Pátek 19. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči ze stanice Plzeň-Střed mají první Tatru Force s natáčecí zadní nápravou, dodala ji THT Polička

Hasičský záchranný sbor Plzeňského kraje pořídil za 7 560 080 korun včetně DPH pro svou stanici Plzeň-Střed novou cisternovou automobilovou stříkačku pro velkoobjemové hašení na podvozku Tatra Force. Na spolufinancování tohoto unikátního vozu se podílel Plzeňský kraj.

Podvozek

Pro stavbu cisterny byl využit terénní podvozek Tatra Force se třemi nápravami a připojitelným pohonem všech kol. Poprvé se u hasičů objevuje verze s natáčecí poslední nápravou, což usnadňuje manévrování s velkým automobilem ve zúžených prostorech.

Natáčení je řešeno hydraulicky a funguje do rychlosti jízdy 40 kilometrů za hodinu. Obrysový průměr zatáčení s aktivovaným zatáčením kol zadní nápravy je 19,5 m. Podvozek umožňuje regulaci světlé výšky v rozmezí +90/-120 mm vůči provozní světlé výšce.

Tatra je poháněna vzduchem chlazeným vidlicovým osmiválcem o výkonu 325 kW skrze plně automatickou převodovku Allison s hydrodynamickým měničem. Pomocný pohon pro čerpadlo lze používat až do rychlosti 10 kilometrů za hodinu.

Pro spojení slouží dvojice vozidlových radiostanic – digitální i analogová. Prostor před vozidlem snímá kamera, která se spouští automaticky při nastartování. Ve čtyřech dobíjecích úchytech jsou ruční svítilny.

Na levém boku kabiny je zásuvka Rettbox-Air, určená pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu. Po nastartování se samočinně odpojí.

Pod předním nárazníkem je asanační lišta. Tatra dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm.

CAS je na každém držáku bočního zpětného zrcátka vybavena jedním LED světlometem s intenzitou světelného toku 1 000 lumenů, který osvětlují prostor podél boku vozu. Zapnutí pracovních světlometů je umožněno z místa řidiče a je nezávislé na zařazeném zpátečním rychlostním stupni.

Nástavba

Nástavba je modulová a sestává ze tří částí. Přední a zadní tvoří schrány pro příslušenství a požární čerpadlo a jsou vyrobeny z hliníkových profilů a olepeny plechem. Mezi nimi je nádrž na hasivo z nerezavějící oceli. Vejde se do ní 9 000 litrů vody a 540 litrů pěnidla.

Na bocích jsou umístěny LED stavoznaky znázorňující množství hasiva v nádrži na vodu a v nádrži na pěnidlo.

Dýchací přístroje jsou uloženy na výsuvném prvku, který po vysunutí umožňuje překlopení dýchacího přístroje pro jeho snadné nasazení.

Hygienické prostředky, tekuté mýdlo v dávkovacím zásobníku a papírové ručníky jsou uloženy v pravé zadní části na výsuvném platu. Do tohoto prostoru je vyvedena hadice s vodou, součástí je spirální hadice s ofukovací tryskou.

Osvětlovací stožár lze pneumaticky vysunout až do výšky 5 metrů nad úroveň terénu. Hlavice je osazena dvěma 24V LED reflektory o celkovém světelném toku 20 000 lumenů, systém je vybaven automatickým složením do přepravní polohy.

Čerpací zařízení dosahuje jmenovitého výkonu 3 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a umožňuje i vysokotlaký provoz – tedy 40 barů. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno plynulou regulací v rozsahu 0 % až 6 %.

Na horní pochůzné plošině nástavby je přípojný prvek pro lafetovou proudnici.

V zadní část nástavby kamera pro sledování prostoru za vozem z místa řidiče. Kamera je vyhřívaná, odolná proti prachu a vodě. Barevný displej s úhlopříčkou 5“ je umístěn v zorném poli řidiče. Systém se samočinně aktivuje při zařazení zpětného rychlostního stupně a umožňuje i manuální zapnutí a vypnutí.

Sdílet