Neděle 19. května 2019, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner Hagemann OK

Jednotky z třetího stupně požárního poplachu likvidovaly požár mezi Libčicemi nad Vltavou a Velkými Přílepy

Velikonoční pátek 19. dubna opět přinesl velký počet požárů v přírodním prostředí. K 21. hodině evidovali středočeští hasiči necelou padesátku událostí. Dvacet z nich byly požáry, z toho rovných patnáct v přírodním prostředí.

Převážně šlo o požáry lesních a travních porostů, ale třeba také balíků slámy. Společným jmenovatelem většiny těchto požárů jsou nedbalost a neopatrnost.

Největší páteční událostí je bezesporu požár lesního porostu poblíž obce Libčice nad Vltavou v okrese Praha-západ, který byl na operační středisko nahlášen v poledne. Na místo ihned vyjelo několik jednotek, ale už při příjezdu prvních hasičů bylo jasné, že zvládnout oheň v tomto prostoru nebude jednoduché.

Jednalo se o velmi špatně přístupný terén nad železniční stanicí Řež na levém břehu Vltavy, kde kromě příkré stráně a lesa hořela i část mezi skalami, ke které se nedalo dostat hasičskými cisternami, a zásah v těchto místech byl nebezpečný.

Proto byla povolána i lezecká skupina ze stanice HZS Kladno, která se postupně slaňovala do hůře přístupných úseků a dohašovala jednotlivá ohniska. Vlivem požáru docházelo také k pádům stromů, a tak bylo nutné, aby zasahující hasiči byli jištěni pomocí lan a opasků.

Na místo byl povolán také požární vrtulník, který za pomoci bambi vaku provedl několik shozů, což výrazně zefektivnilo zásah a přispělo k urychlení lokalizace. Četnosti shozů napomohla i možnost plnit bambi vak za letu přímo z Vltavy.

Vzhledem ke konfiguraci terénu se oheň rozrostl až na plochu přibližně 500×100 metrů. Velitel zásahu vyhlásil třetí stupeň poplachu, protože bylo nezbytné povolat na místo co nejvíce cisteren a lidí. Celkem se na zásahu podílely čtyři profesionální a čtrnáct dobrovolných jednotek.

Protože pod místem zásahu vedla železniční trať spojující Prahu s Děčínem, zapojila se do hasebních prací i jednotka Správy železniční dopravní cesty se svými cisternami. Provoz na trati byl po celou dobu zastaven, neboť kvůli zásahu se ze skal uvolňovaly velké kameny, které padaly až do kolejiště.

Z důvodu zajištění bezpečnosti bylo třeba uzavřít i část přilehlé cyklostezky, aby nedošlo k případnému zranění osob, hlavně v souvislosti s hašením pomocí vrtulníku.

Hasiči opět museli natáhnout kilometry dopravního vedení, aby se dostali do všech míst, která byla zasažená ohněm. V tomto případě se opět ukázaly výhody použití D programu, kdy manipulace s těmito hadicemi je díky nižší váze snadnější, což je právě v hůře přístupných terénech velkým pozitivem. Nakonec byl pozemní zásah prováděn za pomoci osmi D proudů a několika C proudů.

Kolem čtvrté hodiny odpoledne byl požár pod kontrolou, dále se nešířil, a tak mohl velitel zásahu nahlásit lokalizaci. Kolem půl šesté provedl vrtulník poslední shoz a vrátil se na svou základnu.

Před sedmou hodinou byl obnoven provoz na železniční trati. O hodinu později byl snížen požární poplachový stupeň na druhý a bylo rozhodnuto, že místní jednotka zajistí přes noc dohlídku a pokračovat v zásahu se bude ráno, pokud to bude ještě potřeba.

Poděkování patří nejen starostovi Libčic nad Vltavou, který v odpoledních hodinách přivezl zasahujícím hasičům balenou vodu, ale také Českému červenému kříži. Ten dorazil v podvečer a kromě ochranných nápojů dovezl i stravu, v nočních hodinách navíc poskytne hlídající jednotce zázemí.

Lesní a travní požáry zaměstnávají hasiče nejen ve Středočeském kraji. Ráz počasí je za poslední období neměnný, kdy je velké sucho a fouká vítr. Požár obrovského rozsahu tak může být způsoben nejen odhozeným nedopalkem cigarety, ale i z docela malého ohýnku, který se vymkne kontrole.

por. Bc. Tereza Fliegerová
tisková mluvčí
HZS Středočeského kraje
Sdílet
Banner MIBAG_2012 OK