Čtvrtek 28. března 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasičský záchranný sbor České republiky převzal 49 nových požárních automobilů

Slavnostní předání nových požárních automobilů Hasičskému záchrannému sboru ČR (HZS ČR) se uskutečnilo ve čtvrtek 10. prosince 2009 od 10 hodin na náměstí Přemysla Otakara II. v Českých Budějovicích.

Slavnostní předání nových požárních automobilů Hasičskému záchrannému sboru ČR (HZS ČR) se uskutečnilo ve čtvrtek 10. prosince 2009 od 10 hodin na náměstí Přemysla Otakara II. v Českých Budějovicích.

Za přítomnosti ministra vnitra Martina Peciny a generálního ředitele HZS ČR genmjr. Miroslava Štěpána si Hasičský záchranný sbor ČR převzal 49 nových požárních automobilů, které byly zakoupeny v letošním roce. Sbor získal celkem 40 cisternových automobilových stříkaček, 2 automobilové žebříky a 5 technických automobilů chemických v provedení pro chemický a radiační průzkum (dále TACH, pořízených z prostředků Správy státních hmotných rezerv). Požární automobily jsou rozděleny mezi všechny kraje ČR, požární automobily TACH jsou určeny pro výjezdové skupiny chemických laboratoří HZS krajů. Nové záchranářské automobily požehnal českobudějovický biskup Mons. Jiřím Paďour.

Ministr vnitra Martin Pecina popřál všem hasičům, kterým dle jeho slov tento den především patří, aby jim technika co nejlépe sloužila.

„Věřím, že bude v příštím roce uspořádána obdobná akce, kde se nám dostane nové techniky tak, abychom udržovali akceschopnost hasičského sboru na co nejvyšší úrovni. A starší, ale stále dobře sloužící techniku pak můžeme předávat dobrovolným hasičským sborům, našim kolegům, bez kterých se záchranný systém neobejde," řekl generální ředitel HZS České republiky genmjr. Miroslav Štěpán.

Tento nákup je součástí zvláštního rozpočtového programu Ministerstva vnitra „Periodická obnova základní požární techniky jednotek zařazených do plošného pokrytí," jehož realizace byla zahájena v roce 2007 a pokračovala v roce 2008. Obě série celkem 80 nových cisternových automobilových stříkaček HZS ČR slavnostně převzal v prosinci 2007 v Praze a v prosinci 2008 v Olomouci. Na základě tohoto programu bude pro HZS ČR do roku 2011 pořízeno přibližně 200 nových cisternových automobilových stříkaček, které nahradí starší již opotřebované .

Cisternové automobilové stříkačky – CAS 15/2200/135 – M 2 Z s celkovou hmotností do 14 000 kg jsou vyrobeny na podvozcích MAN TGM 13.240 4×4 BL a Mercedes Benz Atego 1526 AF 4×4.

Čtyřicítka cisternových automobilových stříkaček má stejné základní taktické a technické parametry jako předchozí dodávky v letech 2007 a 2008. Kvalitnější a úplnější bude jejich vybavenost požárním příslušenstvím, zejména dýchacími přístroji a radiokomunikačními zařízeními. 40 požárních automobilů byly vyrobeny firmou SPS – VKV Slatiňany s.r.o.

Požární automobily TACH jsou vyrobeny na podvozcích Mercedes Benz Vario 4×4.

Automobilový žebřík AZ-30 Iveco Magirus pro HZS Plzeňského kraje a automobilový žebřík AZ-37 Iveco Magirus pro HZS Libereckého kraje.

Ke zhlédnutí byly na českobudějovickém náměstí také dvě Tatry 815–7 Karlovarského kraje na podvozku Tatra 815 určených pro hašení požárů ve složitých terénních podmínkách.

Info: por. Ing. Vendula Matějů
tisková mluvčí
HZS Jihočeského kraje

kpt. Ing. Ivana Svitáková
tisková mluvčí
MV-generální ředitelství
Hasičského záchranného sboru ČR


_____________­________________________­________________________­________________________­__
Pozn. pod čarou: Redakce serveru POŽÁRY.cz ve složení Petr Svoboda a Václav Porkát, byla pochopitelně na místě předávání nové MPT. V tuto část dne všem přítomným přálo, na rozdíl od roku 2008, kdy se předávalo v Olomouci, dokonce i počasí, takže byl čas si vše důkladně prohlédnout. Podrobný článek o předávaných automobilech přineseme později (CAS 15 a chemické laboratoře). Ostatní bylo u nás již představeno. Oproti minulému a předminulému roku nebyla letos v rámci státní zakázky 40 ks CAS žádná na podvozku Renault. Letošní ,,várku" tvoří jen MANy a Mercedesy, které jsou na odlišném podvozku řady 1526, loňské na 1426. Nástavby vozidel 2009 jsou totožné s modelem 2008, i když pochází od nového dodavatele, kterým je firma SPS THZ Slatiňany, rozdíl je viditelný jen v provedení na cisterně MAN, na kterém je typická slatiňanská nástavba, kdežto na Mercedesu je standart z THT. Vnitřní uspořádání je zhruba stejné, čerpadlo je taktéž shodné s vozy z roku 2008. Negativa a pozitiva shrneme později v samostatném článku. Atego trpí oproti MANu již klasicky svojí malou kabinou, resp. nedostatečným zadním prostorem pro mužstvo. Nabízí se otázka, proč na toto nikdo ze zodpovědných osob neslyší. Vždyť to vidí i naprostý laik, že hasiči vzadu nemají žádný prostor. Přesto se pořizují již od roku 2007, kdy proběhla první dodávka 40 nových cisteren pro HZS ČR.

V Českých Budějovicích byla dále předána dvojice AZ, modely 30 a 37 Iveco – Magirus, parametry těchto žebříku jsou již na našem webu v některém z předchozích článků, dále pak mobilní chemické laboratoře na podvozku Mercedes Vario s vestavbou od královéhradecké MEDTEC-VOP, jejich obdoba byla u nás již také představena, tuto novou vám v budoucnu představíme. Jako poslední zmiňme dvojici CAS 30 na podvozku Tatra 815–7. K tomuto vozu není co dodat, neb byl již více než dokonale popsaný kolegy Obroučkou a Kozákem. Každopádně po naší osobní zkušenosti s touto cisternou netušíme, kde se vzal fakt, že je pro osádku 1+3. Na prostřední dvojsedačce má člověk hned nad hlavou strop kabiny, nedovedeme si představit mít na sobě ještě přilbu. Ač je kabina zvýšená oproti vojenské verzi, ale i tak to není ideální.

V Českých Budějovicích byl viditelný ještě jeden rozdíl, který lišil tuto slavnostní akci od té loňské. Předáno bylo ,,pouze" 49 nových zásahových automobilů, oproti 59 v roce 2008.

Foto: SWO, WAP, HZS JČK

-wap-

Sdílet