Středa 24. dubna 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Do obce Černčice přijelo Terrno od THT, na výjezdu nahradí starší sestru

Obec Černčice zakoupila pro svou jednotku sboru dobrovolných hasičů novou cisternovou automobilovou stříkačku Tatra. Na financování vozu z produkce firmy THT Polička za 6 266 590 korun včetně DPH se z Fondu zábrany škod podílela Česká kancelář pojistitelů a přispěl také Ústecký kraj.

Slavnostní předání proběhlo v sobotu 12. ledna roku 2019 před místní zbrojnicí za přítomnosti občanů, místních hasičů i zástupců HZS Ústeckého kraje a dodavatelské firmy.

Terrno nahradí starší Tatru 148, s níž se hasiči symbolicky minutou ticha rozloučili.

Podvozek

Tatra je postavena na dvounápravové verzi podvozku modelové řady Terrno. Samozřejmostí jsou výkyvné polonápravy a pohon všech kol, všechny diferenciály jsou vybaveny uzávěrkou.

Motor je vzduchem chlazený, jedná se o vidlicový osmiválec z produkce kopřivnické automobilky. Ten dosahuje výkonu 325 kW a splňuje emisní normu Euro 5. Bohužel je však spřažen pouze s manuálně řazenou převodovkou, disponuje čtrnácti stupni pro jízdu vpřed a dvěma vzad.

Na podélnících rámu v předním nárazníku je uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN a jištěním proti přetížení. Pod ním je asanační lišta se třemi tryskami.

O dobíjení a konzervaci akumulátorů a také o doplňování tlakového vzduchu se stará sdružená zásuvka Rettbox-Air na levém boku kabiny vozu.

V šestimístné kabině najdeme v opěradlech zadní řady sedadel integrovány dýchací přístroje, mezi nimi jsou náhradní tlakové láhve. Zbývající dva přístroje jsou umístěny v nástavbě.

V dobíjecích úchytech jsou ruční radiostanice a svítilny, velitel má k dispozici výjezdový tablet. Vozidlová radiostanice je analogová.

Tatra dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm.

Nástavba

Nástavba je modulová a sestává ze tří částí. Přední je stejně jako zadní vyrobena z hliníkových profilů a olepena plechem, mezi nim je uchycená nádrž na hasivo z nerezavějící oceli. Tatra v ní uveze 4 600 litrů vody a 300 litrů pěnidla.

Čerpací zařízení THT PKA 3000 dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a sací hloubce 3 metry. Ve vysokotlakém režimu – tedy 40 barů – je pak průtok čerpadla 250 litrů za minutu. Pěnotvorné zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.

Mezi kabinou a nástavbou je uchycen pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár se čtyřmi LED reflektory, který je napájen z podvozkové soustavy automobilu. Po uvolnění parkovací brzdy se sám složí do přepravní polohy.

Na horní pochůzné plošině nástavby je přípojný prvek pro lafetovou proudnici.

Rozměry a hmotnost

Tatra je nalakována do obyčejného červeného odstínu RAL 3000, její provozní hmotnost je 12 000 kg. Vůz je i s navijákem dlouhý 8 280 mm, široký 2 550 mm a vysoký 3 000 mm. Světlá výška pod nápravami je při celkové hmotnosti 18 000 kg 290 mm.

Sdílet