Pátek 29. března 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

HLF 40 Scania/Iveco – Magirus aneb dva v jednom

Představujeme vám velmi neobvyklou kombinaci druhů mobilní požární techniky v jednom. Jedná se o křížence cisternové automobilové stříkačky a kontejnerového technického vozu na podvozku Scania s nástavbou Iveco – Magirus.

Představujeme vám velmi neobvyklou kombinaci druhů mobilní požární techniky v jednom. Jedná se o křížence cisternové automobilové stříkačky a kontejnerového technického vozu na podvozku Scania s nástavbou Iveco – Magirus.

Hasiči německého podniku Bosch, pobočný závod ve městě Reutlingen, mají k dispozici již třetí rok speciální zásahový automobil. Již na první pohled zaujme svým poněkud neobvyklým designem požární nástavby, která se sice tváří jako běžná CASka, ale když se na ní podíváme detailněji, vidíme, že nemá na obvyklé tři rolety na každé straně, ale jen dvě. Místo zadních je pevná stěna, jenž tvoří kryt úložného prostoru. Oproti cisterně je jiná i zadní část, kde je místo čerpadla sklopné hydraulické čelo. Co je to tedy za vůz?

Vypadá jak cisterna, ale není to jen cisterna. Přední čtyři roletové skříně slouží k uložení běžného vybavení cisterny – hadice B a C v koších, jejich doplňkové příslušenství včetně vodních a pěnotvorných proudnic, hydrantový nástavec a klíče, džberová stříkačka, hasící přístroje, přetlakový ventilátor, náhradní lahve dýchacích přístrojů, kanystry s pěnidlem a PHM pro agregáty. Dále je zde vybavení na likvidaci úniku nebezpečných látek – chemický vysavač, odchytové nádoby, těsnící souprava tmelů. Scania veze i technické vybavení v podobě nejrůznějších sad nářadí včetně jeho nejiskřivé podoby, prodlužovací kabely, stativy, pro bezpečnost je zde souprava výstražných kuželů a světel. V pravé zadní roletě je pak namontováno čerpadlo Magirus o výkonu 4000 l/min, na jeho ovládacím panelu je umístěný komunikační systém a nad ním stabilní elektrocentrála. Vybavení je uloženo i v kabině vozu, kde jsou protichemické obleky, dýchací přístroje v opěradlech sedaček včetně velitelské, komunikační prostředky, dokumentace provozů podniku atd. Na střeše požární nástavby jsou žebříky, odnímatelný monitor, hlava osvětlovacího stožáru a bedna s ženijním nářadím. Přístup na pochozí část nástavby je zajištěn pomocí výklopného žebříku, který je nezvykle umístěný na pravé straně v prostoru mezi kabinou a nástavbou. Specialitou a tedy zvláštností tohoto vozu, který se zatím jeví jako téměř klasická cisterna, je jeho zadní prostor, čili místo, kde je na běžných automobilech umístěno čerpadlo. Zde tomu tak není, namísto čerpacího zařízení je velký úložný prostor pro trojici mobilních kontejnerů s variabilním vybavením, který je krytý sklopným hydraulickým čelem. V galerii vyobrazené vozíky slouží k přepravě vyprošťovacího zařízení včetně příslušenství, další pro sněhové a práškové hasící zařízení a poslední přepravuje upínací lanový naviják, kladky apod. Kontejnery jsou pak i ve variantě přepravníku hadic, sorbentů a dalších různých modifikací. Toto je věc, která cisternu odlišuje od všech dalších vozidel se stejným určením. Je to opravu kombinace technické vozu a CASky.

Základem vozidla s označením HLF 40/16–3 je silniční podvozek švédského výrobce nákladních automobilů Scania, model P 94 GB 300 s pohonem 4×2. Na něm je posazena prodloužená kabina CP 28, původně určena pro přepravu požárního družstva 1+5, hasiči podniku Bosch mají však upravenou variantu pro osádku 1+4. Vzadu sedí tedy jen trojice hasičů.

Požární nástavba pochází z dílen německého renomovaného výrobce Iveco – Magirus. Jedná se o celohliníkové modulové provedení. Přední část tvoří úložný prostor pro vybavení, uprostřed kterého je nádrž na vodu o objemu 1600 l a nádrž na pěnidlo o objemu 300 l. Za nimi je pak čerpací zařízení Magirus o výkonu 4000 l/min při tlaku 10 barů se zařízením CAFS na produkci pěny. Celý tento prostor kryje čtveřice hliníkových roletek s podélným madlem. Až potud je to de facto běžná koncepce nástaveb AluFire. Zadní část tvoří samostatný úložný prostor, do kterého se vejde trojice normovaných kontejnerů na vybavení. Ty se k místu určení dostanou pomocí sklopného hydraulického čela, jenž je zároveň i krytem celého prostoru. Kontejnery mají vlastní podvozek, takže jejich transport nečiní hasičům žádný problém. Výtlačné a přívodní armatury jsou v zadních roletových skříních a pod zadním úložným prostorem. Na spodní části je na obou stranách ještě malá skříň na drobné vybavení. Na Scanii je namontována také kamera, sledující co se děje za vozem.

Automobil vypadá skutečně neobvykle, což je ještě umocněno jeho barevným provedením, které je z části tvořeno bílou barvou a zářivou červenou RAL 3024. Reflexní doplňky jsou v barvě žluté. Výstražné zařízení je v modrém provedení a tvoří ho střešní rampa, dvojice předních zábleskových světel a dvojice integrovaných zadních světel téže barvy v rozích nástavby. Pro osvětlení okolí vozu je na bocích nástavby šestice zářivek a na zadní části pak dva menší halogeny. Absence oranžové sváděcí aleje nevadí, protože se automobil primárně při zásahové činnosti pohybuje v uzavřeném podniku.

HLF 40/16–3 Scania/Iveco – Magirus je postavený přesně dle detailních specifik podnikových hasičů firmy Bosch. To, že byla zvolena koncepce vozu v této podobě, není náhoda. Hasiči firmy Bosch ve velké míře využívají variabilní kontejnery a tudíž je pro ně potřeba přepravního prostoru, kterým tato cisterna disponuje. Díky hydrantové síti nemusí mít extra velkou vodní nádrž a tak je možno mít požární nástavbu o rozměrech 2/3 běžných CAS. Variabilní kontejnery jsou na západ od našich hranic hojně požívaných prostředkem, přepravují se však ve zcela jiných automobilech. Tato cisterna je proto unikátem. Kontejnery vozí pomocné technické automobily, jejíž koncepce nástavby je obdobná německým hadicovým vozům. Tedy, přední část je zpravidla tvořena dvojicí roletových skříní s vybavením – nejčastěji technicko-požárním, zadní část je podobná běžným nákladním vozům s hydraulickým čelem. Prostor kontejnerů kryje buď plachta či pevná konstrukce. Kontejnery se přepravují i v malých hasičských dodávkách. U nás toto poměrně praktické řešení transportu vybavení není zatím moc rozšířenou věcí. Čas ukáže, zdali se to změní.

Technicko – taktická data HLF 40/16–3 Scania/Iveco – Magirus

Podvozek: Scania P 94 GB 300
Pohon: 4×2
Motor: Scania o výkonu 221 kW/300 koní
Kabina: prodloužená, sklopná, model CP 28
Osádka: 1+3 – řidič a velitel vpředu, trojice hasičů vzadu
Nástavba: celohliníková Iveco – Magirus
Vodní nádrž: 1600 l
Pěnidlo: 300 l
Čerpadlo: Iveco – Magirus, 4000 l/min při 10 barech
Rozvor: 3900 mm
Délka: 7900 mm
Šířka: 2550 mm
Výška: 3300 mm
Celková hmotnost: 18 000 kg


Ve fotogalerii najdete pro ilustraci několik dalších automobilů, využívajících variabilní kontejnery.




Foto a info: Iveco – Magirus, Philipp, Thalburg Forum a weby uživatelů – www.feuerwehr-nabburg.de, www.braendle.ch, www.feuerwehr-bad-rothenfelde.de ,

-wap-

Sdílet