Pátek 19. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Do Nových Hradů dorazila nová Scania, na cisternu přispěl Fond zábrany škod i Jihočeský kraj

Město Nové Hrady pořídilo pro svou jednotku sboru dobrovolných hasičů novou cisternovou automobilovou stříkačku Scania, dodala ji firma WISS Czech. Na financování vozu za 5,8 milionu korun městu přispěl 2,5 miliony Fond zábrany škod a částkou 1,9 milionu Jihočeský kraj.

Podvozek

Pro cisternu byl použit podvozek Scania P440 4×4 s uzávěrkami diferenciálů. Pro barevnou úpravu CAS je použita bílá barva RAL 9003 a červená barva RAL 3000.

Vůz umožňuje brodění klidnou vodou do hloubky až 750 mm.

V přední části je uchycen elektrický lanový naviják o tažné síle 53 kN s 25metrovým lanem a jištěním proti přetížení. Naviják je osvětlen LED páskem v masce vozu pro bezpečnější manipulaci za snížené viditelnosti.

O pohon vozu se stará motor Scania DC13 o výkonu 323 kW splňující emisní normu Euro 5. Motor umožňuje provoz bez činidla Ad Blue a to bez omezení výkonových parametrů, snížení životnosti motoru a bez potřeby zvýšené údržby či servisních zásahů během provozu či po jeho ukončení.

CAS je vybavena automatickou převodovkou Opticruise Scania bez spojkového pedálu. Převodovka umožňuje manuální i automatické řazení převodových stupňů.

Scania je v prostoru místa nástupu strojníka do kabiny vybavena integrovanou zásuvkou Rettbox-air pro doplňování tlakového vzduchu a vnějšího zdroje napětí 230 V pro dobíjení akumulátorových baterií s automatickým odepnutím při nastartování motoru.

Jednoprostorová kabina CP28 je šestimístná v klasické konfiguraci dvou sedadel vpředu a čtyř vzadu. Nad hlavami řidiče a velitele vozu jsou vestavěny radiostanice – digitální i analogová, ovládání výstražného světelného zvukového zařízení a některé ovládací a kontrolní prvky čerpadla.

Samozřejmostí je topení nezávislé na chodu motoru a jízdě a také klimatizace.

V prostoru velitele se dále nachází 10“ tablet, který slouží jako navigace a je vybaven softwarem pro podporu výjezdu.

Všechna čtyři sedadla pro mužstvo jsou vybavena samonavíjecím bezpečnostním pásem, v opěradlech jsou uchyceny dýchací přístroje. Nad opěradly je police pro uložení drobného příslušenství, mezi nimi pak prostor na trojici náhradních tlakových lahví.

Kabina osádky je dále vybavena šesti dobíjecími úchyty pro ruční radiostanice Motorola GP 340 a šesti dobíjecími úchyty s ručními svítilnami Survivor LED.

Kromě úložných prostor před mužstvem jsou další prostory pro vybavení i pod jejich sedáky.

Nástavba

Prostory pro uložení požárního příslušenství po stranách účelové nástavby jsou vybaveny roletkami z lehkého kovu s průběžnými madly v celé šířce roletky.

Ve vnitřních prostorech účelové nástavby určených pro uložení požárního příslušenství je použito diodové osvětlení.

Nádrže na hasiva jsou z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Nádrž na vodu má objem 4 000 litrů, na pěnidlo 240 litrů.

Pro dodržení základních hygienických podmínek pro hasiče je CAS vybavena hygienickými prostředky – to tvoří tekuté mýdlo v dávkovacím zásobníku a papírové ručníky, které jsou uloženy na výsuvném prvku.

Do tohoto prostoru je vyvedena hadice s uzavírací armaturou, která je napojená na nádrž na vodu. Součástí je spirální hadice s ofukovací tryskou, která je napojena na tlakovou vzduchovou soustavu auto­mobilu.

Zadní část účelové nástavby je vybavena couvací kamerou pro sledování prostoru za vozem z místa řidiče.

Rozměrné požární příslušenství je uloženo ve dvou schránkách s odvětráním, utěsněným dnem a s víkem, vyrobených z lehkého kovu umístěných na střeše nástavby. Vnitřní prostor schránky je vybaven osvětlením v provedení LED.

Osvětlovací stožár lze pneumaticky vysunout až pět metrů nad úroveň terénu. Je osazen čtyřmi LED světly odolnými proti otřesům a celkové svítivosti 20 000 lumenů. Stožár je vybaven funkcí automatického návratu do převozní polohy. Napájen je z elektrické soustavy podvozku s možností přepojení na externí 230V zdroj.

Osvětlení prostoru okolo účelové nástavby je zajištěno LED světly částečně zapuštěnými do bočních stěn a do zadní stěny.

Čerpací jednotka Ruberg R30/2,5 – Euroline umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku. Vysokotlaká část požárního čerpadla pracuje se jmenovitým tlakem 4,0 MPa a jmenovitým průtokem nejméně 150 litrů za minutu.

Ovládání CAS je řízeno přes řídící modul nástavby, který pomocí CAN sběrnice komunikuje s jednotlivými částmi podvozku. Vše zobrazuje multifunkční displej v nástavbě nebo v kabině osádky. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.

V prostoru obslužného místa čerpací jednotky je umístěn mikrofon a reproduktor jako druhé obslužné místo vozidlové radiostanice.

Zařízení prvotního zásahu je umístěno v pravé zadní části účelové nástavby. Tvoří jej průtokový naviják s elektrickým pohonem pro zpětné navíjení, vysokotlaká hadice a proudnice. Naviják umožňuje nouzové ruční navíjení.

Sdílet