Pátek 19. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

V Temelíně cvičili reakci na dopravní nehodu při přepravě jaderného paliva, zapojila se padesátka odborníků

Bagr naráží do vozidla vezoucího kontejner s použitým palivem. Takový byl scénář čtvrtého letošního cvičení, které v úterý 21. května 2019 proběhlo v Jaderné elektrárně Temelín. Přestože se jednalo o jedinou vážnější zápletku, trvalo cvičení celé dopoledne a zapojila se do něj padesátka odborníků.

Řešení málo závažných, ale naopak pravděpodobnějších, událostí je i letos součástí plánu havarijních cvičení v elektrárně Temelín.

I na tyto situace musíme mít nacvičeny profesionální reakce. Ze světa známe příklady, kdy závažným událostem mnohdy předcházely méně významné chyby. Smyslem těchto jednoduchých tréninků je kvalitně a rychle situaci vyřešit a zabránit dalšímu rozvoji,

uvedl Jan Kruml, ředitel JE Temelín.

Do cvičení se zapojilo pět desítek odborníků z temelínské elektrárny. Sešel se havarijní štáb, na místě nehody zasahovali hasiči, dozimetristé a speciální havarijní skupina pro přepravu jaderného materiálu.

Protože se jednalo o jaderný materiál, tak z dálky na vše dohlížela speciální policejní jednotka. Úkolem hasičů bylo zabránit úniku oleje do životního prostředí. Dozimetristé kontrolovali radiační situace kolem kontejneru.

Ten je na podobné pády projektován a odolnost při pádových zkouškách je důležitou podmínkou pro udělení licence. Musí například odolat pádu z devíti metrů na pevnou podložku. Navíc je stanovena i maximální rychlost vozidla, které kontejner převáží. Ta nesmí překročit 5 km/h.

Pro Temelín to bylo letos čtvrté z plánovaných deseti cvičení. V úvahu se berou všechna možná rizika. Vedle radiačních a technologických nehod je to například eliminace požárů, ekologických nebo traumatologických událostí.

Ing. Marek Sviták
tiskový mluvčí JE Temelín Skupiny ČEZ
Sdílet