Pátek 29. března 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Majáky a Mondea

Vyjádření firmy Tesla-Holomý k reportáži TV Nova o majácích na nových vozech Ford Mondeo PČR.

Pozn.redakce: Text nebyl nijak upravován a vyjadřuje názor firmy Tesla – Holomý.

Dne 30. ledna odvysílala televize NOVA ve večerním zpravodajství reportáž, v níž mimo jiné zaznělo zpochybnění vhodnosti standardně používaných policejních majáků pro vozy FORD MONDEO. Obdobný obsah měl také článek zvěřejněný den předtím v deníku Blesk. Oba zpravodajské akty mají shodný “rukopis“. Jako výrobce výstražných zařízení k nim zaujímáme následující stanovisko:

Pod modrými kryty známými veřejnosti po řadu let se skrývá moderní elektronická výstražná světelná souprava s parametry, které ji řadí mezi přední evropské výrobky. Obsahuje dva výkonné výbojkové všesměrové majáky, zrcadla a pomocné svítilny zvyšující viditelnost v předozadním směru, výkonný tlakový reproduktor a integrované zadní a přední LED displeje STOP, jejichž svítivost nepředčí žádný z konkurenčních výrobků.

Konstrukce světelné soupravy nepředstavuje svými rozměry ani použitými materiály překážku pro použití na velmi rychlých vozech. Novináři zveřejněná informace, že „majáky“ byly testovány jen do rychlosti 150 km/ hod je nepřesná a zavádějící:

1.
Při posuzování technické způsobilosti konstrukčních celků vozidel v záležitosti upevnění světelné soupravy na střechu vozu provádí autorizovaná státní zkušebna testování na nárazovém vozíku metodikou simulující prudké brzdění a náraz, jmenovitě zpožděním 3g a 6g po předepsanou dobu, přičemž se požaduje, aby v prvním případě nedošlo k posunutí a v druhém případě nedošlo k utržení světelné soupravy, přičemž alespoň polovina jejích upínek musí zůstat ve funkci. V případě schvalování souboru držáků, mezi které patří i typ použitý při montáži policejní výbavy ve firmě Ford Charouz, byl test proveden při zatížení 50 kg, což je čtyřikrát více než je hmotnost vlastní světelné soupravy. Přestože uvedená metodika zkoušky nemá převodní vztah na rychlost jízdy, máme důvod se domnívat, že specializovaná státní zkušebna používá technicky odůvodněné testy, které dostatečně vypovídají o vlastnostech výrobků.

2.
PČR v Praze měla vůz Ford Mondeo k dispozici ke zkouškám více než rok před rozhodnutím o uskutečnění nákupu. Podle našich informací na něm mimo jiných výrobků bylo zkoušeno i naše výstražné a rozhlasové zařízení. Na otestování vztlakových poměrů a výsledných jízdních vlastností dodavatelem vozu nebo uživatelem byl dostatek prostoru, výstražné zařízení jsme pro tento vůz dodali již v 7. měsíci 2002. Předpokládáme proto, že ověřování proběhlo. Naznačování, že PČR bude možná muset koupit jiné majáky, nápadně připomíná účelové ovlivňování veřejnosti.

3.
Výstražné světelné soupravy shodné mechanické konstukce jsou dlouhodobě vyzkoušeny v praxi nejenom na vozech ŠKODA Felicia. Pomineme-li další modely vozidel ŠKODA o různých výkonech (majáky nepoužívá jenom česká policie a jenom na Feliciích), zkušenosti jsou s vozy BMW řady 5 (ochranka v Praze – na originálních držácích BMW), BMW řady 3 – dopravní policie SR (držáky TESLA), BMW a Mercedes – ochranka v Bratislavě (držáky TESLA), Mercedes, Honda (SRN). Majáky jsou půjčovány předjezcům na automobilové závody a soutěže, kde je namáhání extrémní. V minulosti s rotačními verzemi VRZ pamatujeme Tatry 613, které také nejezdily pouze „150“.

K poznámce o velikosti majáku:

Výška je 163 mm (rampa patří mezi středně vysoké), délka 1054 mm a předozadní míra je 270 mm. Tvar a rozměry považujeme k velikosti automobilu MONDEO zcela úměrné a korespondující s liniemi karoserie.

Občas kritizovaná (nezřídka na podkladě sporných argumentů) výška světelných souprav umožňuje instalování výkonného optického systému, který dává nejenom silný, ale také dostatečně veliký světelný záblesk. Zejména u vozů s vysokou rychlostí je zapotřebí, aby i za jasného denního počasí byla světelná výstražná funkce dostatečně účinná i z velké vzdálenosti.

Trend řady výrobců k nižším tvarům existuje, dlužno však říci, že ne vždy je hlavním motivem vysoká bezpečnost, ale např. také spotřeba materiálu a konkurenční boj. Na druhou stranu někteří renomovaní výrobci upřednostňující rozměry vyšší. Pro zájemce uvádíme v závěru přehled výšek porovnatelných výrobků.

Účelem tohoto našeho vyjádření je objektivně seznámit naše zákazníky s některými technickými charakteristikami zvláštních výstražných zařízení, kterých se reportáže v Blesku a v TV NOVA cíleně dotkly. Ať byly motivy novinářů jakékoli, neúplné informace a zpochybňování vlastností výstražných zařízení namontovaných na vozidlech Ford Mondeo vnímáme jako znehodnocení dobrých technických parametrů a vysoké spolehlivosti našich výrobků v očích široké veřejnosti.

Z výčtu značek automobilů, na kterých náš výrobek jezdí, lze odvodit, že problémy nenastávají. Mělo by být v zájmu každého dodavatele příslušného typu vozidla, aby pro svého zákazníka-uživatele ověřil optimální umístění výstražného zařízení. Naše zkušenosti z přípravy policejních vozů ŠKODA, ale i dalších dovozců a úpravců automobilů pro policii, jsou v tomto směru pozitivní. I firma Ford Charouz pro nabídkové řízení vozu Ford Mondeo zakoupila výstražné a rozhlasové zařízení od naší firmy s velkým předstihem.

Obě novinářská díla jsou zjevně výsledkem práce totožných osob a bohužel působí dojmem, že jako v jiných případech jde hlavně o podporu všeho jiného, než českého průmyslu.

Vzkazujeme, že své práci skutečně rozumíme.


Ve Valašském Meziříčí 9. února 2004

Ing. Zdeněk Holomý
ředitel

Příloha – porovnání konstrukčních výšek výstražných světelných souprav

Výstražná světelná soupravaVýškaPříklad značek vozidel policie
TESLA-Holomý  </t>
     typ Vxx163 mm(ŠKODA, BMW, Mercedes, VW, Renault aj.)
     typ MR155 mm(Především užitkové vozy)
   
SIRENA (Itálie)230 mm(Alfa Romeo, Fiat)</td
   
HELLA (SRN)  
     typ RTK 6-SL189 mm(Mercedes, BMW, AUDI, Porsche)
     typ OWS177 mm(různé typy vozidel)
   
HAENSCH (SRN), typ DBSxxx155 mm(BMW, MERCEDES, VW)
   
STANDBY (Švédsko)175 mm(převážně VOLVO)
   
AEB (Belgie)188 mm(převážně užitkové vozy)
   
Premier Hazard (USA, GB)  
     typ Maxim140 mm(VAUXHALL, ROVER)
     typ Optimax130 mm 
     typ Ultimax138 mm 
   
Mercura (Francie)cca 170 mm(Peugeot, Renault)
   
Federal Signal (USA)  
     typ Streethawk193 mm 
     typ Vista147 mm 
FS-pobočka VAMA (Španělsko) serie 7000/8000cca 125 mm(Seat a jiné osobní a užitkové vozy)
   
Platným předpisům neodpovídající čínské rampy řady LTF, prodávané v ČR pod značkou XMDcca 145 mm(např. sanitky pražské záchranné služby)



Sdílet