Sobota 27. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči ve Svratouchu převzali novou velkoobjemovou Tatru. Náhradu za „erťáka“ z roku 1983 dodala firma THT Polička

V neděli 16. června 2019 proběhla v obci Svratouch malá – ale svým významem pro naši obec veliká – slavnost, při které byl občanům obce předán nový zásahový automobil Tatra 815 CAS 30.

Ve 14 hodin se na ploše před požární zbrojnicí sešla celá řada čestných hostů v čele s hejtmanem Pardubického kraje Martinem Netolickým a senátorem Petrem Šilarem, čelní představitelé HZS Pardubického kraje a územního odboru Chrudim, zástupce THT Polička, funkcionáři SH ČMS, zástupce HVP, starostové okolních obcí, desítky našich spoluobčanů a v neposlední řadě sestry a bratři HASIČI ze Svratoucha a okolních sborů.

Samotná slavnost byla zahájena přivítáním všech přítomných a úvodním proslovem starosty obce, po kterém zazněly také zdravice jednotlivých hostů.

Poté došlo k samotnému předání vozidla, když pan Martin Baláš – obchodní ředitel THT Polička – předal starostovi obce symbolický klíč od vozidla, který ihned poté putoval do rukou velitele jednotky.

Jako poslední si slovo vzali zástupci Římskokatolické církve a Českobratrské církve evangelické, kteří společně požehnali novému zásahovému automobilu i všem členům JSDH Svratouch.

Poté proběhlo podrobné představení nového vozidla. Každý, kdo měl zájem, si mohl naši novou Tatru doslova osahat a členové jednotky odpovídali na spousty mnohdy i velice záludných otázek.

Příjemné odpoledne bylo zakončeno přátelským posezením na zahradě místní školy.

Svratouch je obec ležící v okrese Chrudim, ve které žije necelých 900 obyvatel. Leží v malebném kopcovitém a lesnatém terénu v severní části CHKO Žďárské Vrchy na pomezí Pardubického kraje a Kraje Vysočina cca 40 kilometrů jižně od Chrudimi a 20 km severně od Žďáru nad Sázavou.

Jednotka Sboru dobrovolných hasičů obce Svratouch je zařazena do kategorie JPO III/2 a v současnosti má 16 členů. Mimo nové Tatry disponuje ještě dopravním automobilem na podvozku Avia a terénním vozidlem Mitsubishi L200.

CAS 30/8500/510 – S2VH T815–2 6×6.2

Velkoobjemová cisternová automobilová stříkačka Tatra těžké hmotnostní kategorie je schopná provozu na všech komunikacích a částečně i v terénu.

Délka vozidla je 9.430 mm, výška 3.100 mm a šířka 2.550 mm. Celková hmotnost vozidla je 26.000 kg. Vozidlo je uzpůsobeno pro brodění klidné vody do hloubky 1.200 mm. Brzdy jsou bubnové vybavené systémem ABS.

S ohledem na předpokládané zásahy při nepříznivých klimatických podmínkách jsou na zadní nápravě namontovány podmetací řetězy. Vozidlo bylo nalakováno v odstínu červené barvy RAL 3000.

Vozidlo je vybaveno systémem řízení požárních nástaveb THTronic s využitím CAN sběrnice. Ten umožňuje pomocí dotykových tabletů v kabině posádky a na panelu ovládání čerpadla zjistit informace o vozidle (signalizace otevřených rolet, dveří, sklopených stupaček, vysunutí osvětlovacího stožáru, zapnutých výstražných světel, informace o otáčkách motoru,…) a ovládání jeho systémů.

Podvozek

Vozidlo je postaveno na třínápravovém podvozku TATRA T815–231R35 6×6.2 s připo­jitelným pohonem přední nápravy.

O pohon se stará vidlicový vzduchem chlazený osmiválcový motor Tatra řady T3D-928 o výkonu 325 kW splňující emisní normu Euro 5, spřažený s mechanickou čtrnáctistupňovou převodovkou Tatra 14 TS s poloautomatickým elektronickým řazením Norgren.

V přední části podvozku na nárazníku je přímo do podélníků rámu uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 5,5 tuny. Vedle něho je umístěna lafetová proudnice, která se dálkově ovládá z kabiny z místa velitele.

Pod nárazníkem je uchycena i asanační lišta. Samozřejmostí jsou zásuvka dobíjení akumulátoru a přípojné místo pro doplňování tlakového vzduchu z externího zdroje.

Dopředu sklopná kabina vozidla je šestimístná, vybavená nezávislým topením. V opěradlech zadní řady sedadel a v sedadle velitele jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů Dräger PSS 3000. Šestý dýchací přístroj je umístěn vpředu na krytu motoru. Náhradní tlakové lahve jsou uloženy mezi zadními sedadly.

Další vybavení je umístěno v policích ve střední části kabiny, pod stropní policí je uchycena také páteřová deska. Každý člen posádky má k dispozici ruční radiostanici a svítilnu.

Vozidlová radiostanice je analogová a je umístěna nad čelním sklem v dosahu řidiče i velitele. V zorném poli řidiče je umístěn také displej couvací kamery.

Nástavba

Nástavba je modulová, složená ze třech částí. Přední a zadní skříň je vyrobena z hliníkových profilů olepených plechem. Mezi nimi jsou uloženy nádrže na 8.500 litrů vody a 510 litrů pěnidla. Na obou stranách automobilu jsou LED stavoznaky signalizující zbývající množství vody v nádrži.

Vybavení pro provedení zásahů je rozmístěno v roletách na bocích nástavby a na pochozí střeše.

V roletě vpředu vlevo je umístěna elektrocentrála, přetlakový ventilátor, ruční hasící přístroje a další vybavení zejména pro technické zásahy.

Zadní levá roleta ukrývá vybavení pro sestavení dopravního a útočného vedení a doplnění hasební vody z podzemních a nadzemních hydrantů.

V zadní pravé roletě je umístěn buben s 60metrovou hadicí a další příslušenství vysokotlakého hasícího zařízení a další hadice B a C uložené v koších.

V pravé přední roletě jsou uloženy hadice a proudnice D, sekery, páčidla a bedny s drobným nářadím. Na výsuvných platech zůstává volný prostor pro případné doplnění vozidla dalším vybavením. Bude zde umístěna také umývárna pro zasahující hasiče.

Na střeše nástavby je umístěna dvojice uzamykatelných schránek pro uložení savic, ženijního nářadí, odnímatelné lafetová proudnice a dalšího vybavení. Dále pak čtyřdílný skládací žebřík, trhací hák a přejezdové můstky.

Čerpací zařízení THT PKA 3000 – 250 je přístupné zezadu výklopnými dveřmi. Čerpadlo umožňuje zásah v nízkotlakém, vysokotlakém a kombinovaném režimu. Jeho jmenovitý průtok je v nízkotlakém režimu 3.000 litrů, ve vyskotlakém pak 250 litrů vody za minutu.

Vedle jeho obslužného panelu je umístěn druhý mikrofon a reproduktor analogové vozidlové radiostanice. Na výsuvném platě nad ním je uloženo plovoucí čerpadlo.

Pro osvětlení místa zásahu slouží 5 metrů vysoký pneumaticky vysunovaný dálkově ovládaný osvětlovací stožár osazený čtveřicí LED světlometů, který je umístěn mezi kabinou a nástavbou.

O osvětlení úložných prostor a bezprostředního okolí vozu se stará celá řada LED světel a pásek zapuštěných do boků a zadního čela nástavby.

Vozidlo bylo vyrobeno firmou THT Polička. Jeho celková pořizovací cena činila 7.877.638 korun včetně DPH. S financováním projektu pomohla Evropská Unie, která na jeho pořízení poskytla dotaci prostřednitcvím Integrovaného regionálního operačního programu. 10 % ceny uhradila obec Svratouch z vlastního rozpočtu.


Nová TATRA u naší jednotky nahradí legendárního „Erťáka“ – cisternovou automobilovou stříkačku Škoda 706 RTHP, která byla vyrobena v roce 1983 a obec jí získala převodem od hasičské jednotky kovodružstva Dílo Svratouch v roce 2005.

Ani jeho služba však ještě nekončí, protože bude nadále sloužit u dobrovolné hasičské jednotky v nedalekých Březinách.

Poděkování

Jménem JSDH obce Svratouch bychom touto cestou chtěli velice poděkovat všem, kteří věnovali svůj čas a úsilí k tomu, aby i naše obec disponovala tolik potřebnou moderní hasičskou technikou hodnou 21. století.

Záměrně zde nebudeme nikoho jmenovat, protože jak už to tak bývá, na někoho bychom zapomněli. Jedno jméno zde však zaznít musí.

Zvláštní poděkovaní patří starostovi obce panu Jiřímu Sochovi za jeho nekonečné „nadšení pro věc“ a za to, že i přes několik neúspěšných pokusů vytrval a spolu se zastupitelstvem obce dotáhli tento nelehký úkol do zdárného konce.

Právě na jeho počest byla naše nová TATRA pokřtěna jménem JIŘINKA.

HASIČI Svratouch
Sdílet