 kW. Ten je spřažen s automatizovanou převodovkou Opticruise.

Poháněna je standardně zadní náprava, pohon přední je připojitelný. Diferenciály obou náprav jsou vybaveny uzávěrkou.

Kabina je šestimístná, s klimatizací a nezávislým topením. V opěradlech zadní řady sedadel jsou integrovány dýchací přístroje Dräger PSS 3000, zbývající dva jsou uloženy v nástavbě. Mezi opěradly jsou náhradní tlakové láhve.

V šesti dobíjecích úchytech jsou ruční svítilny, ve třech dalších radiostanice. Vozidlové radiostanice jsou ve Scanii dvě – analogová i digitální.

V dosahu velitele je přenosný pracovní světlomet a 10" tablet s výjezdovým software.

U dveří řidiče je sdružená zásuvka Rettbox-Air pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu. Ta se po nastartování automobilu samočinně odpojí.

Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm.

V přední části je uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN a jištěním proti přetížení. Pod ním je umístěna asanační lišta.

Nástavba

Karoserie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií svařování a lepení. Není vybavena stupačkami, veškeré vybavení je dostupné ze země.

V pravé zadní skříni je na výsuvném platu vybavení pro hygienu – voda, mýdlo a papírové ručníky. Do tohoto prostoru je rovněž vyvedena hadice s tlakovým vzduchem a ofukovací tryskou.

Nádrž na hasivo je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny typu GFK. Vejde se do ní 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

Čerpací zařízení Ruberg je bronzové, vyhřívané, dosahuje jmenovitého průtoku 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů. Samozřejmostí je možnost využít vysokotlakého režimu – tedy 40 barů. Při něm dosahuje výkonu 150 litrů za minutu. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.

Scania je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus, s následujícími funkcemi:

  • záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
  • diagnostika, uzavření rolet a dveří, skříní zasunutí osvětlovacího stožáru,
  • monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  • ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné oranžové rampy na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
  • automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
  • automatické ukončení odvodnění požárního čerpadla,
  • zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin, otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku,
  • zobrazení stavu nabití akumulátorových baterií,
  • signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  • akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,
  • zapnutí a vypnutí předních doplňkových výstražných modrých světel,
  • automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací,
  • upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací),
  • systém plánované údržby v účelové nástavbě CAS.

Pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár je osazen čtyřmi 24V LED reflektory s celkovým světelným tokem 30 000 lumenů. Osvětlení bezprostředního okolí vozu zajišťují světla zapuštěná do obou boků i zádi nástavby.

Na horní pochůzné plošině je přípojný bod pro odnímatelnou lafetovou proudnici.

Sdílet