Sobota 20. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Malé zásahové automobily

Přinášíme vám pohled na několik tzv. malých zásahových automobilů, které jsou svým provedením určeny pro činnost mimo jiné v rámci městské zástavby, tedy v místě, kde je složitější průjezd požárních automobilů běžných rozměrů.

Přinášíme vám pohled na několik tzv. malých zásahových automobilů, které jsou svým provedením určeny pro činnost mimo jiné v rámci městské zástavby, tedy v místě, kde je složitější průjezd požárních automobilů běžných rozměrů.

V reakci na článek ohledně zkoušek průjezdnosti mimořádně zařazujeme pohled na jedno částečné řešení tohoto problému. Tím jsou tzv. malé zásahové automobily. Co to vlastně je?

Jedná se vozidla nejčastěji stavěná na podvozcích nákladních automobilů malé hmotnostní kategorie. Zásahový automobil tohoto typu není na poli požární techniky žádnou novinkou, v řadě zemí Evropy se jedná o poměrně rozšířený druh MPT. U nás se s ním de facto setkat nelze, tedy až na pár vyjímek u dobrovolných jednotek, u kterých se tato technika objevila coby dar od zahraničních kolegů. Jsou to však poněkud starší modely.

Kategorií malých zásahových automobilů je několik, každá země má své předpisy ohledně hmotnosti podvozku, vybavenosti atd. Pod pojmem malý zásahový automobil si lze představit dopravní vozidlo, technické dopravní vozidlo apod. Tyto jsou stavěny ponejvíce na šasi dodávek a to formou klasické vestavby či požární nástavby. Když pomineme nejlehčí kategorii, kterou tvoří osobní automobily, jsou lehkým zásahovým automobilem právě dodávky. Po nich existuje další kategorie a to jsou malé zásahové vozy, stavěné zpravidla na šasi nákladních automobilů nejmenších hmotnostních tříd. A o nich je právě tento článek.

Německo

V sousedním Německu se pro tyto vozy používá označení LF 10/6 Straße o max. celkové hmotnosti 10,5 t/kat. M, mimo jiné podle normy DIN EN 1846. Dle svého označení mají v nástavbě zabudované čerpadlo o výkonu cca 1000 l/min, eventuálně přenosnou stříkačku o stejném výkonu, která může plnit funkci pevného čerpadla, nádrž na vodu je nejméně 600 l a max. 1600 l (norma hovoří 600–1000, ale lze i víc). Pokud jsou hodnoty vyšší (2400 l), je to již jiná kategorie. Čerpadlo musí mít výkon 1000 l/min při 10 barech. Jako podvozky jsou používány silniční šasi nákladních automobilů nejmenší hmotnostní třídy, např. Mercedes – Benz Atego řady 8, malé desetitunové MANy, Iveca. Automobily, které mají prodlouženou kabinu pro osádku 1+8, vezou v nástavbě běžné, příslušnou normou dané vybavení de facto vozidel prvního výjezdu. Žebříky (3), elektrocentrála, osvětlovací stožár, stativy, nejrůznější nářadí včetně vyprošťovacího zařízení, hadicové příslušenství, elektronický hadicový naviják, dýchací přístroje v opěradlech sedaček, savice atd. Mnoho z nich má na zadním čele také ruční pojízdné navijáky hadic B pro tvorbu dopravního vedení. Největším provozovatelem těchto vozidel v Německu jsou dobrovolní hasiči.

Automobily s označením LF 10/6 Straße vyrábějí v Německu všechny známé firmy – Ziegler, Iveco – Magirus, Schlingmann, Lentner a také menší producenti, využívající komponenty velkých výrobců.

Srovnání některých TTD (technicko-takticá data) německých LF 10/6 Straße:


LF 10/6 Straße / Ziegler

Podvozek: MB Atego 815/818 F
Nádrž: 600/800/1000 l
Hmotnost: 7,5 – 9,5 t
Rozvor: 3320/3610/3620 mm
Rozměry: 7000×2500×3000 mm


LF 10/6 Straße / Iveco-Magirus

Podvozek: Iveco (několik modelů)
Nádrž: 600 – 1200 l
Hmotnost: 7,4 –8,3 t
Rozvor: 3105 – 3690 mm
Rozměry: od 6150×2300–2500×3000 mm

LF 10/6 Straße / Iveco-Magirus

Podvozek: MAN TGL řady 8
Nádrž: 800 – 1200 l
Hmotnost: 7,5 t
Rozvor: 3300 mm
Rozměry: od 6170×2450×3000 mm


LF 10/6 Straße / Schlingmann


Podvozek: MB Atego 816 F
Nádrž: 600/1000 l
Hmotnost: max. 8 – 8,5 t
Rozvor: 3620 mm
Rozměry: 6693×2470×2805 mm

LF 10/6 Straße / Lentner

Podvozek: MB Atego 816 F
Nádrž: 750 l
Hmotnost: max. 7,5 t
Rozvor: 3320 mm
Rozměry: 6695×2470×2835 mm

Všechny uvedené automobily mají podobnou koncepci nástavby, vycházející z normy a požadavků zákazníka. Většinou se jedná o pětiskříňovu verzi, firma Ziegler začala dělat obdobu nástaveb Compact Line, jenž vyrábí rakouský Rosenbauer (bude o ní řeč později), tedy jedna velká roleta na každé straně. Ziegler jí označuje ALPAS, což je však koncepce i dalších nástaveb. Samotné uložení vybavení na automobilech od několika výrobců je taktéž obdobné. Z mého pohledu, pokud by se takový automobil aplikoval do našich podmínek, bych v něm asi nevozil přenosnou stříkačku, neb na ní nejsou stejně potřebné zdroje vody a pokud by se jednalo o automobil prvního výjezdu, bylo by její vození bezpředmětné, funkci doplňování vody zajišťují jiné vozy. Nehledě na to, že tyto automobily mají pro nás nedostačující kapacitu vodní nádrže, objem 600 – 1200 litrů je na prvovýjezdový automobil málo. Samozřejmě, liší se případ od případu. Pokud by byla vyjmuta motorová stříkačka, lze pak nádrž zvětšit na max. cca 1600 – 1700 l, což už by kapacitně stačilo, německým sousedům však plně postačuje i to malé množství, protože koncepce PO a taktika použití zásahových automobilů je u nich v tomto směru odlišná. Zvětšení nádrže na úkor vnitřního prostoru by se nijak neprojevilo na celkové hmotnosti, ba ani na množství uložené výbavy. K zamyšlení je také velikost samotné prodloužené kabiny. Většina těchto malých cisteren jí má ve své maximální velikosti pro osádku 1+8. Při použití klasické prodloužené boudy pro družstvo 1+5 by se opět dala zvětšit nástavba bez úkoru na hmotnosti. Např. v případě vozidel Atego by mohlo mnoho hasičů namítat, že prodloužená kabina originál Mercedes je malá, ano, místa v ní není na rozdávání, ale přesto je dostačující. Automobily s označením LF 10 / 6 se však nestavějí jen podvozcích do celkové hmotnosti 10,5 t, ale i na těžších vozech do celkové hmotnosti až 14 t, rozměrové jsou větší (i když např. jedenáctituny jen nepatrně) a pochopitelně vezou i více vybavení.

Rakousko

Nejen v této zemi je čím dál tím populárnější řešení vozidel LF 10/6 či TLF 1000 v podobě koncepce nástavby Compact Line, kterou představil světoznámý producent hasičské techniky, firma Rosenabuer, na veletrhu Der Rote Hahn v roce 2005. Jedná se o nástavbu, jejíž mottem je lidově řečeno vše najednou. Tedy příslušenství na dosah ruky bez vysouvání dalších rolet. Automobily řady Compact Line, dále jen CL, mají nástavbu přístupnou ze tří stran. Na bocích je vždy jen a pouze jedna velká roleta, ze které je přístupné veškeré vybavení na té které straně vozu. Roleta je vysouvána elektronicky a to včetně zadní, která kryje prostor čerpadla. Vnitřní prostor, resp. jeho uspořádání je stejné, jako mají ostatní automobily této kategorie. Samotná skladba vybavení je obdobná německým automobilům, samozřejmě i zde záleží na dané normě a přání zákazníka. Integrované kabiny, tvořící část nástavby, jsou určeny dle zvoleného modelu pro osádky 1+2 až 1+8. U vozu StLF 10/6 je prodloužená kabina originál Mercedes Atego pro osádku 1+5. Vodní nádrž je v rozpětí 600 – 1600 l, některé vozy mají i nádrž na pěnidlo. Čerpadla jsou také rozličných modelů, standartní N 20, N 25, alternativně kombinované NH 25.

TTD

LF 10/6 Compact Line


Podvozek: MB Atego 816 F
Nádrž: 600 l
Hmotnost: max. 8,6 t
Rozvor: 3620 mm
Rozměry: 6795×2350×2860 mm

TLF 1000 Compact Line

Podvozek: MAN TGL řady 10
Nádrž: 1600 l
Hmotnost: max. 10,8 t
Rozvor: 3320 mm
Rozměry: 6600×2330×2940 mm


StLF Compact Line

Podvozek: MB Atego 816 F
Nádrž: 600 – 1000 l
Hmotnost: max. 7,5 t
Rozvor: 3320 mm
Rozměry: 6450×2350×2900 mm


V Rakousku však není jen Rosenbauer, požární automobily vyrábějí i jiné firmy. Kategorii LF 10/6 má ve svém programu i tamní odnož nadnárodního koncernu Iveco-Magirus, tedy Lohr-Magirus. Kromě LF 10/6 existuje i varianta automobilu s označením TLF 1000, čili klasická malá cisterna. Obě jsou na silničním podvozku Iveco malé hmotnostní kategorie. Prodloužená kabina pro osádku až 1+8, nejčastěji však 1+6, nádrž na vodu o objemu až 1500 l + další běžné vybavení. Koncepce nástavby vychází z vozidel mateřské firmy. Pět či sedm roletových skříní ukrývá vybavení standartu automobilů těchto kategorií je ve velké míře totožná s německým modelem.

LF 10/6/TLF 1000/1500 Straße / Lohr-Magirus

Podvozek: Iveco (100 E21 a několik dalších modelů)
Nádrž: 800 – 1500 l
Hmotnost: 7,5 –10 t
Rozvor: 3105 – 3330 mm
Rozměry: od 6150×2300–2500×3000 mm


Velmi specifickým vozem je malá cisternová automobilová stříkačka s označením TLF 20/20 City 2000, kterou vyrábí taktéž koncern Iveco – Magirus. Je postavena na podvozku 100 E21. Její klasická prodloužená kabina pro osádku 1+5 pochází z vozu IVECO CITY EUROFIRE, dnes v poslední modifikaci. Jedná se o téměř standartní CASku, objem vodní nádrže je dle dostupných informací až 2500 l, pěnidla veze 120 l, kombinované čerpadlo má výkon 2000 resp. 400 l/min. Výbava nástavby AluFire je shodná s automobily, které jsou u hasičských jednotek zařazeny na prvním výjezdu. City 2000 mají v užívání zejména italští hasiči, ostatně je vyráběný i italským závodem Iveco Mezzi Speciali.

TLF 20/20 20/16 City 2000 / Iveco-Magirus

Podvozek: Iveco (100 E21)
Nádrž: 1600 – 2500 l
Hmotnost: 10 t
Rozvor: 3105 mm
Rozměry: 6250×2300×3000 mm


Francie

Další ze zemí Evropy, kde najdeme lehké cisternové automobily, je Francie. Jedná se vozidla obdobného taktického určení, avšak odlišné koncepce. Vyrábějí je renomované tamní firmy – nadnárodní Gimaex – Schmitz, Gicar, Sides, Galin a i Camiva, která je součástí koncernu Iveco-Magirus. Stavějí se na podvozcích nejčastěji domácí provenience – Renault Midlum, dále MAN, Iveco, Mercedes. Jsou i v provedení 4×4, což je oproti německým a rakouským vozům mimo provedení nástavby další odlišnost. Šasi pocházejí z běžných modelů nákladních automobilů v hmotnostní kategorii deseti až dvanáctitun, kabiny jsou sériové pro osádku 1+5/6. Požární nástavba je tvořena vnitřním úložným prostorem pro vybavení, které je v základu stejné, jako tomu je u již popsaných automobilů. Ukryto je včetně čerpadla pod trojicí či pěticí rolet, resp. dveří. Větší důraz se klade na hadicové příslušenství, zato nevidíte až na velké vyjímky vyprošťovací zařízení a přenosné motorové stříkačky. Nádrže na vodu mají normovaný objem 1700 až max. 2000 l, pěnidla vozí 120 – 200 l. Čerpadlo bývá zpravidla o výkonu 1000 – 1500 l/min, opět dle normy. Vnitřní uspořádání působí oproti cisternám od Rosenbauera, Zieglera atd. poněkud chaotickým dojmem a to i na relativně nových vozech. Samozřejmě ne na všech. Poslední modely mají nástavbu naopak propracovanou do posledních detailů. Na skoro všech francouzských malých cisternách, které mají označení Fourgon pompe tonne léger, dále jen FTPL, najdeme v zadní části ruční pojízdné hadicové navijáky pro vytvoření dopravního 70 mm vedení od hydrantu. Toto je další společný rys s vozy LF 10/6. Navijáky mají ve Francii však i běžné velké cisterny. Oproti ostatním zemím zde vidíme relativně mnoho malých cisteren v provedení 4×4. Jedná vesměs o automobily, zařazené na výjezdu v mimoměstských oblastech, kde je tento druh pohonu opodstatněný.

TTD FTPL

FTPL Camiva

Podvozek: Renault Midlum 220.10
Nádrž: 2000 l
Hmotnost: max. 10 t
Rozvor: 3200 mm
Rozměry: 6500×2350×2965 mm

FTPL Camiva

Podvozek: Renault Midlum 220.12
Nádrž: 2000 l
Hmotnost: max. 12 t
Rozvor: 3348 mm
Rozměry: 6600×2380×3025 mm

FTPL Sides

Podvozek: Renault Midlum 220.10
Nádrž: 2000 l
Hmotnost: max. 10 t
Rozvor: 3150 mm
Rozměry: 6240×2350×2985 mm

FTPL Sides

Podvozek: MAN řady 8
Nádrž: 2000 l
Hmotnost: max. 8,4 t
Rozvor: 3300 mm
Rozměry: 6800×2300×2700 mm

FTPL Gimaex


Podvozek: Renault Midlum 220.10
Nádrž: 1700 – 2000 l
Hmotnost: max. 10 t
Rozvor: 3200 mm
Rozměry: 6500×2350×2979 mm


Tak co říkáte těmto automobilům? Myslíte si, že by některý z nich mohl u nás nahradit na specifických požárních stanicích standartní velké CASky pro družstvo? Dle kuloárních informací na generálním ředitelství HZS ČR se připravuje cosi na toto téma. Nikdo pochopitelně netvrdí, že malý zásahový automobil s nádrží na dva kubíky a rozvorem lehce přes tři metry je všelék na problematiku průjezdnosti, to opravdu ne, ale jistě by to na mnoha místech hasičům ulehčilo situaci při jízdě k případu. V dnešní době jsou k dispozici krom malých cisteren také automobilové žebříky na podvozcích s malým rozvorem, tudíž jistá forma řešení průjezdnosti je i v kategorii výškové techniky.

Velmi reálně si dokážu automobil s velkou kabinou pro družstvo 1+5, provedení kabiny pro více osob, preferované v Rakousku a Německu (ano, i dle normy…) je dražší a pro naše využití to stejně nemá žádný efekt, dále nádrží vody cca 2 kubíky a poměrně rozmanitým vybavením, samozřejmě na šasi s malým rozvorem, představit pro naše podmínky. K provedení prvotního zásahu by se jednalo o zcela dostačující techniku. Problém s menší nádrží, kterou lze vidět zejména u německých vozidel, vezoucích např. 800 l, by u nás byl velmi markantní, neb hydrantová sít je v ČR naprosto v nevyhovujícím stavu, tudíž takový automobil by zde na výjezdu nemohl být zařazený. Jako minimum beru nádrž na nejméně 1600 l vody, což je ještě kategorie RZA, ale proč ne RZA? Ano, legislativa hovoří jasně o CAS v základním provedení, ale změnit jde vše. Např. malý Mercedes Atego mi přiveze vybavení stejně, jako velká Tatra Terrno, oproti ní má jen méně vody. Při situaci, že na každé stanici je stejně velká CAS, bych to neviděl jako velký problém, voda k zásahu přijede tak jako tak.

Malé vozy nejsou v žádném případě náhradou těch velkých, ale své místo na poli požární techniky bezesporu mají. V naší zemi jsou bohužel stále opomíjenou věcí. Do této kategorie by šel s jistým nadhledem zařadit zatím jediný automobil, provozovaný u HZS ČR a tím je CAS na podvozku Dennis Rapier, i když to je dvanáctituna, najdeme zde i několik relativně malých MANů 4×4 od SPS-THZ, ale to je tak asi všechno.

Požární automobil z kategorie malých má své výhody nejen kvůli rozměrům a hmotnosti. V neposlední řadě je to také značná úspora finančních prostředků, neboť rozdíl v pořizovací ceně u 18 tuny a 8 – 10 tuny je značný.

U našich sousedů mají malé cisterny zejména jednotky dobrovolných hasičů, to však nemění nic na tom, že by je nemohli užívat profesionální hasiči. Jedná se tedy jen o jinou koncepci požární ochrany.

Galerie:

1 – Sides
2–14 – Ziegler
15–22 – Iveco – Magirus
23–24 – Schlingmann
25–27 – Lentner
28–29 – WETC/Ziegler
30–52 – Rosenbauer Compact Line
53–56 – Lohr – Magirus
57–59 – City 2000 Iveco – Magirus
60–66 – Camiva
67–68 – Gicar/FFS
69–70 – Sides
71–84 – Gimaex
85–91 – Galin
92 – Gimaex
93 – Riffaud
94 – Camiva
95–96 – Riffaud

Foto a info: weby výrobců a uživatelů této MPT, na snímcích uvedení autoři, archiv

 -wap-

Sdílet