Sobota 19. ledna 2019, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner Partner & VIP: Pavliš a Hartmann 970x150 #2 OK Proudnice

Do obce Černčice přijelo Terrno od THT, na výjezdu nahradí starší sestru

Obec Černčice zakoupila pro svou jednotku sboru dobrovolných hasičů novou cisternovou automobilovou stříkačku Tatra. Na financování vozu z produkce firmy THT Polička za 6 266 590 korun včetně DPH se z Fondu zábrany škod podílela Česká kancelář pojistitelů a přispěl také Ústecký kraj.

Slavnostní předání proběhlo v sobotu 12. ledna roku 2019 před místní zbrojnicí za přítomnosti občanů, místních hasičů i zástupců HZS Ústeckého kraje a dodavatelské firmy.

Terrno nahradí starší Tatru 148, s níž se hasiči symbolicky minutou ticha rozloučili.

Podvozek

Tatra je postavena na dvounápravové verzi podvozku modelové řady Terrno. Samozřejmostí jsou výkyvné polonápravy a pohon všech kol, všechny diferenciály jsou vybaveny uzávěrkou.

Motor je vzduchem chlazený, jedná se o vidlicový osmiválec z produkce kopřivnické automobilky. Ten dosahuje výkonu 325 kW a splňuje emisní normu Euro 5. Bohužel je však spřažen pouze s manuálně řazenou převodovkou, disponuje čtrnácti stupni pro jízdu vpřed a dvěma vzad.

Na podélnících rámu v předním nárazníku je uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN a jištěním proti přetížení. Pod ním je asanační lišta se třemi tryskami.

O dobíjení a konzervaci akumulátorů a také o doplňování tlakového vzduchu se stará sdružená zásuvka Rettbox-Air na levém boku kabiny vozu.

V šestimístné kabině najdeme v opěradlech zadní řady sedadel integrovány dýchací přístroje, mezi nimi jsou náhradní tlakové láhve. Zbývající dva přístroje jsou umístěny v nástavbě.

V dobíjecích úchytech jsou ruční radiostanice a svítilny, velitel má k dispozici výjezdový tablet. Vozidlová radiostanice je analogová.

Tatra dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm.

Nástavba

Nástavba je modulová a sestává ze tří částí. Přední je stejně jako zadní vyrobena z hliníkových profilů a olepena plechem, mezi nim je uchycená nádrž na hasivo z nerezavějící oceli. Tatra v ní uveze 4 600 litrů vody a 300 litrů pěnidla.

Čerpací zařízení THT PKA 3000 dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a sací hloubce 3 metry. Ve vysokotlakém režimu – tedy 40 barů – je pak průtok čerpadla 250 litrů za minutu. Pěnotvorné zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.

Mezi kabinou a nástavbou je uchycen pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár se čtyřmi LED reflektory, který je napájen z podvozkové soustavy automobilu. Po uvolnění parkovací brzdy se sám složí do přepravní polohy.

Na horní pochůzné plošině nástavby je přípojný prvek pro lafetovou proudnici.

Rozměry a hmotnost

Tatra je nalakována do obyčejného červeného odstínu RAL 3000, její provozní hmotnost je 12 000 kg. Vůz je i s navijákem dlouhý 8 280 mm, široký 2 550 mm a vysoký 3 000 mm. Světlá výška pod nápravami je při celkové hmotnosti 18 000 kg 290 mm.

Sdílet
Banner Partner & VIP: Pavliš a Hartmann 970x150 #2 OK Proudnice