Pátek 26. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Lipsko mávalo jeřábu

Lipsko nadšeně mávalo poslednímu jeřábu AD-28 na podvozku Tatra 815 na jeho cestě do muzea

Poslední aktivní hasičský jeřáb AD-28 z produkce ČKD na podvozku Tatra 815 byl nedávno v Německu vyřazen z provozu. Do posledního dne sloužil u profesionálních hasičů v Lipsku, aby z této stanice nastoupil poslední jízdu – do muzea v Riese u Drážďan. S modrým světlem a sirénou a s obrovským černým oblakem z výfuku osmiválcového motoru (12.667 ccm) rozloučil se požární jeřáb se svým dlouholetým stanovištěm, ústřední hasičskou zbrojnicí v Lipsku. K poslední spanilé jízdě za volant unikátního veterána usedl strojník, vrchní požární mistr Frank Berthold. Vozu na jeho poslední služební cestě mávaly tisíce občanů Lipska. Více jak 15 let parkovala Tatra 815 v garážní hale, kde do roku 1922 bylo ustájeno 12 párů hasičských koní. Výkon tažných koní z minulosti Tatra 815 překonala 170krát. Jeřáb byl nasazován při vážných nehodách na staveništích, dálnicích a železnicích. Ještě v době NDR byly dva hasičské jeřáby tohoto typu s jejich markantními, předsunutými kabinami pro řidiče dovezeny z bývalé ČSSR a do Berlína a Lipska. V polovině 90. let se berlínský jeřáb při jednom cvičení převrátil na bok. Od té doby byl lipský AD-28 jediným v celém Německu. Jeho až 26 m dlouhé výsuvné rameno bylo vítaným fotomodelem pro hasičské fandy a často musel před fotoaparáty „pózovat“ před ústřední požární stanicí. Pro všechny fandy jeřábů na podvozcích automobilů Tatra máme dobrou zprávu: AD-28 nenastoupila svou poslední jízdu na šrotiště, ale do muzea historických vozidel v Riese (Sasko, kraj Drážďany), které jako nový vlastník tomuto jedinečnému hasičskému jeřábu v Německu poskytne potřebnou péči. Určitě bude tento jeřáb k vidění v trvalé muzejní expozici. Do Lipska, kde tolik let sloužil, se vrátí už jako čestný host na oslavy 150. výročí profesionálních hasičů tohoto veletržního města, které se budou konat v roce 2015. * * * Informace a fotografie jsme převzali z reportáže Joachima Petrasche, kterou ve své pravidelné rubrice Feuerwehrhistorik zveřejnilo listopadové vydání (2003) měsíčníku německých hasičů FEUERWEHR, nejen proto, že se v ní píše o technice z bývalého Československa dovezené do bývalé Německé demokratické republiky. Reportáž ukazuje, jak v Německu dokážou tak zdánlivě všední skutečnost, jakou je vyřazení starého hasičského jeřábu z provozu, využít k propagaci hasičské práce a budování vztahu k technické historii.
Sdílet