Čtvrtek 28. března 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Unimog, lesní speciál příbramských hasičů

Představujeme vám lesní speciál, postavený na osvědčeném terénním podvozku Mercedes Unimog s požární nástavbou dodanou firmou RLS Hasičská technika. Automobil je zařazen od konce roku 2008 u středo­českých hasičů na požární stanici Příbram.



CAS 15/4000/240 – S3LP, toto je celé oficiální označení lesní cisterny dle našich předpisů. Hasičům byla předána minulý rok v Olomouci, když jí v rámci státní zakázky převzali na Horním náměstí při slavnostním předávání nové techniky pro HZS ČR, viz tento odkaz. Reportáž o něm jela redakce serveru POŽÁRY.cz tvořit za velmi nevlídného počasí přímo z předání letošních vozidel ze státní zakázky v Českých Budějovicích.

Její základ tvoří robustní terénní podvozek Mercedes Unimog řady U 5000. Jeho srdcem je řadový přeplňovaný čtyřválec Mercedes, splňující emisní normu EURO IV. Jeho výkon je 160 kW. Pohon je zajištěn na všechny čtyři kola. Unimog je díky své konstrukci schopen nejen jízdy ve složitém terénu, ale může překonávat i brod do hloubky 1200 mm. Kabina je určena pro osádku v počtu 1+2 / strojník, velitel a jeden hasič. Každý má pro sebe poměrně dost prostoru. Uvnitř najdeme dnes již klasickou dvojici radiostanic – analogovou a digitální, dále ovladač výstražného zařízení AZJ 530 Compact a dvojici ručních svítilen s dobíječi. Na střeše kabiny je namontovaná výstražná světelná rampa – model VNLC 024F našeho domácího výrobce Tesla Holomý, dnes již Holomý Electronics. O ochranu kabiny a podvozku před účinky požáru (sálavé teplo apod.) se stará několik ochranných vodních trysek, umístěných na mohutném rámu, jenž slouží i jako ochrana před poškození od větví a dalších nástrah, číhajících v podmínkách reálného zásahu. Mimo rám je na přední kapotě sklopná ochranná síť pro čelní sklo. Vodní trysky pro podvozek jsou samostatně na rámu vozu. Na předním nárazníku je umístěný lanový vyprošťovací naviják.

Za kabinou je místo pro požární nástavbu. Ta je tvořena trojicí modulů. V prvním nalezneme vybavení vozu, druhý tvoří vodní nádrž a třetí je prostorem pro čerpací zařízení. Všechny jsou vyrobeny za pomoci nerezové oceli a hliníku.

V prvním, který je tzv. průchozí, nalezneme z levé strany hasící přístroje a ruční stříkačku, z pravé strany pak na výsuvném platě trojici izolačních dýchacích přístrojů Dräger + náhradní lahve k IDP, na druhé straně plata je pak uchyceno několik kusů ženijního nářadí včetně ,,lesáckého". To pochází od renomované firmy Fiskars.

Druhým modulem je profilová nerezová nádrž. Její objem činí 4000 l vody a také 240 l roztoku pro tvorbu pěny.

Třetí modul je přístupný ze tří stran, levé, pravé a zadního čela. V levé části nalezneme motorovou pilu Husqvarna včetně příslušenství, dále hadice B a C v počtu 4/4 ks. Spodní část je vyhrazena pro armatury. Výtlačná či přívodní hrdla nalezneme pod výklopnou stupačkou, která je zároveň i jejich krytem proti poškození. Zajímavostí je plnící hrdlo s manometrem pro kontrolu tlaku vody. Na polských cisternách je to relativně běžná součást armatur, u nás nikoliv.

V prostředku třetího modulu je umístěno kombinované čerpací zařízení. Pochází od švédské firmy Ruberg a jeho výkon je 1500 l/min při tlaku 10 barů, resp. 200 l/min při 40 barech s možností přimíšení pěnidla. Čerpadlo se velmi snadno ovládá pomocí jednoduchého panelu a pák, ovládací prvky jsou snadno dostupné pro běžně velkého člověka, kontrolní budíky jsou taktéž dobře viditelné. Nad čerpadlem je úložný prostor, ve kterém najdeme dnes již standardního pomocníka hasičů, kterým je plovoucí čerpadlo od firmy ZHT.

Pravá strana třetího modulu ukrývá na výsuvném platu průtokový hadicový naviják vysokotlaku s turbo proudnicí. Výsuvná je pouze část stranových vodících válečků proti otěru. Vedle něj je pak dvojice klasických turbojetů AWG. Na spodní polici je sběrač, rozdělovač, B proudnice, pěnový nástavec také od AWG, hadicové klíče a plnící hadice.

Horní, tedy pochozí plocha střechy nástavby je vybavena dvojicí hliníkových beden na ženijní nářadí a další příslušenství. Za kabinou je pak další box na hadice. Celému prostoru vévodí pevná lafetová proudnice.

Automobil jako celek působí na první pohled dobrým dojmem, vše je relativně snadno přístupné, vybavení je sice oproti běžným CASkám strohé, ale jedná se o lesní speciál, takže není důvod vozit každou maličkost, jenž je obyčejně součástí cisteren. Řemeslné zpracování je na dobré úrovni. Unimogu by se však dalo i něco málo vytknout. Vzhledem k tomu, že úložné prostory kryjí dveře, musel být u výrobce předělán způsob jejich uchycení na nástavbu, aby nedocházelo k jejímu otloukání při otevření. Co však není vyřešeno, jsou nástupní schody, které citelně postrádají boční vedení, tedy ohraničení celého prostoru tak, aby z něj nemohla při nastupování či vystopování sklouznout noha. Toto je problém ovšem nejen tohoto vozu. Další, řekněme zajímavý prvek je zadní blatník nástavby. Z části ho tvoří spodní část třetího modulu, která je doplněna pryžovým přechodem k přednímu lemu na rámu. Svůj účel to bezesporu plní, ale vypadá to divně. Co nepůsobí nejlepším estetickým dojmem, je také spodní část pod čerpadlem. Zvláštně tvarovaný plech, tvořící kryt podvozku, uprostřed je závěs na přívěs a výpustné kohouty. Účel to také plní, ale design tohoto prostoru je zvláštní.

CAS 15/4000/240 – S3LP je ve standartím barevném provedení, které tvoří červený podklad, doplnění bílou a reflexními prvky. Kromě světelné rampy modré barvy na střeše kabiny je na přední masce dále dvojice modrých doplňkových světel, v zadní části je pak jeden modrý maják a dvojice výstražných světel oranžové barvy. Osvětlení okolí vozu zajišťují tři běžné světlomety, umístěné na nástavbě ze stran a na zadním čele.

Příbramský Unimog rozšířil loni řady lesních speciálu u HZS ČR, letos se např. zúčastnil i návštěvy papeže ve Staré Boleslavi, kde jeho osádka zajišťovala společně s další technikou požární bezpečnost celé akce.

Takticko – technická data CAS 15/4000/240 – S3LP Mercedes Unimog

Podvozek: Mercedes Unimog U 5000 L
Motor: Mercedes, výkon 160 kW
Celková hmotnost: 14 100 kg
Kabina: 1+2
Nástavba: RLS Hasičská technika
Vodní nádrž: 4000 l
Pěnidlo: 240 l
Čerpadlo: kombinovaný Ruberg R 30
Výkon: 1500 l/min při 10 barech, 200 l/min při 40 barech
Délka: 6700 mm
Výška: 3050 mm
Šířka: 2550 mm

-wap-

Sdílet