Čtvrtek 25. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Tatra na přehradu

Požární stanice Přehrada, HZS Jihomoravského kraje, ÚO Brno, zařadila do výjezdu novou cisternu na podvozku Tatra 815 Terrno1 4×4. Vozidlo nahradilo stávající cisternu Mercedes Unimog, která již delší dobu nevyhovovala současným požadavkům. Ve výjezdu tak má požární stanice Přehrada dvě cisterny na podvozku Tatra.

Požární stanice Přehrada, HZS Jihomoravského kraje, ÚO Brno, zařadila do výjezdu novou cisternu na podvozku Tatra 815 Terrno1 4×4. Vozidlo nahradilo stávající cisternu Mercedes Unimog, která již delší dobu nevyhovovala současným požadavkům. Ve výjezdu tak má požární stanice Přehrada dvě cisterny na podvozku Tatra. Druhým vozem je repasovaná T 148. Ale zpět k novému Terrnu. Na výrobě této cisterny měli možnost podílet se i příslušníci naší stanice, takže vozidlo „rostlo" podle naplánovaných požadavků. Během výroby proběhlo několik návštěv v THT Polička, kde byly řešeny konkrétní připomínky s konstruktéry nástavby a vedením podniku, který vyšel našim požadavkům vstříc.

Nyní několik základních technických údajů:

Vozidlo: CAS 20/3400/210/0/0-S2T
Podvozek: TATRA T815–231R55/411
Výkon motoru: 325kW/1800 min-1
Délka: 8,05 m
Výška: 3,1m
Šířka: 2,55 m
Hmotnost: 18 t

Pojďme si projít celé vozidlo postupně:

KABINA

Vozidlo je koncipováno pro posádku 1+5. Strojník má k dispozici couvací kameru RV-790, jejíž výstup se zobrazuje na monitoru nad jeho hlavou. Má možnost přepínat mezi dvěma záběry kamery. Jeden sleduje prostor přímo za autem a umožňuje i přenos zvuku, druhý záběr sleduje prostor za autem od cca 1,5 do 10 metrů. Je to způsobeno dvěma objektivy kamery (140° a 40°), které lze přepínat.

Po pravé ruce má strojník v palubní desce ovládací pult výstražného zařízení a na čelním skle může sledovat navigaci GPS. V palubní desce mezi strojníkem a velitelem je tlačítko pro ovládání vzduchového klaksonu. Velitel má rovněž k dispozici tlačítko k prohoukání křižovatky, je li strojník příliš zaneprázdněn. V sedadle velitele je zabudovaný nosič dýchacího přístroje Dräger. U hlavy velitele je přidaný další reproduktor vysílačky. V kabině jsou celkem čtyři nabíječe ručních radiostanic Matra. Tyto jsou rozmístěny po dvou vpředu mezi strojníkem a velitelem a dva na poličkách vpravo a vlevo v zadní části kabiny u sedadel mužstva. Podobně jsou rozmístěné i ruční svítilny Survivor. Na motoru je umístěn dýchací přístroj pro strojníka a záchranářský batoh Medico Cross. Odkládací boxy instalované na bocích kabiny před lavicí mužstva jsou využity k uschování obleků OPCH a OL2, záchranných lan a různých drobností. Z důvodu potřeby umístit v kabině vozidla také dokumenty (DZP, tabulky pro velitele apod.) byl přidán na boční box odkládací prostor k tomuto účelu vytvořený. V prostoru nad motorem, napříč kabinou je police, která se využila k uložení lodních pytlů s obleky a výstrojí pro práci na vodě, uložení záchranného pásu na vodu a dalších prostředků. Z levé strany lavice mužstva je ukryta kombinovaná proudnice pro hasiče č. 1, který se již může vybavovat k zásahu ve vozidle.

Nyní k jednotlivým skříním nástavby. Tyto jsou opatřeny uzamykatelnými hliníkovými roletami s podélnými madly. Pracovní prostor podél vozidla je osvětlen zářivkami, které na rozdíl od starších typů nástaveb nevyčnívají do prostoru, a přesto je jejich osvit kolem vozidla výborný. Jednotlivé skříně osvětlují LED lampičky. I jejich rozmístění bylo řešeno podle našich požadavků.

Některé technické prostředky byly pořízeny jako nové společně s vozidlem. Ostatní byly přezbrojeny ze stávajícího výjezdového vozidla.

Levá přední skříň:

Když začneme v levé přední skříni, najdeme zde veškeré „elektro". Je zde elektrocentrála Geko 6402 (230/400V – 5,2/6,1kVA), stativy, halogeny, a prodlužovací šňůry. V horní polici je rojáček, včelařská brašna (tj. sezonní věci), brodecké holinky, vyváděcí přístroje Saturn S-2, vodící a záchranné lano a další prostředky. Vedle elektrocentrály stojí ruční hasicí přístroje 1 ks CO2 a 2 ks práškové PG-6. V polici je uchycen také přetlakový ventilátor.

Levá prostřední:

Druhý levý „foch" je vybaven věcnými prostředky především pro hasební zásah. Jsou zde hadice C a B, hadicové koše pro B a C hadice a základní armatury (rozdělovač, proudnice,…). Málo využívané prostředky (deflektor, B proudnice) jsou zanořeny hlouběji ve fochu.

Levá zadní:

Třetí „foch" ukrývá hydrantový nástavec a další potřebné vybavení pro plnění nádrže. Také je zde jedna hadice B, kterou jako první od vozu rozvíjí strojník a hadice C ve varhánkách spojená s kombinovanou proudnicí a přechodem na druhé straně, připravená na rychlý zásah. V přepravce je uloženo kominické nářadí a ocelová lana. V této skříni jsou také pěnotvorné proudnice pro těžkou a střední pěnu. Navíc jako doplnění výbavy i 3 ks hadic D.

Zadní:

Ovládání čerpadla a výstražné světlené aleje je v zadní skříni za vyklápěcími uzamykatelnými zadními dveřmi. Nad čerpadlem je na výsuvu uloženo plovoucí čerpadlo. V prostoru strojníka je instalován odposlech Matry i Motoroly a komunikační sluchátko k Motorole.

Pravá přední:

Na pravé straně nástavby jsou vesměs uloženy věcné prostředky pro technické zásahy. V prvním „fochu" je vybavení pro dopravní nehody: vyprošťovací zařízení Lukas P640 SG-D se samostatným rozpínákem (SP 310) a nůžkami (S 311). K vyprošťovacímu příslušenství patří: střihač pedálů (S 120), dva rozpěrné válce (R 410 a R 424), prahová opěrka (LRS-C), zachytávač airbagů s hroty, řetězy, ruční pohonná jednotka a zakládací klíny. Rozpěrné válce jsou umístěny ve vaničkách, aby bylo snadné je vzhledem k jejich hmotnosti vytáhnout, bez nutnosti přílišného nadzvedávání. Ve fochu se dále nachází světelné skládací výstražné kužely, ochranná plexiskla k vyprošťování osob, kurty a boční přihrádka s řezačem pásů, malým páčidlem, kladívkem na okna, sadou klíčů, kombi kleštěmi a se dvěma šroubováky. Dále jsou po ruce v bedničce textilní úvazky a v kufříku též sada šeklů, navíc i kladky s řetězovými úvazky pro práci s motorovou pilou. Pod kaskádové klíny jsme přidali dřevěné hranoly pro podložení řetězů při odtahování volantu havarovaného vozidla.

Na naše přání je foch vybaven výsuvnou stěnou, na které jsou umístěny prostředky pro úklid následků dopravních nehod, VRVN, páčidlo a další drobnější nářadí, které se používá. Odpadá tak nutnost vylézat u každé dopravní nehody na střechu vozidla např. pro lopatu a koště.

Pravá prostřední:

Spodní patro této skříně obsahuje rozbrušovací pilu Husqvarna K750 a brusné kotouče připevněné k zadní stěně fochu, motorovou pilu Husqvarna a veškeré příslušenství pro práci v lese (přilba, lopatka, náhradní lišta, nářadí, kanystr…). Dále je zde umístěn kufřík s háky na tramvaje a především často užívaný kufr pro otvírání uzavřených prostor. Dále je na policích ve „fochu" kufr s pilkou Milwaukee, kufr s malou úhlovou bruskou, vanička na úkapy, přepravka dekonta (obsahující kromě nezbytné plachty, hadice s průtokovým kartáčem, dekontaminačního prostředku a Sava, také navíc prostředky pro běžnou očistu – Jar, Mio, papírové utěrky atd.) a kufry elektro, instalo a jeden kufr je dosud nevyužitý.

Pravá zadní:

Zde se již tradičně montuje průtokový naviják s vysokotlakou hadicí o délce 60 m. Vysokotlak je vybaven kombinovanou AWG proudnicí. Na vysokotlakém bubnu je rám s rolnami, které umožňují snadnější roztahování hadice i do stran, aniž by se hadice zalamovala. Speciálním požadavkem z realizačního týmu krajského ředitelství bylo odvodnění prostoru uložení vysokotlaké proudnice, aby zbytková voda nezůstávala ve fochu. THT polička tedy na návrh vytvořila misku, do které je proudnice uložena a na jejímž dně je odvodňovací kanál. Hadička pak odvádí vodu pod auto. Vzhledem k tomu, že vysokotlaká hadice je poměrně náchylná na lom v místě za proudnicí, nainstalovali jsme po její délce speciální plastovou pružinu, která eliminuje lámání hadice.

Dále je v tomto fochu hadice B pro strojníka, dvě „plničky", přiměšovač se savičkou, přenosný hadicový uzávěr, kalové čerpadlo Ready 16 a další.

Střecha:

Na střeše nástavby jsou dvě hliníkové bedny. Jedna hned za kabinou orientovaná napříč nástavbou a druhá podélná u levé strany nástavby. Kolem celé střechy je zábradlíčko, jež udržuje konstantní výšku vozidla a zabraňuje zasekávání větví stromů o věcné prostředky na střeše. Podélná bedna je rozdělena několika přepážkami. Levá část je věnovaná nasazovací lafetě Stinger a monitoru. Největší díl bedny obsahuje ženijní nářadí. V poslední části jsou uschovány přejezdové můstky. Plechové vaničky mají pevné umístění. Vedle nich je držák na dva kopáče. I další ženijní nářadí má v bedně přesné místo a zabírá tak méně prostoru a je mnohem jednodušší se k němu dostat. Z vnitřní strany víka bedny jsou držáky na další lehčí věcné prostředky. Z boční strany bedny je připevněno hákové páčidlo. Podél této bedny je připevněn tubus, ve kterém jsou nástavce na ruční nástroje (pilka, hák aj.).

V druhé bedně jsou uloženy savice a sací koš, dále transportní vana Spencer Shell, sběrač a ejektor.

Standardně jsou na střeše také hliníkové nastavovací žebříky a dva 55l kanystry na ukládání pytlů se sorbentem, případně na pytle s pískem. Pod červenou pokličkou je schován osvětlovací stožár 4×500W.

Co je ještě na vozidle?

  • Na předním nárazníku je naviják RE 8000 o síle 3620 kg a délce lana 45 m.
  • Zadní prostor je přisvícen pracovním světlem na nástavbě vozidla. Pokud tedy chce strojník v noci couvat, rozsvítí si okolí nástavby a současně mu svítí pracovní světlo dozadu.
  • Magnetický odpojovač napájení vozidla.
  • Podtlakové klaksony pod předním nárazníkem.
  • Světelná alej na zadní straně vozidla.

Ve vozidle je ještě místo pro další vybavení, takže je zaručena variabilita, na základně poznatků z provozu a zásahů. Je možné, že některé věci budou ještě dořešeny nebo přemístěny. V tomto směru nám THT Polička vyšla velmi vstříc, za což jí tímto velmi děkujeme.

Při tvorbě a rozvržení umístění prostředků požární ochrany byl kladen velký důraz na absolutní využití prostoru tak, abychom nevozili litry vzduchu ve „fochách". Dále jsme kladli důraz na umístění nejtěžších věcí na nejnižších místech a jako poslední a zásadní kritérium bylo umístění věcí tak, aby to bylo logické, dobře zapamatovatelné, a aby nebylo u konkrétních zásahů nutné otvírat více fochů, než je potřeba.

Za PS Přehrada bych rád poděkoval členům realizačního týmu v čele s mjr. Ing. Martinem Červenkou, DiS., z Krajského ředitelství HZS JmK. Díky velmi dobré vzájemné spolupráci mezi realizačním týmem z Krajského ředitelství a s příslušníky naší stanice vznikla CAS šitá na míru našim požadavkům tak, abychom byli co nejlépe schopni zajistit bezpečnost spoluobčanů včasným a kvalitním zásahem.

Další fotografie a informace o stanici naleznete na www.hasiciprehrada.webnode.cz



Za PS Přehrada npor. Ing. Zdeněk Pražák a pprap. Bc. Jaroslav Mikoška

-wap-

Sdílet