Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Technický Sprinter pražských drážních hasičů

Představujeme vám loňský nový přírůstek ve vozovém parku jednotky HZS Správy železniční dopravní cesty Praha. Jedná se technický automobil na podvozku Mercedes Sprinter 4×4 s vestavbou od firmy TOP CENTRUM, majáky dodala KEB – EGE.

Když se v roce 2008 blížilo dokončení pražské dopravní stavby ,,Nové spojení", vyvstala pro drážní hasiče potřeba nového zásahového automobilu, který bude mít své předurčení pro výjezdy právě k těmto tunelům. Stala se jím dodávka Mercedes-Benz Sprinter 4×4.

Nové spojení, oč se jedná? Je to dvojice souběžně vedoucích dvoukolejných tunelových tubusů s vyústěním na straně Žižkova v ulici Pod památníkem a druhý konec ústí na Krejcárku. Celková délka obou tunelů je více jak 1300 m, součástí stavby jsou i dvě nadzemní kolejové estakády.

Vzhledem k délce tunelových částí by zde nastaly v případě vzniku mimořádné události poměrně složité podmínky pro provedení zásahu složek IZS. Když byla stavba uvedena do zkušebního provozu, uskutečnilo se zde cvičení jednotek HZS SŽDC a HZS hl. m. Prahy společně s Hlavní báňskou záchrannou stanicí Praha. Žádná ze zúčastněných složek nevlastní zásahový automobil, schopný provozu jak na silnici, tak na kolejích, proto by bylo náročné se dostat k místu události. V případě požáru existuje sice příkaz pro strojvedoucí, že s vlakem musejí vyjet bezpodmínečně ven z tunelu, ale stát se může cokoliv a nemusí se vlak ven dostat. Při použití běžných vzduchových dýchacích přístrojů by byla činnost hasičů značně omezena, drážní a městské jednotky nedisponují tzv. dvojčaty, jenž mají standartně v užívání hasičské a záchranné jednotky v zemích EU pro činnost v tunelech, které pobyt v nedýchatelném prostředí násobí. U HZS SŽDC bylo přistoupeno k nákupu nových kyslíkových dýchacích přístrojů Dräger BG4, což je nástupce starých ,,bégéček" 174. Nové dýchací přístroje s maximální ochrannou dobou až 240 minut, což je nepoměr i oproti již zmíněným vzduchovým dvojčatům. Kyslíkové Drägery se ovšem musejí také v něčem vozit a to včetně svého příslušenství (masky, chladící medium, chladnička atd.). Pro zásahy v tunelech byl pořízen také velký přetlakový ventilátor Papin, dále osvětlovací balón. Z tohoto důvodu vyvstala potřeba nového automobilu.

Koncem roku 2008 tak nastal pro hasiče pražské jednotky HZS SŽDC příjemný problém a to výběr nového podvozku. Panovala shoda, že musí mít pohon 4×4, celá věc měla však i značnou stinnou stránku a tou bylo více než omezené množství finančních prostředků. Osloveno bylo několik firem a nejlepší finanční nabídku měl českobudějovický prodejce vozidel Mercedes, firma Auto Král. Požadován byl model Mercedes – Benz Sprinter 4×4 s motorem o síle 150 koní a zvýšenou střechou. Objednán však byl Sprinter 4×4 311 CDI se slabším motorem a nízkou střechou. Za vším lze hledat jen nedostatek financí. Po zhruba měsíci se jelo k prodejci pro naší novou dodávku. Předtím se ještě řešila montáž a instalace výstražného světelného a zvukového zařízení. To dodala a namontovala kájovská firma KEB – EGE. Jedná se o 8prvkovou LED rampu Whelen Liberty s ovládacím prvkem, dále dvojici malých modrých LED LIN3 na přední masku, zadní malý modrý LED maják a dvojice oranžových LED světel. KEB – EGE dále provedla polepení vozu v reflexním provedení.

Po převzetí vozu se musela navrhnout nějaká zástavba a to v poměrně krátkém časovém intervalu. Každá ze směn předložila jakýsi svůj návrh toho, jak by měla zástavba vozu vypadat. Finálního návrhu se zhostil garážmistr směny A společně s velitelem čety, vše se dalo do grafické i textové podoby a následně bylo osloveno několik firem, zabývajících se produkcí hasičských automobilů. Vše bylo opět limitováno penězi. Ve výběrovém řízení zvítězila firma Top Centrum, která se zabývá mimo jiné i produkcí vestaveb automobilů pro nejrůznější subjekty včetně hasičských jednotek.

Automobil se přistavil do jejich dílen k provedení vestavby dle požadavků HZS SŽDC. O prázdninách byl hotový. Bohužel v něm bylo několik nedostatků a tak se vracel na předělání. Následovala schůzka zhotovitele a zástupců HZS SŽDC ohledně dalšího postupu, kde bylo nastíněno řešení nedostatků, zapříčiněných zejména drobnou chybou ve vzájemné komunikaci zhotovitel/hasiči a také se dořešilo finální rozmístění vybavení.

Po zhruba dvou týdnech byl Sprinter zpět, dovybavil se a zařadil do výjezdu. Není v něm ještě vše, ale je to jen otázkou času a zejména peněz.

Samotná vestavba je provedena ze stavebnice Sortimo, vnitřní prostor je rozdělený na dvě části. Tzv. čistou a špinavou.

Zadní část vozu, tedy špinavá, je rozdělena na dvě poloviny. V pravé nalezneme dvojici výsuvných plat a pevnou polici + boční úložný prostor. Spodní plato nese přetlakový ventilátor Papin 606 a chladničku pro medium do dýchacích přístrojů, na druhém platu je kompletní sestava osvětlovacího balónu Airstar Sirocco a horní police obsahuje pevnou odchytovou nádobu. Levá strana je složena ze trojice výsuvných plat. Spodní nese motorovou pilu Oleo-Mac a rozbrušovací adaptér Husqvarna včetně kanystrů s PHM a nářadím, na prostřením platu je elektrocentrála Honda a nyní se tam vozí i pytle se sorbentem, horní je dosud prázdné, v budoucnu v něm naleznou své místo osvědčená skládací košová nosítka Ferno a také vytyčovací prostředky (pásky, sada kuželů). Vlevo je také boční úložný prostor. V něm nalezneme v jeho spodní části dvojici sněhových hasících přístrojů, nahoře je teleskopický žebřík. V pravé části jsou náhradní lahve ke vzduchovým dýchacím přístrojům a práškové PHP.

Přední část vozu, čili čistý prostor, je složen ze soustavy variabilních regálů a polic Sortimo. Pravá část má navíc mobilní kontejner, ve kterém se přepravují kyslíkové dýchací přístroje Dräger BG4, regál před ním obsahuje masky k BG4, dále víceplynové multidetektory Oldham a jeden vzduchový DP Dräger PSS 90 s maskou a kompozitním zásobníkem vzduchu. Pod ním je sada krčních límců. Regály na pravé straně obsahují druhý vzduchový DP Dräger a zdravotnické vybavení – lékárničku a křísící přístroje. Dále jsou zde umístěny vyváděcí masky.

Na čelech regálů jsou dále nabíječe svítilen Survivor, variabilní sekery VRVN 1 a práškové hasící přístroje.

Kabina je uzpůsobena pro osádku 1+2, nalezneme v ní reflexní vesty, ovládání VRZu a malou vozovou lékárničku. Bude zde zabudována také radiostanice Motorola (na tuto značku se u HZS SŽDC přešlo minulý rok, ale jejich montáž probíhala až letošní podzim, Sprinter byl však tou dobou v servisu na kontrole, proto se na něj nedostalo).

V současné době má nový Mercedes za sebou již několik desítek výjezdů k mimořádným událostem a panuje s ním více méně spokojenost. Dokonalý není, ale když nejsou peníze, tak dokonalý ani být nemůže.

Tunelové speciály vlastní ještě další dvě stanice HZS SŽDC – Česká Třebová a Chomutov. Jsou postaveny na dodávkách Renault (bývalá vyřazená sanitka ze železniční nemocnice) a nový Volkswagen Transoprter T5, zástavbu obou provedla THT Polička. Zvláště ten chomutovský je po vyřešených problémech s nosností hodně povedený a to včetně rozmanité výbavy, obsahující i kompletní novou sadu vyprošťovacího zařízení Holmatro apod. V budoucnu vám o něm přineseme podrobný článek.

Technicko – taktická data TA Sprinter:

Podvozek: MB 906 KA 35/4×4 311 CDI, obchodní označení KA/36 4×4
Motor: Mercedes-Benz OM 646.985, 2148 ccm
Výkon: 80 kW/109 koní při 3800 ot/min
Délka: 5910 mm
Šířka: 1993 mm
Výška: 2435 mm
Rozvor: 3665 mm
Max. rychlost: 139 km/h
Max. hmotnost: 3500 kg max

-wap-

Sdílet